Actualiteit Tweewielers Mobiliteit

84 Vlaamse fietshandelaars reageren op VRT programma ‘Factcheckers’

Fietshandelaars keken gisteren uit naar het VRT-programma ‘Factcheckers’ op Eén. Het topic werd begin deze week wijd verspreid via sociale media en mocht rekenen op heel wat reacties. Zowel vanuit de fiets-retail, maar ook van verontwaardigde consumenten.

Een e-bike opdrijven, kan dat zomaar?

Ja, zo blijkt. De reportage toont duidelijk dat het bijzonder gemakkelijk is om je e-bike sneller te laten rijden dan 25 km/u. Mag je daarmee zomaar op de openbare weg? Volmondig neen. Een opgedreven fiets wordt volgens de wet gelijkgesteld aan een opgedreven bromfiets en ook die is niet welkom op de openbare weg.

Kan ik zo’n tuning-kit dan toch kopen bij de reguliere fietshandel?

De VRT redactie sprak met een 50 tal fietshandelaars. Hieruit blijkt dat de helft toegeeft tuning-chips te verkopen. Vivocyclo, online fietsmagazine, vroeg aan 120 fietshandelaars in Vlaanderen hoe zij hiermee omgaan.
“We contacteerden 121 fietshandelaars via mail en vroegen hen het charter -De fietsveiligheid van mijn klant? Dat baart mij zorgen.- te ondertekenen - aldus Rembrand Neirinckx (oprichter Vivocyclo). Dit aantal fietshandelaars vertegenwoordigt de reguliere professionele fietshandelaars in Vlaanderen.

Resultaat.

Vivocyclo kreeg 84 positieve antwoorden. Ook vanuit het buitenland kreeg de organisatie positieve reacties op het initiatief. “Met initiatief willen we aan de consument duidelijk maken dat de fietsbranche geeft om de fietsveiligheid van de fietsers. Wie professioneel in de fietswereld instapt, doet dat vanuit een passie en neemt zijn verantwoordelijkheid inzake ‘maatschappelijk ondernemen’. - aldus Rembrand Neirinckx.

En toch?

Blijkt dan toch dat sommige fietshandelaars het niet zo nauw nemen met dat ‘maatschappelijk ondernemen’. “Klopt, wanneer je dat doet, doe je dat hoogstwaarschijnlijk uit financiële noodzaak. Het is bovendien een korte termijn-visie en een enorm risico. Wanneer je klant een ongeluk heeft, kan jij als retailer nog steeds aansprakelijk gesteld worden. Ook, wanneer je de verantwoordelijkheid op de factuur op de klant doorgeeft. We vermoeden dan ook niet dat een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voldoet.

Sterke fietshandelaars bedenken een oplossing voor het mobiliteitsprobleem van hun klanten. De fietshandelaar geeft advies en kan bijvoorbeeld een overname van de fiets voorstellen. Wanneer je een snelle fiets wil, is er de Speed Pedelec, die sowieso snel genoeg gaat." - verduidelijkt Rembrand Neirinckx.

De volledige lijst van handelaars die het charter tekenden, die de komende week verder wordt aangevuld, vind je op de website van Vivocyclo (www.vivocyclo.com).