Occasie en nieuwe motorfietsen maken een duik in april
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO becommentarieert : “In april 2022 werden er 7.111 tweedehandsmotoren ingeschreven, een daling met -24,2% vergeleken met vorig jaar. Daardoor kijkt de occasiemarkt inmiddels tegen verlies aan van -19,2 % of al zo’n 5.440 eenheden ten opzichte van 2021. Cijfers vergelijken met 2020 is niet relevant omwille van de corona-lockdown destijds.
Vlaanderen blijft de grootste markt (57,7%) maar verliest -20,6% vergeleken met vorig jaar. Wallonië verliest iets minder (-18,1 %) en Brussel – een kleinere markt met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – beperkt het verlies tot -12,7%. Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 boet in vergeleken met vorig jaar.
Ook de inschrijvingen van nieuwe motorfietsen gingen er in april met -20,3% op achteruit, maar beperken het verlies over de eerste vier maanden tot -9,2%.”
We legden ook even ons oor te luister in een motorcenter. “De terugval bij de nieuwe motoren is vaak terug te brengen naar de langere levertermijnen – we dienen nog bestelbonnen van eind vorig jaar uit te leveren. Op de tweedehandsmarkt liggen de zaken wat ingewikkelder : de prijzen van tweedehandsmotoren klimmen hoger – vooral particulieren vragen stevig door – en er is veel interesse van Nederlanders die bereid zijn om extra te betalen. Dat gegeven in combinatie met de ondertussen verminderde beschikbaarheid van tweedehandse motoren houdt de prijzen hoog. Maar de gestegen levensduurte, de prijs van de benzine en de Oekraïne-crisis laten zich gevoelen. Motorrijden is vaak nog een vrijetijdsbesteding en we merken dat er veel minder gereden wordt dan voor corona. Vele motards opteren dus om hun huidige motor nog wat langer te houden en stellen de vervanging van hun motor dus wat langer uit in afwachting van betere tijden.”