Autobedrijf Johan Van Loocke: bijna vier decennia droomjob

Johan Van Loocke huwde in oktober 1980, begon dat jaar zijn garagebedrijf op het erf van zijn vaders boerderij en stak daar samen met zijn echtgenote Marleen al zijn energie in. Vandaag heeft ook zoon Pieter zijn plaats gevonden in het bloeiende familiebedrijf.

17/09/2019

“Op de boerderij van mijn vader heb ik zelf een put gegraven om aan auto’s te kunnen werken” blikt Johan Van Loocke terug. “Mijn oom was fietsenmaker en was dus engszins mijn voorbeeld. Als kind wou ik al aan auto’s werken, dat was mijn droom. Uiteindelijk heb ik van mijn droom mijn beroep kunnen maken”.

Als jongeling ging hij aan de slag bij Mercedes-Benz Vereenooghe en ‘leerde daar goed werken’ zoals hij nu aangeeft. “We hebben dag en nacht samengewerkt en -geleefd, wat zeker niet eenvoudig is” getuigt zijn echtgenote. “Doordat je voortdurend aan elkaars zijde werkt, is er nooit een moment om eens afstand te kunnen nemen van de zaak”.

Al snel werd het eerste atelier te klein en 500 m verderop in de straat werd een carrosserie te koop gesteld. Johans moeder stimuleerde het jonge paar om ervoor te gaan. De nieuwe thuis voor de garage was 18 x 12 m groot. Er werden 2 medewerkers aangeworven en regelmatig kwam een derde kracht bijspringen. “We hebben veel gewerkt, vaak tot 2 à 3 uur ‘s nachts” herinnert het echtpaar zich nog goed.

Alweer diende plaatsgebrek zich aan. “We zaten bovendien geblokkeerd in de dorpskern, maar kregen in 1987 de kans om als eerste te bouwen in een nieuwe ambachtelijke zone” verhaalt Johan Van Loocke. “Daar zijn we tot nu kunnen blijven groeien, al staat het terrein vandaag ook alweer overvol”.

Diesel zeker niet beu

Ondanks alle heisa blijft Autobedrijf Johan Van Loocke diesel-minded en eerder argwanend tegenover kleine benzinemotoren. “Hier komen veel trouwe klanten met 250.000 tot 300.000 km op de teller” licht Johan Van Loocke toe. “Zij willen dat hun auto goed verzorgd wordt en we hen correct adviseren of ze niet beter hun voertuig vervangen dan wel er nog wat blijven mee verder rijden”.

Zoon Pieter deed eerst enkele jaren ervaring op buiten het ouderlijk bedrijf. Hij werkte in Deinze in een Mercedes-Benz concessie. “We hebben nooit problemen met diesels” beaamt ook zoon Pieter. “Wie na het oplaaien van het dieselschandaal zijn diesel ruilde voor een benzine, is daar al lang ongelukkig over en wil terug een diesel”.

Partner met toekomstvisie

Autobedrijf Johan Van Loocke was klant bij grossier Accauto Tielt, deel uitmakend van de AD Groep, een organisatie die in België aan slagkracht verloor. “We werden aangezocht door Bosch, maar volgden onze vertrouwde grossier in zijn nieuw partnership, waardoor we toetraden in het 1, 2, 3 AutoService-garageconcept” verduidelijkt Johan Van Loocke. “We delen mee in hun visie, een visie die zowel aandacht heeft voor het verleden als de toekomst van het onafhankelijke garagebedrijf”.

De keuze voor een uithangbord als 1, 2, 3 AutoService was hier zeker niet ingegeven door een tekort aan klanten. Meer zelfs, Johan Van Loocke is er rotsvast van overtuigd dat geen enkel label helpt wanneer je als garagebedrijf je klanten niet goed verzorgd. “Maar 1, 2, 3 AutoService is duidelijk een nationaal sterk label, dat bijdraagt tot het overleven van de onafhankelijke garage” voelt Johan Van Loocke aan. “Via API Drive kunnen we ook aan jonge wagens werken, beschikken we over up-to-date diagnosemogelijkheden”.

“Het volgen van diverse scholingen draagt bij tot het professionaliseren van onze garageactiviteiten” ervaart ook zoon Pieter Van Loocke. “Sommige opleidingen zijn zelfs verplicht, gekoppeld aan examens en dat vinden we goed. Dat de opleidingen veelal regionaal georganiseerd worden is ook een troef, want dat garandeert een grote opkomst en interessante uitwisselingen tussen collega’s”.

Pieter Van Loocke ziet serviceverlening op niveau als sleutel tot het overleven van de onafhankelijke garagist. De assistentie van de grossier is daarvoor cruciaal. “Waarborg op onderdelen kan vervallen wanneer ze niet met de juiste gereedschappen gemonteerd worden” licht hij toe. “De meedenkende grossier levert bij de bestelde onderdelen meteen het juiste gereedschap, wat heel wat problemen voorkomt”. Accauto heeft een groot aanbod gereedschappen voor uitlening, wat investeren in weinig gebruikt materiaal overbodig maakt en/of toelaat aan een groter aantal automerken en modellen te werken. “Het vereist wel respect van de gebruikers” benadrukt Pieter Van Loocke. “Gereedschapskoffers moeten netjes en volledig gehouden worden zodat de volgende gebruiker niet in de knoei komt. Goede afspraken maken over het uitlenen helpt het gebruik van de gereedschappen maximaal te rentabiliseren”.

Evenwicht zoeken

“Het is vandaag een grote uitdaging om het evenwicht te vinden tussen service aan de klant, rendement en groei” klinkt het hier. “Er is te weinig kwalitatieve uitstroom uit het onderwijs om onze personeelsnoden in te vullen, wat onze verdere groeimogelijkheden beknot. Er is nood aan mensen met kennis van informatica en elektronica, maar het klassieke sleutelen mag evenmin verwaarloosd worden”.

Pieter Van Loocke heeft een opleiding gevolgd in diagnose en foutanalyse met de computer. “Door diep te graven kan een probleem heel precies gekaderd worden en aansluitend efficiënter en sneller worden opgelost” commentarieert hij. 

“Voor onze carrosserie hebben we een vol jaar gezocht naar een geschikte medewerker en uiteindelijk een Litouwer in dienst genomen” gaat Johan Van Loocke verder. “Onze carrosserie is vooral ondersteunend aan de tweedehandsverkoop. Uitbesteden is moeilijk, want daar gaan te veel uren transport inzitten”. 

“Een goede klantenservice begint bij het eerste contact op kantoor”, geeft Johan Van Loocke nog aan. “Een onthaalmedewerk(st)er zou wenselijk zijn. Pieter volgde een ‘opleiding service raadgever’ bij Mercedes-Benz, maar het is moeilijk tot onmogelijk voor een onafhankelijke garage om hier een voltijds medewerker op te zetten”.

Bloeiende handel in tweedehands

Autobedrijf Johan Van Loocke nv verkoopt jaarlijks 100 à 150 tweedehandswagens over zowat heel België en zelfs daarbuiten. Het familiebedrijf steekt daar heel wat energie in.

Alle te koop aangeboden wagens ondergaan 130 controlepunten, zijn technisch in prima staat, kregen een grote onderhoudsbeurt, zijn gewaxed en ook de carrosseriestaat is geoptimaliseerd.

“Het laatste jaar besteden we nog meer aandacht aan onze inkoop” getuigt Johan Van Loocke. “We proberen zo zorgeloos mogelijk in te kopen, wagens met weinig kilometers – 60 à 70.000 km – wat ook positief terugslaat op de tevredenheid en trouw van de klanten. Een koper van tweedehands is vaak ook een klant voor onderhoud”.

De website die onder eigen beheer loopt, is een belangrijke tool voor de tweedehandsverkoop. Er is opnieuw toenemend vraag naar dieselmotoren, zij het Euro 6. Achteraan staat een allegaartje overnames in goede staat, die amper 500 à 1.000 euro moeten kosten, maar als gevolg van hun Euro 3 status onverkoopbaar zijn.

In het kort 

Oprichting: 1980

Sector/activiteit: onafhankelijk garagebedrijf

Adres van de zetel: Aalterstraat 86 - 8755 Ruiselede

Aantal vestigingen: 1

Personeelsbestand: 9, waarvan 3 familieleden

 

Foto: Benjamin Brolet

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy