Michel & Julien Lecrombs: Elke verandering brengt nieuwe opportuniteiten met zich mee

Miniatuurauto’s waren het favoriete speelgoed van Michel Lecrombs. Gestoken door de automicrobe, kocht hij als 18-jarige vanzelfsprekend een eerste auto. Kiezen voor één enkele auto viel hem moeilijk, dus kwam er een tweede, derde,… wat dan weer te duur werd omwille van de steeds terugkerende wegentaksen. Waarom geen ‘garageplaten’ aanvragen als oplossing? Het idee werd vooral de start van een succesrijke onderneming. 

14/11/2018

Michel Lecrombs startte in 1990 definitief zijn eigen business in tweedehandswagens na een 10-jarige loopbaan bij Elektrabel. Van meetaf koos hij voor b2b. “Ik heb nooit interesse gehad in een merkconcessie, al heb ik daarvoor zeker 5 à 6 voorstellen gekregen” blikt hij terug. “De handel in tweedehandsauto’s is geëvolueerd en verfijnd door de jaren en dat heeft me altijd geboeid”.

Nu 7 jaar geleden kwam zijn zoon Julien de zaak vervoegen. Hij begon als administratief bediende met financiële zaken, deed daarna ervaring op met de inkoop van auto’s. In maart dit jaar droeg Michel Lecrombs zijn zaak over aan de jongere generatie. “Mijn zoon Julien, schoonzoon Jean-Philippe Antoine en verkoper Arnaud Reinkin namen elk een derde van de aandelen” licht hij toe. “Naast de b2b-handel door Carsys heeft Julien samen met zijn vennoten ook een b2c-zaak opgezet – ID Car - waarvoor Carsys als groothandel fungeert”. 

Opportuniteiten benutten

“We moeten onze business dagelijks in vraag durven stellen en snel aanpassen aan de veranderingen in de markt” commentarieert Michel Lecrombs. “Plots vraagt de markt benzinemotoren en dan moeten we die vinden en aanbieden”. Julien Lecrombs: “De omslag naar benzine is ingezet, maar geeft vaak aanleiding tot bizarre reacties bij consumenten. Mensen die minder dan een jaar geleden hun diesel inruilden voor een benzine, zijn nu soms zo ontgoocheld over het verbruik – vooral de veelrijders - dat ze bijna smeken om terug diesel te rijden!”.

Julien Lecrombs ziet voor de elektrische auto wel een deel van de markt weggelegd: ≤ 15 à 20 %, maar verwacht een snelle stagnatie door gebrek aan laadstations. “Het verwisselen van de accu’s kan mogelijk soelaas brengen, zoals men destijds de paarden van de postkoetsen wisselde” vervolledigt hij.

Carsys werkt internationaal, daarbij ondersteund door het internet. “Veel merkconcessies kopen bij ons aan” getuigt Michel Lecrombs. “Maar Belgische garages zien tweedehands eerder als een last, terwijl in Frankrijk concessies naast hun terugnames ook bijkomend voertuigen inkopen om een tweedehandscenter te laten opbloeien”.

Impact van techniek

Julien Lecrombs: “De technische evolutie in het autowereldje heeft ook impact op onze handel. We onderhouden goede relaties met lokale merkagenten, omdat we in de eigen werkplaats niet langer alle werkzaamheden aankunnen”.

De bij nieuwe auto’s aangeboden uitrusting – standaard of optioneel – beïnvloedt ook de vraag op de tweedehandsmarkt. “Vroeger was airco speciaal, vandaag moet dat standaard” stelt Michel Lecrombs. “Dat geldt ook meer en meer voor navigatie, rijhulpsystemen, enz.”. Julien Lecrombs: “Wij moeten die evoluties op de voet volgen, goed in de gaten houden hoe de uitrustingen van land tot land verschillen…”.

Naast de invloed van techniek laten zich nog andere invloeden gelden. “Door de strenge controles kan je in Frankrijk al 10 jaar geen auto verkopen zonder snelheidsregelaar” geeft Julien Lecrombs aan. “Desnoods moeten we die zelf laten installeren. Verleden jaar waren het er een 200-tal”.

Michel Lecrombs: “B2b-klanten verlangen meer van ons als leverancier: de auto moet verkoopklaar zijn, nagenoeg perfect in orde, wat betekent dat we meer werk moeten steken in de voorbereiding. Het fotodossier dat wij aanleggen staat vaak al online bij onze klant nog voor hij de wagen heeft ontvangen”. Julien Lecrombs: “Er is nadrukkelijk vraag naar betere afwerkingen, zoals bv. een AMG-kit, mooie velgen… De look is heel belangrijk”.

Profiel

Michel Lecrombs / Julien Lecrombs

Leeftijd: 62 / 30

Statuut: zelfstandige

Opleiding: humaniora / industrieel ingenieur

1ste job: bediende Electrabel / Carsys

Hobby’s: mijn werk, familie / oldtimers, mijn gezin, 4x4 expedities

Droomwagen of -motor: Mercedes-Benz S Cabriolet, maar liefst 10-tal om uit te kiezen / een parking vol voor elke gelegenheid

Favoriete bestemming: Zuid-Frankrijk / Marokko, Sahara, IJsland 

Favoriete drank: champagne / geen grote voorkeur, maar rum boeit me

Ambitie binnen 5 of 10 jaar: de overdracht van mijn zaak stemt me blij / objectieven bepalen en waar maken

 

Foto: Benjamin Brolet

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy