Het jaar van de elektrificatie
Het Autosalon is altijd een goed moment om naar de mindset van de autodistributiesector te peilen.
Het Autosalon is altijd een goed moment om naar de mindset van de autodistributiesector te peilen.
We deden het rondje van de Belgische invoerders en stelden hen 3 vragen:
1. Wat verwacht u van het Autosalon, in het algemeen en specifiek voor dit jaar?
2. Wat zijn uw belangrijkste innovaties/nieuwigheden?
3. Wat is volgens u de gemoedstoestand van de consument in het licht van alle onzekerheden in de autosector?
Hieronder hun antwoorden.
1. Het Autosalon is nog altijd een belangrijk moment in België en zal dat ook blijven. Maar het is duidelijk dat de consument onzeker is en meer bedenktijd vraagt. Het is daarom moeilijk prognoses te maken maar over het geheel genomen maken we ons niet te veel zorgen over de markt voor volgend jaar.
2. Op het salon zullen we de Honda e, een volledig elektrische stadsauto, presenteren. De belangstelling is reëel gezien de registraties op de website. De hybride CR-V speelt ook in op de huidige markttrends. We verwachten ook nog de hybride Jazz volgend jaar.
3. De particulieren verliezen hun weg in de talloze aangiften en nieuwe regels allerhande. In die context is het onze rol hen goed te informeren en te adviseren want zij kopen een auto met de bedoeling die langer te houden dan een fleetwagen.
1. Het Autosalon is een heel belangrijk event. Het stelt elke constructeur in staat het Belgische publiek een goed idee te geven van de omvang van het modellengamma en zijn laatste innovaties in de kijker te plaatsen.
2. Onze belangrijkste vernieuwingen zijn de laatste technologische ontwikkelingen van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio. De technologie van deze modellen op het vlak van motoren, infotainment en autonomie (niveau 2), maken ze tot de speerpunten van de FCA-groep. De laatste nieuwigheden van Abarth, Fiat en Jeep zullen ook te zien zijn op onze stands.
3. De huidige klanten zijn heel anders dan die van een paar jaar geleden. Ze zijn erg goed ingelicht en op de hoogte van de veranderingen die plaatsvinden, vooral wat fiscaliteit en milieu betreft.
1. Toyota Belgium is optimistisch over het Autosalon van 2020. Met ons hybride gamma hebben we het juiste antwoord voor de toekomst en een ideaal compromis voor de klant die niet weet welk type motor hij moet kiezen.
2. Onze belangrijkste nieuwigheden zijn de Toyota C-HR en Proace City, twee Belgische primeurs. Twee andere belangrijke modellen, de Corolla en de RAV4, werden in 2019 volledig vernieuwd.
3. De klant voelt zich onzeker. Toyota wil hem het beste alternatief bieden op fiscaal, economisch en ecologisch vlak.
1. Het Salon is een cruciaal moment dat ons in staat stelt de pols te voelen van de markt. Het is ook de start van het commerciële seizoen. Voor het jaar 2020 verwachten we goede cijfers, aan de bovenkant van het gemiddelde. In fleet zien we dat klanten belangstelling beginnen te krijgen voor elektrificatie.
2. Het gamma van elektrische wagens wordt nog voortdurend uitgebreid bij alle merken van de Volkswagen-groep, zoals de VW ID3, een disruptief model op basis van een specifiek platform. Op het Salon hebben we ook de nieuwe Golf met hybride en microhybride formules.
3. De klanten zijn behoorlijk in de war. Er is geen langetermijnvisie op de evolutie van de fiscaliteit en de regelgeving. De demonisering van diesel roept ook vragen op omdat deze brandstof in sommige gevallen voordeliger kan zijn, ook vanuit milieuoogpunt.
1. Het Autosalon is een belangrijk moment om ons modellengamma te verkopen. Het is een uitgelezen showcase om klanten aan te trekken en hen ervan te overtuigen dat ons merk de beste keuze is.
2. Voor Skoda zijn de belangrijkste modellen op de volgende show de Octavia, Kamiq, Superb iV (PHEV) en Citigo iV (elektrisch).
3. De consument is het spoor bijster. Het wordt de uitdaging de klant op het Salon correct te begeleiden, hoewel we zelf ook afhangen van de uiteenlopende politieke beslissingen. De regels verschillen van gewest tot gewest. Het gebrek aan overheidsbeslissingen hindert de consument in zijn beraadslagingen. De media worden beïnvloed en beïnvloeden de ene dag in de ene richting en de andere dag in de andere.
1. Het Autosalon is en blijft een belangrijk auto-evenement. Het succes van het Autosalon wordt bepalend voor het succes van de markt in 2020. De inzet van het Autosalon is groot na een moeilijker 2019.
2. Voor het merk Renault zijn de belangrijkste nieuwigheden de nieuwe Captur, Zoé en Clio. We zullen ook de Dacia Duster LPG en de Alpine A110S tonen.
3. Het klopt dat de consument moeilijk met de onzekerheden om kan. Dit gevoel is nog sterker aanwezig in België, waar het wachten is op een federale regering die de autofiscaliteit zal gaan bepalen, in het bijzonder bij de professionele klanten.
1. Wij hopen natuurlijk op veel bezoekers én een statement dat Brussel qua Autosalon een van de blijvers is. Wij vermoeden dat er bij de consument heel wat onzekerheden bestaan over de keuze van de aandrijfvorm en over de fiscaliteit. Bij ons ligt het hoofdaccent dan ook op alternatieve brandstoffen en aandrijfvormen: elektrisch, plug-in hybriden en aardgas waarbij we telkens de voor- en nadelen kunnen op een rijtje zetten, ook fiscaal.
2. De belangrijkste nieuwigheden bij Audi zijn: E-tron Sportback als tweede elektrisch model en gebouwd bij Audi Brussels, A5 Sportback g-tron (cng), A1 City Carver, Q3 Sportback. En naar aanleiding van 20 jaar “RS”: RS Q8, RS 6 Avant, RS Q3 Sportback en RS 4 Avant.
3. Onze informanten worden opgeleid omtrent de verschillende aandrijfvormen en krijgen een introductie in de fiscaliteit. De verkopers krijgen net voor het Salon een opfrissingscursus omtrent de verschillende aandrijfvormen met telkens de voor- en nadelen. D’Ieteren heeft ook een informatieve website opgestart over LEZ (https://lez.dieteren.be) waar je kan kijken of je voertuig de LEZ-zone nog binnen mag.
1. In het verleden is het salon van Brussel altijd een beetje meewarig bekeken, in de zin van het is ‘maar’ een verkoopsalon. Ondertussen wint het salon aan belang omdat de voorbije jaren heel wat merken afhaken op andere Europese salons. Brussel krijgt daardoor een grotere internationale uitstraling. Dat is ook bij ons het geval. Wij verwachten dan ook een grote belangstelling voor onze producten.
2. BMW en Mini-wereldpremières als verrassing. BMW 2 Reeks Gran Coupé, M8 Gran Coupé, X5 M en X6 M; Mini John Cooper Works GP, Mini Electric.
3. Bij ons is het thema de ‘power of choice’. De klant kan kiezen uit verschillende aandrijfsystemen. Centraal daarbij is de elektrificatie met zowel volledig elektrische modellen als hybriden. Die elektrificatie zal in de toekomst onverminderd verder gaan met tegen 2023 maar liefst 25 geëlektrificeerde modellen. De informanten zijn van een ipad voorzien waardoor zij het profiel van de gebruiker kunnen analyseren en hem sturen in zijn keuze.
1. Wij zijn zeer hoopvol aangezien wij maar liefst 4 premières hebben. 2020 is voor Jaguar Land Rover het jaar van de ‘elektrificatie’. Alle nieuwe producten zullen worden aangeboden in op z’n minst één geëlektrificeerde vorm: full electric, mild hybrid of plug-in hybrid.
2. Land Rover Defender 90 & 110, Land Rover Discovery Sport PHEV, Range Rover Evoque PHEV en Jaguar F-TYPE modeljaar 2021.
3. Wij hebben nu voor elke consument een pasklaar antwoord: benzine, diesel, mild hybrid, plug-in hybrid en full electric. Wij weten uiteraard niet waar de regering naartoe wil. Dat is momenteel koffiedikkijken. Voor de particulieren pogen wij sowieso de twijfel weg te nemen met de lancering van ons financieringsproduct ‘Freedom’ dat de overname van een voertuig garandeert.
1. Het autosalon van Brussel staat bekend als een verkoopsalon en is daarom van enorm commercieel belang voor Nissan. Tijdens het salon brengen we ons thema ‘Nissan Intelligent Mobilty’ naar voor. Nissan staat voor betaalbare technologie. Dat hebben we al sedert 2010 bewezen met de elektrische Leaf.
2. Belangrijkste nieuwigheden: Nissan Juke, ‘M-tec’-versies van Micra, Qashqai en X-Trail.
3. In Brussel is het de bedoeling dat wij met onze informanten de consument begeleiden in zijn keuze. Nissan is qua volledig elektrische aandrijving een pionier. Dat elektrisch rijden wordt steeds meer een volwaardig alternatief voor steeds meer mensen. De actieradius is toegenomen, er zijn steeds meer laadpunten en de Leaf is een praktische en betaalbare auto. Nissan gaat onverminderd verder in die richting.
1. Brussel is een van de weinige Europese autosalons waar alle merken present tekenen en dat maakt dat we hoge verwachtingen koesteren. Het is en blijft een ontzettend belangrijk verkoopmoment dat nog lang ‘nazindert’ in de verkoopcijfers. Voor deze editie van het salon leggen we het accent in de eerste plaats op alternatieve aandrijfvormen in de breedste betekenis van het woord.
2. SEAT en Cupra zetten immers nadrukkelijk in op tegelijkertijd cng, elektrisch en plug-inhybride. Daarnaast staat CUPRA als volwaardig merk op het salon, ook al is het gamma op dit ogenblik nog erg beperkt. Belangrijkste nieuwigheden: Seat Mii electric, Seat Tarraco FR, Seat elektrische scooter.
3. Hoewel SEAT een groeiend marktaandeel kent, merken ook wij de impact van de keuzetwijfel bij de consument. Range anxiety heeft plaats gemaakt voor de angst om fout te kiezen. Dat is in de eerste plaats het gevolg van een onduidelijk fiscaal kader op de middellange termijn en van een opgesplitst mobiliteitsbeleid. Maar nog veel spijtiger is dat in dit hele - wat ons betreft artificiële - debat, één ontegensprekelijke oplossing over het hoofd wordt gezien: cng. De lage brandstofkost van cng, de gunstige uitstootwaarden, de fiscale voordelen en het groeiende netwerk van tankstations -al meer dan 130 in België- maken van cng een absoluut volwaardig alternatief.
1. Voor een ‘opkomend’ merk als Kia, is niet alleen de verkoopprestatie uitermate belangrijk, maar is het Salon ook het forum bij uitstek om de merkperceptie op scherp te stellen. Kia’s unieke 7 jaar garantie – is al lang niet meer het enige doorslaggevende verkoopargument. De gestage uitbreiding van het gamma, de state-of-the-arttechnologie én het gesmaakte design dragen de merkslogan ‘The Power To Surprise’.
2. De nieuwe XCeed crossover met een sportief profiel en hoogkwalitatieve uitrusting. Liefst 9 verschillende geëlektrificeerde modellen, waaronder uiteraard ook de plug-in versie van de nieuwe XCeed.
3. Tegenover de onzekerheid plaatsen we een aangepast opleidingspakket voor onze informanten, om hen nog beter in staat te stellen om de prospect antwoorden aan te reiken, op basis van zijn specifieke behoeften.
1. Het is al geruime tijd duidelijk dat het Autosalon van Brussel het enige Autosalon in Europa is waar alle merken absoluut willen aanwezig blijven, gezien de link met de verkoop. Het belang van het salon kan dus moeilijk overschat worden.
2. Ford pakt uit met de Puma (incl. mHEV), Kuga (incl. mHEV & PHEV) en Explorer (enkel PHEV). Het gaat deels om premières.
3. Door het gebrek aan een federale regering en open vragen i.v.m. autofiscaliteit zijn er heel wat consumenten die niet weten welke wagen ze nu moeten kopen. Dat zorgt voor veel onzekerheid en uitstel van de aankopen. Het Autosalon blijft echter het jaarlijks grote moment om de aanschaf van een nieuwe wagen te overwegen. De rol van de verkoper als betrouwbaar adviseur is misschien wel de belangrijkste parameter in dergelijke omstandigheden.
1. Brussel bevestigt zijn unieke positie door een salon te blijven waar alle merken aanwezig zijn, wat de nog altijd bijzondere impact van het salon op de automarkt in ons land benadrukt. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de bezoekersaantallen. Verkoop wordt beïnvloed door tal van externe factoren, maar het salon bezoeken beslissen mensen volledig zelf.
2. De nieuwe Hyundai i10 viert Belgische première. De allerbelangrijkste boodschap voor Hyundai wordt: ‘kijk eens hoe eenvoudig het eigenlijk allemaal is’. Een groot deel van de stand zal informeren over de nu beschikbare technologieën: benzine en diesel, mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid, elektrisch én waterstof.
3. Een overheid die alle kanten op stuurt zonder langetermijnvisie, lijdt tot achterstand en ondermijnt het consumentenvertrouwen. Hoe onzeker ook: de consument zoekt voor zijn mobiliteit altijd gebruikscomfort en budgetvriendelijkheid, met onveranderd een bijzonder belangrijke rol voor de auto.
1. Het salon in Brussel is ontegensprekelijk een publieksmagneet, waar we vooral heel veel contacten willen uit halen, mensen aansporen tot het boeken van een testrit die verleidt tot bestellen.
2. De MX-30, de eerste 100 % elektrische auto van Mazda, viert zijn Europese première in Brussel en niet in Genève! Via onze website kan een heel rijkelijk uitgeruste First Edition MX-30 gereserveerd worden. Gaat de verkoop effectief door, dan ontvangt de koper ook nog een wallbox thuis.
3. We tonen aan dat elektrisch rijden bij Mazda voor een breed publiek toegankelijk is. Mazda heeft heel bewust keuzes gemaakt in functie van maximale duurzaamheid. Anderzijds benadrukken we met onze SKYACTIV-X motor dat verbrandingsmotoren zeker nog een toekomst hebben. Zij bieden een laag verbruik en hoog koppel, verbinden de voordelen van een benzine- en een dieselmotor in één.
1. Het salon evolueerde van een echt koopsalon naar een bron van informatie voor de consument, die pas in een latere fase bij zijn lokale dealer een offerte opvraagt of de offerte van het Autosalon bevestigt met een order.
2. Welk zijn de belangrijkste nieuwigheden en/of innovaties die jullie voorstellen?
Subaru stelt zijn eerste hybride modellen voor, de totaal nieuwe Forester e-BOXER en de Subaru XV e-BOXER. Daarnaast trekken we vooral de kaart van de veiligheid voor de bestuurder, inzittenden en alle overige weggebruikers.
3. De consument wordt verontrust door de autofiscaliteit, is nog niet overtuigd van het volledig elektrisch rijden, ervaart deze wagens als te duur - zeker nu de Vlaamse Overheid de premies voor EV’s schrapt – en de laadinfrastructuur als ontoereikend. Kopers laten hun oude gewoontes niet zo makkelijk varen als we denken of hopen. De consument zoekt een tussenoplossing, zoals hybride wagens.
1. We verwachten veel opkomst voor het jaarlijks terugkerend ‘Feest van de auto’. Het belang voor de sector is groot met 30 à 35 % van de jaaromzet gerealiseerd na eerste twee maanden van het jaar. Kleinere merken doen voordeel met het salon: er komt veel meer volk langs dan we naar de concessies kunnen halen met onze beperkte marketingbudgetten. Vele salonbezoekers maken voor het eerst kennis met het merk en/of zouden er niet aan gedacht hebben bij een merkgarage langs te gaan.
2. Suzuki introduceert 48V hybride technologie op de S-Cross en Vitara. Ssang Yong brengt de Corando 1500 turbo benzine naast de in september 2019 geïntroduceerde diesel.
3. We willen de consument zo goed mogelijk informeren, particulieren confronteren met de TCO en o.a. het voordeel van mild hybrid aantonen door terugverdientijd investering en meerwaarde bij doorverkoop auto.
1. Het salon blijft een belangrijk moment. Voor ons is het een uitstekende gelegenheid om ons uitgebreid gamma te tonen en tegelijk contact te hebben met klanten die in de loop van het jaar weinig tijd hebben om eens bij de dealer langs te gaan. De verwachtingen zijn hooggespannen omdat we een wereldpremière naar het Salon meebrengen: onze nieuwe GLA. Het is al een hele tijd geleden dat Mercedes nog eens een wereldpremière mee naar Brussel bracht, dus dat wordt spannend.
2. Hoofdthema’s dit jaar zijn duurzaamheid en elektrificatie en dat gaat van volledig elektrische modellen tot een ganse line-up van plug-in hybriden gaande van de A tot de S-Klasse. Naast de GLA hebben we ook nog de Belgische première van de GLB, onze nieuwe compacte SUV. En we pakken ook uit met een elektrisch offensief: quasi elk model in ons gamma, van de A over de C tot en met de S, krijgt een stevige stroomstoot.
3. Die onzekerheid bij de consument is geen nieuw thema maar het wordt nu wel op de spits gedreven. Communicatie is zoals altijd heel belangrijk en voor ons is de ware uitdaging om de consument en bezoeker juist te informeren en te begeleiden bij zijn aankoop. We kunnen onze klanten qua aandrijving alleszins voldoende alternatieven aanbieden zodat ze de juiste keuze maken in functie van hun specifiek gebruik. Diesel blijft absoluut een deel van ons verhaal. We zijn zeker op weg naar zero emissie, maar daar zijn we nog niet. Tegelijk worden elektrificatie en plug-ins worden almaar belangrijker, zowel qua verbruik als qua fiscaliteit. Om een idee te geven: bijna 1 op de 3 E-Klasses die we vandaag verkopen, is al een hybride.
1. Wij verwachten absoluut een spetterend salon, waarin we vooral zullen inzetten op het halen van de emissienormen en elektrificatie.
2. Bij Citroën zullen we vooral de C5 Aircross PHEV in de kijker zetten, onze eerste oplaadbare hybride. Ook bij DS is elektrificatie de focus, met de elektrische DS3 Crossback en de DS 7 Crossback hybride.
3. CO2 is vandaag de leidraad in elke beslissing van de Groupe PSA. We zijn vastbesloten om de CO2-uitstoot te verminderen en te voldoen aan de komende, strengere Europese regels vanaf dag één. Onze twee multi-energieplatforms zijn het beste antwoord om de energietransitie aan te pakken en te voldoen aan de verwachtingen van de klant. Tegen 2025 zal elk model van de groep - naast een versie met verbrandingsmotor - ook een geëlektrificeerde versie hebben.
1. We kijken uit naar een geweldig Salon, met veel nieuwigheden en veel aandacht voor elektrificatie.
2. De blikvangers worden ongetwijfeld de nieuwe Corsa en zijn elektrisch aangedreven broertje, de Corsa-e. Daarnaast is er de nieuwe Grandland Hybrid 4 en de nieuwe vijfdeurs Astra en Astra Sports Tourer. En, last but not least, de wereldpremière van de Insignia Grand Sport en Sports Tourer.
3. De Groupe PSA (waar Opel deel van uitmaakt) houdt aan zijn instelling vast om de moeilijkste uitdagingen te overwinnen. We willen snel handelen en het verschil maken, in plaats van te ondergaan. We gaan deze periode in met een ‘Darwiniaanse’ geest en onze snelheid van aanpassing zal het verschil maken met die van onze concurrenten. We zullen CAFE-compatibel zijn met een beperkt aandeel LEV-voertuigen.
1. Meer en meer komen de Europese salons onder druk te staan. Brussel blijft als een van de weinigen overeind. Het is nog het enige koopsalon en dit blijft in België aanslaan omdat de kortingen ook aanzienlijk zijn.
2. Een groot deel van de stand is gereserveerd voor onze plug-in hybride-technologie, met bijvoorbeeld de Outlander PHEV. We brengen ook een Europese première mee, onze grondig vernieuwde stadswagen Space Star. Daarnaast is er de nieuwe ASX die recent een facelift kreeg. Ook de nieuwe L200 pick-up is een blikvanger.
3. Door de ‘geografische’ verschillen in fiscaliteit, complexe regelgeving én de aanhoudende onzekerheid rond het beleid, weten de bezoekers soms echt niet meer welke keuze te maken. Wij zien het als onze taak om hen te begeleiden in hun keuze, zowel naar professioneel als privé rijgedrag.
1. Geen antwoord.
2. Voorlopig kan ik onze nieuwigheden van het Salon nog niet bevestigen.
3. Voor de merken die wij invoeren, zijnde Automobili Pininfarina, McLaren en Rolls-Royce, is de materie minder van toepassing, maar het is een feit dat de huidige tendens rond de automobiel een spijtige zaak is. In plaats van een nieuwe frisse wind aan te moedigen, krijgt de consument enkel bashing te verteren.