Moeten lichte e-bikes ook voldoen aan strengere technische specificaties?
21 april 2021 – De Europese Commissie stelt een nieuwe Machinerichtlijn voor.
21 april 2021 – De Europese Commissie stelt een nieuwe Machinerichtlijn voor.
De landen in de Europese Unie zijn verplicht om de Europese Machinerichtlijn om te zetten in nationale wetgeving. De Belgische wetgeving voorziet hiervoor de Belgische Machinerichtlijn 2006/42/EG.
In de praktijk komt dit erop neer dat de fabrikant met het aanbrengen van de CE-markering verklaart dat ‘zijn machine’, het voertuig, voldoet aan de richtlijn.
Volgens de huidige Machinerichtlijn worden e-bikes met trapondersteuning tot 25 km/u uitgesloten van type-approval (homologatie).
In het nieuwe voorstel van de Europese Commissie wordt er niet langer een onderscheid gemaakt op basis van de snelheidsbeperking, maar worden alle voertuigen voor goederen- en personentransport uitgesloten van de nieuwe Machinerichtlijn. Bijgevolg worden in het nieuwe voorstel zowel e-bikes evenals voortbewegingstoestellen (beide tot 25 km/u) uitgesloten van de nieuwe Machinerichtlijn.
Wanneer komt er een nieuwe richtlijn voor e-bikes en voortbewegingstoestellen?
Ook hier geldt het spreekwoord “de soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend”. Het Europees Parlement en de Raad moeten namelijk de finale tekst nog evalueren en goedkeuren, waardoor er automatisch een overgangsperiode zal ontstaan en er niet onmiddellijk een wettelijk vacuüm komt.
Na bevestiging van het voorstel, zou de wet voor Europese productveiligheid (2001/95/EG - General Product Safety Directive-GPSD) van kracht worden, maar ondertussen werkt de Europese Commissie aan een nieuwe specifieke wetgeving rond lichte elektrische voertuigen (LEV). Naar alle waarschijnlijkheid komt er dus een strengere technische reglementering voor e-bikes en voortbewegingstoestellen.
TRAXIO volgt deze evolutie nauwgezet op!
Guy Crab, TRAXIO VELO - 0475/545 007 - [email protected]
Foto: Bebat