WLTP: ons antwoord aan het kabinet
Na de affiches in de showroom en de fiscaliteitproblematiek mogen we een derde hoofdstuk voor ons WLTP-dossier openen: de restantvoorradenlijst als overgangsmaatregel op de WLTP-homologatie.
Na de affiches in de showroom en de fiscaliteitproblematiek mogen we een derde hoofdstuk voor ons WLTP-dossier openen: de restantvoorradenlijst als overgangsmaatregel op de WLTP-homologatie.
Luttele weken voor het van kracht worden van de WLTP-regels werden allerlei regels gewijzigd, werd er enkel per telefoon gecommuniceerd en niets schriftelijk bevestigd. Een handelswijze die schromeloos tekortschiet waardoor talloze vragen van onze leden nog blijven hangen. Wie heeft toegang tot die lijst? Moeten al verkochte voertuigen die nog op een upgrade wachten ook op de lijst staan? De pers rapporteert dat alle particulieren met een factuur van voor 1 september op een uitzondering mogen rekenen. Is dit wel degelijk het geval?
TRAXIO is in actie geschoten om orde op zaken te stellen en wij kunnen u het volgende bevestigen: voorlopig kunnen enkel fabrikanten en mandatarissen de lijst opmaken, dealers zijn dus vooralsnog uitgesloten. De restantvoorraadlijsten bieden echter geen garantie van inschrijving.
De FOD Mobiliteit behoudt het recht om de ingediende lijsten al dan niet te aanvaarden. Nieuwe NEDC-voertuigen kunnen na 1 september 2018 niet meer ingeschreven worden. Onder nieuwe voertuigen verstaat men: qua bouwjaar minder dan twee jaar, maximaal 6.000 km op de kilometerstand en nog geen Belgische inschrijving. Een wagen mag dus wel als occasie verhandeld worden zodra die ouder is dan twee jaar, meer dan 6.000 km heeft afgelegd en al is ingeschreven.
Maar men moet snel reageren want de DIV zal dit niet eeuwig blijven aanvaarden. Dat de constructeurs voor de gevolgen van dieselgate moeten opdraaien is puur poëtische rechtvaardigheid. Maar dat onze leden indirect schade oplopen door de nieuwe WLTP-wetgeving, is verre van aanvaardbaar.
Foto: Pixabay