Michel Vervekken: Happy employees make happy customers
Michel Vervekken is gedelegeerd bestuurder van Techno Automotive Equipment – kortweg TAE – in Zellik. Een familiebedrijf dat 41 jaar geleden opgericht werd door zijn vader Leon.
Michel Vervekken is gedelegeerd bestuurder van Techno Automotive Equipment – kortweg TAE – in Zellik. Een familiebedrijf dat 41 jaar geleden opgericht werd door zijn vader Leon.
TAE is gespecialiseerd in garage-uitrusting, realiseert totaalinrichtingen en is eveneens een gecertificeerd en gerespecteerd opleidingscentrum. Eind vorig jaar nam Michel Vervekken ook het voorzitterschap van AutoTechnica over.
Michel Vervekken is licentiaat commerciële en financiële wetenschappen en die achtergrond is hem heel zijn carrière goed van pas gekomen. Na zijn studies trok hij naar Amerika voor een jaar of drie bij Assix Automotive. Het bedrijf verkocht – of liever leasde – een heel specifiek type van wielbalancer en had daar een uniek marketingconcept rond opgebouwd. Bedoeling was het concept ook in Europa te introduceren, maar de Golfoorlog begin jaren ‘90 maakte een abrupt einde aan die plannen. Hij begon dan als Sales Engineer bij Telindus, het Belgische telecombedrijf dat later overgenomen werd door Belgacom.
“Het ideale moment om in de zaak van mijn vader te stappen”, begint Vervekken zijn verhaal. “Ik kreeg de verantwoordelijkheid over een nieuwe divisie, EUROLINE, gespecialiseerd in special tools en gehomologeerde werkplaatsuitrusting voor Opel in België. Een ideale springplank voor m’n carrière. Daarna heb ik de commerciële leiding van TAE overgenomen. Intussen ben ik 15 jaar gedelegeerd bestuurder en sinds eind vorig jaar ben ik ook voorzitter van de tweejaarlijkse beurs AutoTechnica in Brussels Expo.”
Er beweegt inderdaad heel wat in de autowereld, ondervindt ook Vervekken. “Zo hebben we de voorbije jaren veel fusies en overnames gezien, schaalvergroting, om de rendabiliteit te vergroten. Zelf voeren wij ook steeds meer totaalprojecten uit, de inrichting van garages en werkplaatsen van A tot Z. Voordeel voor de klant is dat je maar één aanspreekpunt hebt en dat de verschillende fasen vlotter op elkaar afgestemd kunnen worden. Porsche Mechelen is een mooi voorbeeld van zo’n totaalproject, maar we richten ook garages voor trucks of bussen in, van De Lijn bijvoorbeeld, en ook de controlepunten voor de technische autokeuring zijn al 35 jaar een belangrijke klant. Voor bruggen, remtestbanken, ophangingstesters, roetmeters en gasanalysetoestellen... Daar zijn we ook best trots op, want als je bedenkt met welke intensiviteit al die toestellen daar moeten presteren, dan moeten we wel kwaliteit en service leveren, hé.”
De toekomst? “We staan voor Industrie 4.0 en daar moeten we ons op voorbereiden. Alles gaat steeds sneller en wordt complexer. Overview houden zal niet evident meer zijn. Wij zijn ons met onze huidige bezetting, zo’n 70-tal mensen, daarom nu al aan het specialiseren, opdelen in divisies, elk met hun specifieke taken en verantwoordelijkheden, een eigen manager en voldoende autonomie.”
“De klant van vandaag is beter geïnformeerd. Hij. Hij zal steeds veeleisender worden en sneller professionele info verwachten. Communicatie wordt essentieel. Daarom ook houden we vast aan AutoTechnica. Met deze tweejaarlijkse vakbeurs willen we een specifiek en vooral toegankelijk professioneel platform bieden, want je vindt wel info via internet maar ik ben ervan overtuigd dat je sommige producten ‘live’ moet gezien en gevoeld hebben.”
“Nog belangrijker zijn de mensen die achter een bedrijf zitten. Wij investeren veel tijd in het vinden van de goeie mensen, die passen in onze cultuur. We moeten ook creatief zijn in de manier waarop we ze aantrekken en motiveren. Jongeren hechten meer en meer belang aan de werkomstandigheden en de sfeer in een bedrijf. Daar werken we aan, want ‘happy employees make happy customers’.”
Leeftijd: 52
Statuut: gedelegeerd bestuurder
Opleiding: licentiaat commerciële en financiële wetenschappen
1ste job: Assix Automotive
Hobby’s: tennis, padel, zeilen, reizen
Droomwagen of -motor: BMW i8
Favoriete bestemming: de ongekende
Favoriete drank: vers fruitsap
Ambitie binnen 5 of 10 jaar: 100 % happy employees en happy customers ;-)
Foto: Thierry Dricot