Tweedehandse motorfietsen schakelen opnieuw een versnelling hoger in juli, nieuwe motoren blijven achter

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, becommentarieert: “Na een iets mindere maand juni, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen in juli opnieuw licht gestegen : +3,8% wat neerkomt op 7.944 eenheden, dat zijn er 293 meer dan vorig jaar juli. Die betere maand maakt het totale verlies ten opzichte van 2021 niet goed : we staan dit jaar met 49.512 inschreven occasie motoren -8,5% ofte 4.607 stuks achter op vorig jaar, ondanks de uitzonderlijk droge zomer. Dat goede weer heeft de inschrijvingen van nieuwe motoren al evenmin vooruit kunnen stuwen. In juli stond de teller op -8,2% (2.373 stuks) en het jaartotaal totaliseert momenteel een verlies van -6,4%. Aan de zijde van de nieuwe motoren kampen de motorhandelaars nog steeds met leveringsproblemen, terwijl de tweedhandsmarkt wordt getypeerd door een te lage instroom van recente modellen alsook buitenlandse kapers op de kust (vooral Nederlanders), met hoge prijzen tot gevolg. Het is duidelijk dat de motormarkt door een moeilijkere periode gaat, die nog even zal aanhouden : het consumentenvertrouwen en de koopkracht dalen gestaag en we merken nu zelfs dat de lagere middenklasse het moeilijk begint te krijgen om aan te kopen of om recent aangekochte motorfietsen te behouden.”

05/08/2022

Rondvraag bij de motorprofessionals leverde ons nog enkele interessante inzichten op : “De nieuwmarkt is nog steeds afhankelijk van de beschikbaarheden, maar we merken ook dat de duurdere modellen het moeilijker krijgen en dat leidt tot een downsizing van de aankoopintentie. Bij de occasies hangt alles af van wat de motorhandelaars kunnen binnenkrijgen. Er is nog steeds grote uitstroom naar Nederland – traditioneel een dure markt – en dat werkt als een magneet op de Europese markt. Daardoor zijn de aankoopprijzen voor de professionals sterk gestegen. Het is geen uitzondering dat opkopers zelfs de gangbare particuliere prijzen bieden voor een motor.”

 

  1. Tweedehandse motoren

[Analyse en cijfers van de nieuwmarkt vindt u onderaan de grafieken en analyse van de tweedehandsmarkt]

Na een iets mindere maand juni, is het aantal inschrijvingen van tweedehandse motorfietsen in juli opnieuw licht gestegen : +3,8% wat neerkomt op 7.944 eenheden, dat zijn er 293 meer dan vorig jaar juli. Die betere maand maakt het totale verlies ten opzichte van 2021 niet goed : we staan dit jaar met 49.512 inschreven occasie motoren -8,5% ofte 4.607 stuks achter op vorig jaar, ondanks de uitzonderlijk droge zomer.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – YTD 2022

Alle regio’s gaan erop achteruit

Vlaanderen blijft de grootste tweedehandsmarkt (56,1%) maar verliest over de eerste zeven maanden  -9,6% vergeleken met vorig jaar. Wallonië neemt 36,7% van de markt voor zijn rekening en verliest iets minder (-5,9 %), terwijl Brussel – een kleinere markt  (7,2%) met bijgevolg grotere procentuele schommelingen – een verlies lijdt van -7,5%.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (cumul)

De lichtste en de zwaarste klassen scoren het best

Opvallend is dat de lichtste en zwaarste categorieën het best blijven scoren in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 28,0%  van de gecumuleerde inschrijvingen tijdens het eerste semester, ook de +1.001cc-klasse is met 21,3% aardig gegeerd. De overige klassen verdelen de markt op ongeveer gelijkaardige wijze, van 14,1 tot 17,5%.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud

Bijna volledige top 10 kleurt rood

Honda, Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki blijven de meest populaire occasiemerken, maar vrijwel de volledige top 10 ziet zijn cijfers rood kleuren met uitzondering van SYM. Het marktaandeel van de top 5 merken van de occasiemarkt blijft ongeveer gelijk aan vorige maand: ze vertegenwoordigen samen 57,4% van de totale markt: Honda (17,8%) blijft marktleider voor Yamaha (13,6%), BMW (11,1%), Suzuki (7,7%) en Kawasaki (7,2%), maar ze verliezen allemaal dikke procenten vergeleken met vorig jaar. Enkel scooter-fabrikant SYM boekt een bonus van +6,4% versus 2021.  

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (cumul)

 

2. Nieuwe motorfietsen

De markt van de nieuwe motorfietsen blijft achter op vorig jaar. De voorbije maand juli werden 2.373 nieuwe motoren ingeschreven, een verlies van -8,2% met vorig jaar (2.584 ex.) en zelfs -37,8% ten opzichte van 2020 (3.318 ex). Over de eerste zeven maanden van 2022 tekent de nieuwmarkt voor een verlies van -6,4% met een totaal van 17.195 nieuwe motoren, dat is 1.173 stuks minder dan vorig jaar.

“De situatie blijft identiek aan de vorige maanden : de verliezen zijn grotendeels te wijten aan uitgestelde leveringen”, horen we bij een van de grotere invoerders"

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – YTD 2022 (jan -> juli )

Net zoals bij de tweedehands  blijven ook in juli de kleinste – 125cc (28,9%) en grootste +1.001cc (21,7%) het meest gegeerd, terwijl de middenklassen 125-500cc (16,3%), 501-750cc (14,3%) en 751-1000cc (13,2%) aan elkaar gewaagd bleven.  Over de eerste zeven maanden boeten de meeste segmenten aan marktaandeel in maar het is opvallend dat de 125cc in juli sterk zijn gestegen (+12,5%) . Zwaarst getroffen zijn de categorieën 501-750cc (-36,2%) en klasse 751-1000cc (-18,7%).

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest ondertussen al -9,0 % aandeel, maar blijft nog goed voor 55,6 % van de totale motorfietsverkoop in ons land, Wallonië voor 37,5% (-7,0%) en Brussel houdt als enige regio stand (6,8%).

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (cumul)

Honda blijft marktleider met een marktaandeel van 14,2%, een stijging met +4,3%. De naaste achtervolgers verliezen allemaal terrein. BMW kampt met leveringsproblemen en boette -20,4% aan marktaandeel in, maar neemt nog steeds 12,8 % van de totale markt voor zijn rekening. Het behoudt nog een voorsprong op Yamaha (11,0% marktaandeel). Naast Honda laten ook Harley-Davidson (+15,2) en KYMCO  (+30,7%) positieve cijfers optekenen, terwijl Kawasaki (-22,9%) en KTM (-26,9%) het zwaarst inboeten vergeleken met vorig jaar.

Honda heerst in de categorieën tot 500cc,  Yamaha regeert in de klasse 501-750cc, terwijl BMW vooral hoog scoort bij de zwaardere jongens.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (cumul)

 

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 5 augustus 2022

----------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Filip Rylant op 0475/35 45 64

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy