Recordzomer voor kampeerwagens tijdens coronavakantieperiode
Corona leidt tot hoge vraag voor zowel verkoop als verhuur
Corona leidt tot hoge vraag voor zowel verkoop als verhuur
Traditioneel worden heel wat kampeerwagens besteld in het najaar (levering en inschrijving tijdens het volgende voorjaar) of in het voorjaar (met levering en inschrijving voor het begin van de zomervakantie). Niet zo dit jaar: tijdens de corona-lockdown zijn namelijk zowel de verkoop als de inschrijvingen van nieuwe kampeerwagens in april met ongeveer 80 % gedaald (van 635 in 2019 naar 125 in 2020), om daarna – tijdelijk – te exploderen met +84 % in juni. De inschrijvingen van tweedehandse kampeerwagens volgen dezelfde tendens. Ook de vraag naar huurcampers ging door het dak.
Snel-snel een kampeerwagen kopen
Na de lockdown steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerwagens tot een absoluut record in juni: van 548 in 2019 naar 1.006 (+84 %) in 2020! Ook juli (580 in 2019 versus 860 in 2020 hetzij +48 %) en augustus* (500 in 2019 versus 600 in 2020 hetzij +20 %) waren topmaanden. Idem dito voor de tweedehandse inschrijvingen met topmaanden juni (+40 %), juli (+24%) en augustus (+29 %).
Deze zomerse piek kan worden toegeschreven aan twee factoren: een inhaalbeweging van inschrijvingen die tijdens de lockdown niet konden gebeuren, maar ook een sterk toegenomen interesse van mensen die nog snel-snel een kampeerwagen wilden kopen met het oog op de zomervakantie.
Hoewel het totale aantal inschrijvingen op dit ogenblik achterloopt ten opzichte van 2019 (van nieuw = -2 %, tweedehands = -5 %), verwacht de sector dat de verkoop dit jaar zal eindigen op het niveau van vorig jaar. Waarom niet hoger dan vorig jaar? Door de beperkte beschikbare voorraad kampeerwagens en omdat de productiecapaciteit van nieuwe kampeerwagens in de gespecialiseerde fabrieken slechts beperkt rekbaar is.
Nieuw doelpubliek
Dank zij de Coronacrisis hebben heel wat mensen de kampeerwagen en diens voordelen voor het eerst ontdekt – ook door een populair programma zoals ‘De Columbus’. De veilige bubbel, de grote mate van zelfstandigheid en de flexibele mobiliteit zijn sterke troeven in deze bijzondere tijden. Dit nieuwe doelpubliek, dat vaak de traditionele vliegvakantie heeft ingeruild voor de mobilhome, heeft in veel gevallen zeer snel beslist tot de aankoop. Zij kiezen door de band voor een middenklasse mobilhome die is voorzien van alle nuttige uitrustingen die comfort en onbezorgd-onafhankelijk rondreizen mogelijk moeten maken zoals achteruitrijcamera, airconditioning, zonnepanelen en grote watertanks. Instapmodellen lagen minder goed in de markt.
Traditionele vervangmarkt in beweging
Ook de traditionele vervangmarkt is in beweging: heel wat mensen die al een tijd twijfelden over de vervanging van de huidige kampeerwagen, hebben dit jaar beslist tot aankoop van een nieuwe camper. De combinatie van aankopen door het ‘nieuwe’ doelpubliek en de versnelling op de vervangmarkt zijn de belangrijkste oorzaken van de plots toegenomen vraag. Naar alle verwachting zal de vraag terug normaliseren: nu, aan het einde van de vakantieperiode, merkt de sector alvast een daling van het aantal online en offline bezoekersaantallen. In de ons omringende landen merken kampeerwagenverkopers dezelfde tendens.
Ook verhuur zit in de lift
Zoals verwacht steeg ook de vraag naar huurcampers omdat veel gezinnen dit jaar in hun veilige bubbel wilden reizen. Bij de professionele verhuurders is de capaciteit slechts beperkt uitbreidbaar – het verhuurseizoen duurt slechts een drietal maanden en de waardevermindering na verhuur is aanzienlijk – maar de toegenomen vraag wordt deels opgevangen door een stijgende verhuur tussen particulieren.
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, vat als volgt samen: “In onzekere coronatijden is reizen in je veilige gezinsbubbel bijzonder aantrekkelijk. Dat verklaart de grote vraag naar kampeerwagens voor verkoop en verhuur. Zowel de nieuwe als de traditionele kampeerwageneigenaars hebben dit jaar opvallend snel beslist voor aankoop. Dat leidde, na een daling met 80 % in april, tot een absoluut record van 1.006 nieuw ingeschreven kampeerwagens tijdens de maand juni en dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van juni 2019. Toch zal de verkoop op jaarbasis ongeveer gelijk blijven aan die van vorig jaar omdat de gespecialiseerde fabrikanten hun productiecapaciteit slechts beperkt kunnen opdrijven. De sector is alvast blij met de toegenomen vraag naar kampeerwagens en verwacht dat heel wat ‘nieuwe’ klanten blijvend de passie voor de camper hebben ontdekt.”
*cijfers augustus 2020 : concrete data tot en met 25/8, extrapolatie voor 26/8 tot 31/8