Automaterialen en gereedschappen Praktijk

AP Logistics: consultants in veranderingstraject

AP Logistics is de logistieke tak die op de achtergrond draait met de grootste en breedst geassorteerde voorraden onderdelen en wisselstukken in de Benelux voor de bevoorrading van grossiers. Op de voorgrond staan Van Heck - Interpieces en LKQ.

“Garageconcepten zijn als een kist vol gereedschappen, maar je moet als ondernemer wel zelf de tools opnemen en er je voordeel mee doen.”

AP Logistics is in Vilvoorde gevestigd van waaruit het de Belgische en een deel van de Franse markt bevoorraadt. In drie grote magazijnen liggen de meest courante onderdelen en wisselstukken opgeslagen voor snelle uitlevering. Dat kan via nachtleveringen, dagleveringen of CMD-leveringen. Dat laatste betekent dat een bestelling geplaatst voor 11.00 uur nog dezelfde dag voor 14.00u bij de klant toekomt.

“Van Heck - Interpieces telt meer dan 350 grossiers in Nederland en België tot zijn klantenkring” licht Gert Baudoncq, marketing- en communicatiemanager bij APL/VHIP/LKQ, toe. “Het slaat sinds 1984 de brug tussen autoconstructeurs en grossiers voor garagebedrijven. Naast parts omvat het aanbod ook de levering en plaatsing van garage-uitrusting, evenals lakken voor carrosseriebedrijven”.

LKQ heeft zijn oorsprong in de USA, waar het begon met de verkoop van tweedehandsonderdelen. Daar staan verzekeringsmaatschappijen herstellingen toe die als ‘Light Kind Quality’ worden aangeduid, wat betekent dat tweedehandsstukken mogen worden gebruikt. Gert Baudoncq: “In 2007 kwam LKQ naar Europa en kocht er stelselmatig grote bedrijven met specialisatie in de distributie van onderdelen en wisselstukken op. Vandaag is LKQ in zowat heel Europa actief. In 2013 kocht het in Nederland Sator, en daarmee onrechtstreeks ook Van Heck – Interpieces in Nederland, Frankrijk en België”.

De onafhankelijke garage steunen

“We zien een belangrijke taak weggelegd in de ondersteuning van de merkonafhankelijke garages” benadrukt Gert Baudoncq. “Wij geven hen een concurrentiële plaats in het garagelandschap door een parts-aanbod op drie niveaus: A-merk, B-merk en private label. De garagist kan voor heel veel onderdelen en wisselstukken de keuze maken die best past bij het gebruiksprofiel van zijn klant”.

In de filosofie de onafhankelijke garage te steunen past ook de hotline voor assistentie bij de werkzaamheden in de werkplaats. Het gaat over een abonnementsformule of betaling per oproep. “Garages kunnen er terecht met vragen over het uitlezen van data, technische documentatie, het gebruik van diagnoseapparatuur” licht Gert Baudoncq toe. “Het is zelfs mogelijk voor onze hotlinemedewerkers om de diagnoseapparatuur over te nemen van de technicus in de werkplaats. De zelfstandige garage kan door de juiste ondersteuning het niveau van de merkconcessie evenaren”.

Niet onbelangrijk in de uitgestippelde ondersteuningspolitiek is de ‘Automotive Academy’, een benaming die staat voor een brede waaier opleidingen die zowel focussen op de werkplaats (vb. airco, turbo…) als marketing tot en met bedrijfsmanagement. De ‘Automotive Academy’ telt momenteel 10 trainingscentra in België. Hierop aansluitend is er ook de mogelijkheid tot het uitlenen van ADAS-testapparatuur (Advanced Driver Assistance Systems).

Garageconcepten

Een ander belangrijk facet van de ondersteuningsfilosofie voor merkonafhankelijke garages is de ontwikkeling van een aantal garageconcepten. Garageconcepten helpen zowel het technisch niveau van de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen als de uitstraling naar de klanten te professionaliseren.

Het nieuwste is ‘EcoCarRepair’, kortweg ECR, dat begin 2019 als een zeer toegankelijk label geïntroduceerd werd door Van Heck – Interpieces. Het garageconcept focust vooral op opleiding voor de onafhankelijke garagist en wordt via de grossiers voorgesteld.

‘AutoFirst’ telt een 20-tal aangesloten garages en wordt zowel via Van Heck – Interpieces als via LKQ gepromoot. De in het netwerk opgenomen garages volgen jaarlijks een aantal gespecialiseerde opleidingen aan de Automotive Academy om de recente evoluties in het domein van autotechniek bij te blijven.

Het grootste netwerk is ‘QualityGarage’, dat momenteel 80 aangesloten garages telt, maar op korte termijn niet minder dan 150 merkonafhankelijke garages onder de vleugels ambieert. ‘Service op het niveau van een merkconcessie, tegen een correcte prijs en binnen een familiale sfeer’ is hoe dit garageconcept in de markt wordt uitgedragen. “Er zijn minimum vereisten opgelegd om te mogen toetreden tot het concept en er worden ook eisen gesteld voor het volgen van opleidingen” commentarieert Gert Baudoncq.

“Op termijn streven we naar goede afspraken met fleets en leasemaatschappijen voor onderhoud en herstelling, ook binnen de garantieperiode. Met onze garageconcepten kunnen we de tools aanbieden om de onafhankelijke garages te professionaliseren naar een evenwaardig niveau als de merkgarages. Finaal is het wel altijd de garagist die beslist of hij hierin wil meegaan. Hij moet de nood aan verandering beseffen”.

Schaalgrootte uitspelen

Voor de Belgische markt is er een akkoord met het Nederlandse WESP, dat big data verzamelt over de werking van merkonafhankelijke, zelfstandige garages. Het registreert o.a. het aantal en type interventie per garage, het gemiddelde factuurbedrag per klant, de verkoop van parts… Gert Baudoncq: “Dit is een ideale tool voor garagebedrijven om te benchmarken t.o.v. hun collega’s in de buurt. Analyse van de verzamelde data laat toe nieuwe initiatieven te ontwikkelen om de omzet op te voeren”.

Zowel in België als Nederland wordt het Moobi-concept opgenomen. “Het gaat over een waaier diensten, zoals het leveren en plaatsen van laadpalen voor zowel particulieren als bedrijven” verduidelijkt Gert Baudoncq. “Verder wordt een brede kijk op E-mobility ontwikkeld, met het faciliteren en ondersteunen van onderhoud van elektrische voertuigen - en waarom ook niet - e-bikes en e-scooters”.

“Wij zien ons van productleverancier evolueren tot consultants die onze klanten begeleiden en ondersteunen bij het uitstippelen van hun individueel traject naar een succesrijke toekomst” besluit Gert Baudoncq.

Op weg naar uniformiteit

Alles wijst erop dat LKQ de naam is die we moeten onthouden en binnen enkele jaren als één uniform geheel zal naar buiten treden. Er zijn concrete plannen voor een Europese hoofdzetel en centralisatie van de aankopen op Europees niveau, wat voorlopig nog niet het geval is.

“LKQ blijft zich verder versterken met nieuwe aankopen, waaronder een 10-tal Belgische grossiers in 2017” vervolgt Gert Baudoncq. “Voor de Belgische markt is de situatie heel specifiek, want er leven twee modellen naast elkaar: Van Heck – Interpieces belevert grossiers die op hun beurt aan garages leveren; LKQ-filialen leveren eveneens aan garages en het is best mogelijk dat één garage klant is bij de beide distributiemodellen”.

Met grote grossiers zijn er partnerships afgesloten om de condities gelijk te stellen tussen beide modellen. Prioritair is ook het uitbouwen van een nationaal dekkend netwerk van grossiers, zowel zelfstandige als LKQ-filialen. 

In het kort

Oprichting: 30/12/2005

Sector/activiteit: onderdelen, wisselstukken en accessoires voor auto’s en vrachtwagens

Adres van de zetel: Havendoklaan 14 - 1800 Vilvoorde

Aantal vestigingen: 24

Omzet: 220 miljoen