Nieuwe opleidingen voor e-bikes en e-scooters
Dankzij de nieuwe opleidingstrajecten voor e-bikes en e-scooters van EDUCAM kan een specialist zélf een diagnose stellen, de reparatie uitvoeren en zijn klant sneller weer op weg helpen.
Dankzij de nieuwe opleidingstrajecten voor e-bikes en e-scooters van EDUCAM kan een specialist zélf een diagnose stellen, de reparatie uitvoeren en zijn klant sneller weer op weg helpen.
"Beide soorten tweewielers worden wel vaker in één adem genoemd, maar het blijven twee verschillende producten, waarvoor twee aparte opleidingen uitgewerkt werden," legt Dimitri Van der Wilt, Technical Development Coordinator bij EDUCAM, uit.
We beginnen met de elektrische fietsen. "De cijfers liegen er niet om: zowat de helft van de verkochte fietsen in ons land hebben vandaag elektrische ondersteuning," stelt Hans Allaert, Technical Training Coördinator bij EDUCAM. "Dit zorgt ervoor dat vrijwel iedereen in de sector met het product in aanraking komt, en dat vereist de nodige deskundigheid."
En hoe ziet het plaatje van de e-scooters eruit? "Ook daarvan zit de verkoop in de lift, weliswaar iets minder spectaculair," zegt Dimitri Van der Wilt. "Kenmerkend voor e-scooters is dat je ze aantreft bij zowel fietshandelaars als klassieke verkooppunten van motorfietsen. In het eerste geval zullen dat veeleer lichtere modellen zijn, maar het blijven uiteraard e-scooters die een eigen aanpak vergen."
"Wellicht vormen e-bikes de grootste uitdaging," verklaart Dimitri Van der Wilt. "Want voor wie gewoon is aan een fiets te werken, al bij al een puur mechanisch gegeven, is de stap naar het digitale verhaal toch wel groot. Plots wordt men geconfronteerd met batterijen van 24 of 36 Volt, de CAN-bustechnologie en de noodzaak om een diagnose te kunnen stellen. Dat is heel wat; het ligt ook anders dan bij hun collega's uit de automotive sector, die toch al enigszins vertrouwd zijn met het gegeven elektriciteit. Ook bij e-scooters onderschat men vaak wat er allemaal bij komt kijken. Op zich zijn deze voertuigen opgebouwd zoals elke andere motor of scooter, maar met een verschillende aandrijving. Plots is er sprake van een elektromotor, omvormers en verschillende spanningsniveaus, wat toch wel een verandering betekent."
Het aspect veiligheid vormt een belangrijk onderdeel van beide opleidingen, hoewel e-bikes en e-scooters onder de grens van 60 Volt zitten, wat als een veilige spanning beschouwd wordt. "Vertrekken doen we door het verschijnsel elektriciteit didactisch toe te lichten, waarna, afhankelijk van de gekozen opleiding, vrij snel de stap naar de specifieke componenten gezet wordt," aldus Dimitri Van der Wilt. "Aan de kennis zit ook een belangrijk economische dimensie vast: een fout detecteren doe je niet langer door er onderdelen uit te halen, maar via diagnose. Dit verhoogt de efficiëntie en beïnvloedt het prijskaartje van de herstelling in gunstige zin."
Heeft u interesse in deze opleiding of wilt u graag meer weten? Contacteer ons op het nummer 02 778 63 30 of stuur een mail naar [email protected].