Mobiliteit

Bart Van Dorpe: Meer mensen met brains nodig

Naar school gaan was kinderspel voor de jonge Van Dorpe. Zijn humaniorajaren vlogen voorbij. Moeite doen, hoefde niet eens. 

Maar net dát nekte zijn hogere studies. Precies omdat hij geen ervaring had met studeren en er ook geen zin in had. Hij wilde eerst levenservaring opdoen, om nadien de draad toch weer op te pikken en de opleiding autotechnieken te gaan volgen. Vandaag is Van Dorpe technology development manager bij D’Ieteren.

Van jongs af was het duidelijk dat Bart Van Dorpe technische aanleg had. Als ‘prutser’ van het gezin, zoals hij het zelf vrij oneerbiedig beschrijft, herstelde hij zowat alles in huis wat defect was. Bij zijn buurjongen, waar ze een alle-merken-garage hadden, kon hij altijd het nodige gereedschap vinden.

Cum laude

Het was zijn vader die hem over de streep haalde om automechanica te gaan volgen. In Kortrijk, omwille van de taalervaring. Hij slaagde cum laude. Tegelijk was er die klik en besefte Van Dorpe dat zijn bagage ontoereikend was voor de autowereld die hem toelachte. Hij kende bijvoorbeeld niks van elektriciteit. Hij besloot die kennis bij te spijkeren en haalde eveneens zijn D-diploma, om les te mogen geven. Die extra bagage leidde tot zijn eerste serieuze job in het onderwijs. “Een bevriende oud-KSA’er had plannen om een beroepsschool elektronica op te richten in Aalst en zocht iemand die technische vakken kon geven. Een hele uitdaging, want het was echt van nul beginnen.”

Meester Bart

Zeven jaar gaf meester Bart er les, eerst aan een 60-tal leerlingen, later aan 400. Voor en na kluste hij nog bij door aan auto’s te sleutelen. Later kwam hij in een garage van alle merken terecht, werd vervolgens meestergast bij Mercedes om ten slotte technische ‘problem solver’ te worden bij D’Ieteren. In het Technical Center en het Technical Training Center kwamen zijn twee sterke troeven hem uitstekend van pas. Zijn technische bagage enerzijds, zijn mensenkennis anderzijds. Hij had een neus voor technisch talent en door zijn onderwijservaring voelde hij ook precies aan wie welke bijkomende opleiding nodig had om een toptechnicus te worden. Na een viertal jaren in het atelier en de opstap naar afdelingshoofd werd Van Dorpe uiteindelijk departementshoofd van het Technical Center.

De toekomst?

Van Dorpe is erg gedreven en in de wieg gelegd om (jonge) mensen te inspireren, ze klaar te stomen voor de toekomst. “Alles zal steeds meer geautomatiseerd zijn en we zullen in de toekomst meer mensen met brains nodig hebben.” Wat mobiliteit betreft, is Van Dorpe een absolute voorstander van multimodaliteit. “Ik geloof niet in die verheerlijking van de fiets. Een fiets is nuttig, maar je kunt er geen koelkast mee gaan kopen, hé? Je moet een vervoermiddel – of de combinatie ervan – kiezen in functie van de afstand en het doel van je verplaatsing.” Van Dorpe gelooft ook in e-mobility. “Leve de elektrische auto’s, hybride voertuigen en plug-ins. Maar we moeten serieus zijn. Als we in ons klein landje met z’n allen op hetzelfde moment onze auto willen opladen, zal ’t hier flink donker worden. Laat ons afstappen van ieder onze eigen zonnepaneeltjes op ons dak en zonne-energie gaan halen daar waar de zon schijnt. Die energie omzetten naar een opslag- en transporteerbare vorm en ze dan invoeren. Hetzelfde met windenergie. Laat ons windenergie opwekken daar waar het flink waait, en waar nog ruimte is om windturbines neer te poten, om de verkregen energie dan naar ons te halen. En verder kunnen we maar al beter wennen aan de toekomstige deeleconomie, waar je duurdere spullen, auto’s en huishoudelektro, niet langer bezit maar deelt. “Ik zie het bij mij thuis al. Zo ‘huurt’ mijn dochter de auto van haar moeder wanneer ze er een nodig heeft. En uiteindelijk werkt dat prima.”

 

Leeftijd: 59 jaar

Statuut: Technology Development Manager 

Opleiding: Jezuïetencollege in Aalst – Bachelor Autotechnieken – Bachelor Industriële Elektronica – D-diploma

1ste job: garage van alle merken

Hobby’s: motorrijden - Scouts Trommelkorps met Vel en Gamel – knutselen &  herstellen

Droomwagen of -motor: 2 PK

Favoriete bestemming: plaatsen waar mensen zijn

Favoriete drank: bier en wijn

Ambitie binnen 5 of 10 jaar: jonge mensen blijven inspireren

 

Foto: Thierry Dricot