Opleidingen verhogen het welzijn van werknemers
Net omdat het vinden en behouden van de juiste medewerkers complex is, moet ingespeeld worden op wat hen motiveert en voldoening biedt. Opleidingen dragen hiertoe bij.
Net omdat het vinden en behouden van de juiste medewerkers complex is, moet ingespeeld worden op wat hen motiveert en voldoening biedt. Opleidingen dragen hiertoe bij.
Uit EDUCAM-onderzoek is gebleken dat werknemers op verschillende manieren voldoening uit hun werk putten. Toch zit er een patroon in de verkregen antwoorden. Wanneer een medewerker problemen kan lokaliseren én oplossen, ervaart hij dat als erg positief. Sommige taken kunnen echte uitdagingen zijn en deze tot een goed einde brengen kan tot een gevoel van trots leiden. Een ander punt dat steevast terugkeert: de mogelijkheid om gevarieerde taken te verrichten wordt erg gewaardeerd. Klanten kunnen tevredenstellen en ook houden draagt bij tot voldoening. Net zoals een fijne relatie met de collega's en erkenning door hun werkgever.
"Uit deze resultaten blijkt alvast dat er een rode draad door het verhaal van tevredenheid en voldoening van de werknemers loopt," stelt Isabelle Calista, Directeur EDUCAM Partner. "Steeds gaat het om de mogelijkheid om zich te ontplooien in optimale omstandigheden. Daar draait het idee van 'werkbaar werk' om, dat in het DNA van EDUCAM gegrift is. Want een medewerker die zich goed voelt in zijn job, is iemand die er echt voor zal gaan. En daar wordt iedereen beter van, niet in het minst het bedrijf zelf."
"Naast de klassieke technische opleidingen waar we natuurlijk al lang voor bekend staan, gaat ons aanbod erg breed," benadrukt Isabelle Calista. "Zo hebben we opleidingen om zowel de communicatie met de klant als met de collega's te verbeteren, wat perfect aansluit bij die antwoorden waarover we het daarnet hadden. Problemen worden ook niet uit de weg gegaan. Omgaan met veranderingen is niet altijd een sinecure voor medewerkers; dat geldt trouwens ook voor conflicten. Voor al deze situaties bieden we praktijkgerichte oplossingen aan. Wat bijvoorbeeld de relatie met de klant betreft, om slechts één voorbeeld te nemen, ontleden we alle mogelijke situaties: het toelichten van de verrichte werkzaamheden, hoe de klant de juiste informatie begrijpelijk overbrengen enz. Ook moeilijke toestanden krijgen de nodige aandacht: er zullen situaties optreden waarin slecht nieuws moet worden overgedragen. Net op zulke momenten kan een juiste aanpak het verschil maken."
"Met een opleidingsplan bieden we bedrijven de kans nauwgezet te bepalen welke opleiding net voor hen een meerwaarde kan creëren," legt Isabelle Calista uit. "Hierbij kijken we naar alle aspecten van het bedrijf: activiteiten, klanten, concurrenten enz. In het tweede luik van het plan focussen we op de opleidingsbehoeften van de medewerkers. Zo beschikken bedrijven over een richtlijn om de juiste keuze te maken."
Het opleidingsplan en de leidraad kunt u downloaden op www.educam.be. Onze EDUCAM-consulenten staan klaar om u gratis en ter plaatse in uw bedrijf te begeleiden. Mail daarvoor naar [email protected] of bel naar 02 778 63 30.
Met één of meerdere opleidingen uit het brede EDUCAM-gamma kunt u de voldoening van uw medewerkers optimaliseren. En hier plukt ook uw bedrijf de vruchten van.