Mobiliteit

AZ Partners: Zich aanpassen om te bloeien

Met drie vestigingen in de provincie Luxemburg en in het Groothertogdom Luxemburg, is AZ Partners een van de belangrijkste carrosserieën in het zuiden van ons land. Een succes dat AZ Partners dankt aan het feit dat het zich voortdurend aanpast en continu nieuwe technieken invoert.

AZ Partners werd opgericht in 2003 en is het resultaat van de fusie van twee onafhankelijke carrosserieën die zich verenigd hebben om een nieuwe entiteit te vormen die hun initialen draagt: Adam en Zeler. “Mijn werkplaats was gelegen in La Roche-en-Ardenne en die van mijn vennoot in Vaux-sur-Sûre. Wij hebben besloten om ons in Bastenaken te vestigen om ons cliënteel uit te breiden”, vertelt Pierre Adam, een van de twee oprichters van het bedrijf, dat toen 14 werknemers tewerkstelde.

“We hebben al snel, in 2016, een verkooppunt gevestigd in Aarlen. Indertijd ging het om ruimten waar de offertes, de expertise enz. gebeurden. Daarna werden de auto’s per vrachtwagen naar Bastenaken vervoerd voor de herstellingen zelf.” Omdat het succes de verwachtingen overtrof, zou AZ Partners drie jaar later een volledig atelier bouwen om alle taken in de stad Aarlen te kunnen uitvoeren. “Ik heb ook een derde centrum geopend in Luxemburg-stad, volledig gewijd aan smart repair”, preciseert Pierre Adam nog. De onderneming heeft ook een afdeling voor industrieel spuitwerk, die echter minder dan 10 % van de omzet vertegenwoordigt.

Smart repair

“Smart repair omvat alle activiteiten voor esthetische carrosserie”, legt onze gesprekspartner uit. “Dat is wat we ook de one day repair noemen, ofwel alle handelingen die op één dag kunnen gebeuren, zoals het uitdeuken zonder lak of het spuiten van een halve bumper. Bovenop het financiële voordeel voor de klant, is het vooral een vereiste van de verzekeringsmaatschappijen waarmee we vaak samenwerken. Voor ons betekent dat kortere immobiliseringstijden, bijgevolg een betere rotatie en tot slot de mogelijkheid om meer klanten tevreden te stellen.” Twee activiteiten waartussen het bedrijf duidelijk een onderscheid maakt: “We beschikken over personeel voor smart repair, want dit vereist andere technieken. We werken milieuvriendelijker en de zoektocht naar efficiëntie is meer doorgedreven.”

Een dienst die AZ Partners ook net lanceerde op zijn site van Bastenaken en die binnenkort opgenomen zal worden in de splinternieuwe vestiging die het bedrijf bouwt aan de Belgisch-Luxemburgse grens. “Dit nieuwe centrum zal dat van Aarlen vervangen en 12 personen tewerkstellen. Daar zullen we twee aparte werkplaatsen hebben: één voor de klassieke carrosserie en een andere voor smart repair”. Daarmee kan het aandeel van deze activiteit in de toekomst geboost worden. Deze activiteit vertegenwoordigt al 25 % van de 60 tot 70 voertuigen die het bedrijf wekelijks herstelt. De helft van de interventies wordt uitgevoerd voor leasemaatschappijen of voor belangrijke concessiehouders uit de regio zoals Jaguar-Land Rover, Mercedes en Volvo.

Wereld in verandering

Smart repair vormt ook een nieuwe inkomstenbron voor Pierre Adam die een grote metamorfose heeft kunnen zien sinds zijn start. “De lakken zijn veel veranderd, met droogtijden die veel korter zijn. Ook dankzij het ontwerp zelf van de voertuigen, met oppervlakken die makkelijk gedemonteerd kunnen worden en dus gemakkelijker vervangen kunnen worden, konden de immobiliseringstijden duidelijk ingekort worden.” En volgens de medeoprichter zullen er nog grotere veranderingen komen met de nieuwe technologieën die ingebouwd worden in de wagens. “Vandaag stellen we vast dat het aantal schadegevallen ontegenzeglijk daalt. Als er vroeger een kettingbotsing plaatsvond, dan vervingen we alles: de voor- en achterzijde, de motorkap, de achterklep, de bumpers enz. Vandaag zal de automatische remhulp de klap vermeden hebben en zullen er misschien maar een paar krassen zijn.” Maar de man blijkt niet zo ongerust te zijn. “Er zijn ook nieuwe dingen waaraan we ons moeten aanpassen: de vervanging en de herconfiguratie van elektronica, de sensoren, en de herstelling van hybride en elektrische voertuigen vraagt een speciale kennis en vereist een certificering. Ons personeel wordt continu opgeleid voor dit alles, want dat vormt onze toekomst.” Deze permanente verandering is trouwens de sleutel voor het voortbestaan van de sector: “Er zullen grote herstructureringen zijn in de toekomst. De kleine carosserieën zullen verdwijnen of een fusie aangaan om het administratieve personeel met een zekere kost te optimaliseren, en zo meer geld te kunnen injecteren in de opleiding en nieuwe technologieën. Wie de stap niet zal zetten, zal verdwijnen”, besluit Pierre Adam met een zekere scherpzinnigheid. Hij zal in elk geval enorm blijven investeren in zijn gebieden.

 

Oprichtingsdatum: mei 2003

Sector/Activiteiten: Carrosserie

Adres van de zetel: Rue de la Drève 12, 6600 Bastenaken

Aantal vestigingen: 3

Personeel: 35

Omzet 2016: 3,5 miljoen euro

 

Foto: Thierry Dricot