Vergroening van de mobiliteit - Aftrek van autokosten - Verduidelijkingen
Met de wet van 25 november 2021 heeft de overheid maatregelen ingevoerd voor de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit. Hierdoor zullen er al bestaande regels wijzigen en enkele nieuwe worden ingevoerd.
De fiscale vergroening van de mobiliteit verbiedt niet het gebruik van voertuigen op fossiele brandstoffen of hybride voertuigen. De aftrekbaarheid van zakelijke kosten die voortvloeien uit het gebruik of de terbeschikkingstelling ervan zullen echter geleidelijk worden verminderd en vervolgens volledig worden afgeschaft om het gebruik van koolstofvrije auto's aan te moedigen.
Vanaf 1 januari 2026 zullen alleen nieuwe auto's met een koolstofvrije uitstoot fiscaal aftrekbaar zijn. Voor auto's die vóór 1 januari 2026 zijn aangeschaft (of geleased) voorziet de wet in een tijdelijke voortzetting van de aftrek of een scenario waarin de aftrek wordt afgebouwd.
Plug-in hybride voertuigen (PHEV's) die vanaf 1 januari 2023 worden besteld, zullen tijdens deze overgangsperiode als eerste worden getroffen. De fiscale aftrekbaarheid van hun verbruikskosten voor fossiele brandstoffen (benzine of diesel) wordt beperkt tot 50%.
De FOD Financiën heeft MOBIA[1] onlangs belangrijke toelichtingen verstrekt.
[1] Sinds 14 februari 2021 werken de mobiliteitsfederaties Febiac, Renta en Traxio samen onder de naam ‘Mobia’. De drie partners vertegenwoordigen 10.000 bedrijven, 160.000 werknemers en 2,6% van het Belgische bbp.