Praktijk Mobiliteit

Arnaud Johnen, Groep Schyns: “Fastback heeft onze marges verhoogd en bespaart ons de helft van de tijd”

02/09/2021

Tien jaar na zijn lancering is Fastback een gevestigd platform bij meer dan 1.500 dealers in de Belux en 800 handelaars verspreid over Europa. Arnaud Johnen, de manager die verantwoordelijk is voor de tweedehandsvoertuigen bij de Groep Schyns, praat over de reële voordelen voor het 20-tal vestigingen onder zijn dagelijks beheer.

De Groep Schyns (met inbegrip van Discar en Citropol) is een van de belangrijkste partners van Fastback in Wallonië. Ze vertegenwoordigt de merken Peugeot, Citroën, DS, Opel, BMW en Mini in een 20-tal vestigingen ten oosten van Samber en Maas. Het bedrijf gebruikt het platform nu al drie jaar in al zijn vestigingen, na een eerste ‘run’ in de BMW- en Mini-dealerships. Het is een keuze die Arnaud Johnen zich allerminst beklaagt. Hij vindt het een logische aanpassing aan de evolutie van de tweedehandsmarkt.

"Fastback geeft ons een transversale kijk op alle tweedehandsvoertuigen (TV) in onze vestigingen. Dat is van uitermate groot belang omdat de tweedehandsmarkt zich de voorbije jaren verder uitgebreid en ontwikkeld heeft. Vroeger namen we per e-mail of telefoon rechtstreeks contact op met elke plaatselijke handelaar om hen TV aan te bieden die niet aan onze interne criteria voor een doorverkoop voldeden. Nu verloopt alles gecentraliseerd via het platform. In enkele muisklikken leggen we onze voertuigen voor aan ongeveer 800 aangesloten handelaars.” 

De helft van de tijd uitgespaard

In Fastback worden alle voertuiggegevens gedeeld. Iedereen kan ze raadplegen. Die transparantie bespaart dagelijks heel wat kostbare tijd: "Het is een absolute winst op het vlak van communicatie en de waarde daarvan valt niet onderschatten, zeker voor wie op verschillende sites werkt. Iedereen beschikt over een volledig overzicht van het voertuig, van de verkoper tot de salesverantwoordelijke en de administratief bediende die het papierwerk afhandelt. Ze hebben allemaal toegang tot dezelfde gegevens, die ze niet meer zelf moeten uitwisselen”. Er is ook een module waarmee in een oogwenk alle voertuigen in voorraad gedeeld kunnen worden op de belangrijkste websites voor tweedehandszoekertjes.

De tijdwinst is dus aanzienlijk. "Over het hele traject dat een voertuig bij ons aflegt, van eerste expertise tot doorverkoop, hebben we de werktijd voor alle betrokken partijen met minstens de helft verminderd", zegt Arnaud Johnen. Fastback garandeert een volledige follow-up van het voertuig, ook als het nog langs de werkplaats moet. Op die manier is er een beter zicht op de eventuele kosten waardoor de marges "zowel bij zakelijke als particuliere verkopen” geoptimaliseerd kunnen worden. Met Fastback Trade kunnen de toekomstige kosten al ingeschat worden bij de aankoop van TV. Dit platform bundelt alle lopende overnames en geeft hun totale waarde weer.

Ergonomie en service

Arnaud Johnen is een echte ambassadeur van Fastback geworden en waardeert het gebruiksgemak ervan, vooral ook bij het opleiden van nieuwe gebruikers. “Je voelt dat dit platform ontwikkeld is door iemand in het vak, door een verkoper. Het is eenvoudig en handig in gebruik. Dat is een enorme meerwaarde als we bv. een stagiair of een nieuwe werknemer moeten opleiden of als de directie snel een overzicht wil van de voertuigen in voorraad. Het is een betaalbare en toegankelijke tool met een uitstekende service als bonus. Bij eventuele problemen geven we de informatie door en er wordt vrijwel altijd onmiddellijk een oplossing voorgesteld.”