TRAXIO meets FEBELFIN
In deze warme zomertijd heeft TRAXIO zijn inspanningen niet laten afzwakken inzake belangenverdediging.
In deze warme zomertijd heeft TRAXIO zijn inspanningen niet laten afzwakken inzake belangenverdediging.
Pieter Van Bastelaere en Carl Veys hebben samen met de CEO van Febelfin vergaderd over het cashplafond, autofinanciering en de opleiding van kredietbemiddelaars.
De verlaging van het cashplafond tot 3.000 euro is al enige tijd een dossier waartegen wij lobbyen. Nederland en Duitsland houden hun plafond hoog waardoor wij consumenten zien vertrekken. Ook al constateren we een daling van 7 % in de omzet van de haven van Antwerpen en een even hoge stijging voor de haven van Rotterdam, de politieke wil op het cash plafond weer op te krikken is volledig zoek. De maatregel dient zogezegd om witwaspraktijken en terrorisme tegen te gaan, maar we weten allemaal dat criminaliteit en vooral terrorisme zich niet laat tegenhouden door de grens.
Duitsland heeft echter automaten die het geld tellen en de som koppelen aan de persoon die het binnenbrengt. Een gelijkaardig systeem bestond ook in België: bpost bank liet de consument cash storten op voorwaarde dat men de factuur plus de identiteit van de aankoper en tussenkoper afgaf. Aan dat Belgisch systeem is helaas een einde gekomen.
Sinds lange tijd was de financiering van een gegeven auto een onbekende voor onze leden. Begin 2018 is dit veranderd en kunnen we zien of er al dan niet een lening op de desbetreffende auto staat. De autofinanciering moet nu verplicht opgenomen worden in het pandregister.
Volgens een wetgeving die al drie jaar van kracht is moeten kredietbemiddelaars een opleiding volgen. Het gaat dus niet enkel om kredietgevers zoals banken maar ook onze leden die aan hun klanten kredietovereenkomsten zoals afbetalingen voorstellen.
Stuk voor stuk thema’s die we met Karel Van Eetvelt bespraken.