Persberichten Mobiliteit

Aankoopintentie van autoliefhebbers daalt met 31 % door coronacrisis

03/06/2020

Volgens een nieuw onderzoek door de SMCS (Support en Méthodologie et Calcul Statistique) van de UCL (Université Catholique de Louvain) in opdracht van FEBIAC en TRAXIO bij 2.471 autoliefhebbers heeft de coronacrisis bij 3 op 10 ondervraagden een invloed op hun aankoopintentie van een andere wagen. Bij gezinnen die door de coronacrisis te kampen hebben met een gedaalde koopkracht, is dat bijna de helft (47 %).

Bij gezinnen met gedaalde koopkracht daalt aankoopintentie met 47 %.

Uitstel of afstel

7 op 10 van de ondervraagde autoliefhebbers laat zich door de coronacrisis niet tegenhouden om een andere wagen te kopen. 3 op 10 echter wel: voor een derde (33 %) gaat het om een uitstel van aankoop met minstens 6 maanden, 14 % twijfelt nog, 12 % ziet af van de geplande aankoop en 9 % wil een tweedehandswagen kopen in plaats van een nieuwe.

Interessante weetjes

Het onderzoek levert nog enkele andere interessante bevindingen op:
- 20 % van de respondenten geeft aan in de toekomst online een auto te willen kopen bij een merk- of onafhankelijke garage;
- het woon- werkverkeer met de wagen daalt in de toekomst van 5 naar 4 dagen per week (was 1 dag per week tijdens de lockdown).

Marktsituatie

De markt van de nieuwe personenwagen daalde gedurende de eerste vijf maanden van 2020 met 35,7 %, waardoor het aantal nieuwe inschrijvingen daalde tot 167.464 wagens, tegenover 260.444 wagens over dezelfde periode vorig jaar. FEBIAC en zijn leden denken dat de markt voor nieuwe wagens met 35 % zal dalen over het volledige jaar 2020.

Ook de markt van de tweedehandswagens daalde sterk tijdens de eerste vijf maanden van 2020, meer bepaald met 26,9 %. Er werden in totaal 215.337 tweedehandswagens ingeschreven tegenover 294.141 tijdens dezelfde periode in 2019. TRAXIO schat dat de tweedehandsmarkt in 2020 zal dalen met 15 %: dit betekent een daling van meer dan 100.000 eenheden.

Gedaalde verkoop, fiscale impact en vraag om steunmaatregelen

Voor de autosector wordt 2020 een moeilijk jaar want het risico bestaat dat een deel van de kopers zal afhaken, terwijl anderen pas vanaf 2021 tot aankoop zouden overgaan.

Na de verplichte sluiting tijdens de ‘lockdown’ moeten de dealer- en garagebedrijven dus nog een langere periode van verminderde verkoop overbruggen, terwijl de netto-rentabiliteit van de sector al erg laag is: 1,5 % voor de verdelers van personenwagens in 2018. TRAXIO berekende eerder al dat het omzetcijfer van de autosector in 2020 met ruim een vijfde zal dalen door de coronacrisis.

De verkoop en inschrijving van nieuwe en tweedehandswagens zorgt in België jaarlijks voor meer dan 2,2 miljard aan fiscale inkomsten.

In 2019 zagen de fiscale inkomsten er als volgt uit:

Btw op nieuwe wagens: 1,604 miljard €
Btw op tweedehandswagens: 113 miljoen €
Jaarlijkse rijtaks: 486 miljoen €
Belasting op inverkeerstelling: 36 miljoen €
Gepersonaliseerde nummerplaten: 6 miljoen €

Om een sterke terugval van de automarkt, van het omzetcijfer van de volledige autosector en van de fiscale inkomsten voor de Staat in 2020 te vermijden, moeten er nu snel sterke en tijdelijke relancemaatregelen komen van de overheid zodat consumenten opnieuw met vertrouwen kunnen investeren. De autosector vraagt daarom aan de verschillende regeringen van dit land om een belangrijke financiële incentive voor de aankoop van wagens in te voeren. Op die manier kan de verkoop van wagens gestimuleerd worden waardoor het wagenpark verder kan vergroenen en de elektrificatie van onze mobiliteit kan versnellen.

Methodologie

Het online onderzoek werd tussen 13 en 18 mei 2020 gevoerd bij 2.471 lezers van de internetwebsites Gocar en AutoTrends. De respondenten zijn overwegend mannen tussen 45 en 75 jaar, en met minstens één wagen in het gezin (38 % heeft minstens één bedrijfswagen). Van de deelnemers waren 21 % gepensioneerden, 29 % loontrekkenden en 54 % zelfstandigen. 32 % is geconfronteerd met een gedaalde koopkracht.

Foto: Nabeel Syed Jk3 Uhdwjcs Unsplash