Portretten Tweewielers

Bicyclic: motor van de Waalse fiets

16/09/2020

In 2006 opende Jean-Michel Poisket zijn eerste fietsenwinkel in de Luikse agglomeratie. Bijna 15 jaar later staat hij aan het hoofd van vijf winkels onder dezelfde merknaam. Bicyclic doet ondertussen heel wat Waalse harten sneller slaan.

Achter het succesverhaal van Bicyclic zit een jongeman die niet bepaald voorbestemd was een fietsondernemer te worden. "Ik had het van jongs af voor mechanica", legt Jean-Michel Poisket, de directeur van het bedrijf, uit. "Als tiener hield ik al van sleutelen en bromfietsen repareren. Op een dag ben ik naar een fietsenwinkel gegaan om remkabels te kopen. Ze waren daar op zoek naar studenten om hen te helpen in de werkplaats. Ik heb me meteen kandidaat gesteld. Ik heb er twee jaar gewerkt. Het was een openbaring. Het was duidelijk dat dit me lag! "

Jean-Michel Poisket is alvast niet bij de pakken blijven zitten. Zodra hij van school was opende hij zijn eerste Bicyclic-winkel. "Ik heb die ondernemingszin meegekregen van mijn ouders. Dat waren ook zelfstandigen." Zodra ik kon, heb ik mijn eigen fietsenwinkel geopend. De oppervlakte was niet al te groot, ongeveer 150 m². Maar voor een eerste vestiging was dat goed", herinnert hij zich. Het was zo een succes dat Bicyclic vier jaar later verhuisde naar de huidige winkel met een veel grotere oppervlakte van 1.200 m².

De verrassende uitbreiding

De winkel in Hognoul kreeg veel bijval in de regio en de zaken gingen goed voor Jean-Michel Poisket. Maar een voorstel uit onverwachte hoek zou zijn zaak nog een nieuwe impuls geven. "In 2016 werden we benaderd door een projectontwikkelaar die een hotelcomplex wilde openen in Remouchamps met een focus op fietsactiviteiten. Hij wilde daar graag ook een fietsenwinkel aan koppelen. We hebben erover nagedacht en hebben zijn aanbod aanvaard. Zonder ons zou een van de concurrenten op het aanbod zijn ingegaan en het zou zonde zijn geweest zo een kans niet te grijpen."

De inplanting van deze tweede locatie vergde veel werk, maar levert nu een belangrijke bijdrage aan de continue expansie van het bedrijf. "Bij de opening van de tweede winkel moesten we veel zelf verzinnen ... de installatie van een centraal IT-beheersysteem, een telefooncentrale, gesynchroniseerde software enz., maar nu is alles in orde en hoeven we alleen nog maar het model te dupliceren. Een winkel toevoegen is nog slechts een formaliteit die in een paar klikken kan worden afgehandeld."

Bicyclic heeft nu vijf winkels. Naast Hognoul en Remouchamps ook nog Marche-en-Famenne, Luik (centrum) en Namen (Jambes). "De doelstelling op lange termijn is heel Wallonië te bestrijken. We willen daarom in de toekomst nieuwe winkels openen, twee daarvan binnenkort", zegt de dynamische baas. "Maar het is nog te vroeg om informatie daarover te onthullen."

De elektrische revolutie

In de schappen van Bicyclic vindt u alles wat met fietsen te maken heeft zoals kleding, onderdelen, accessoires, gereedschap, dragers enz. en natuurlijk ook veel fietsen, voor elk wat wils. Er zijn zowel kinderfietsen als professionele racefietsen, mountainbikes, stadsfietsen, toerfietsen en natuurlijk ook de grote trend van het moment ... elektrische fietsen. "De elektrische fiets is een enorme boost voor de fietsmarkt! We hebben de potentiële doelgroep enorm kunnen uitbreiden. In het verleden waren de gewone, mechanische fietsen vooral gericht op personen tussen 5 en 60 jaar en in goede conditie. Nu kan iedereen met de elektrische fiets op pad; kinderen, ouderen en alles daartussen, de lichamelijke conditie maakt niet uit.

Jean-Michel Poisket is dan ook optimistisch over de toekomst van deze groeimarkt die nu al zowat 60 % van zijn nieuwe fietsverkopen vertegenwoordigt, tegenover 40 % voor traditionele fietsen. "En nog veel meer van de omzet", zegt hij, omdat de prijs van elektrische fietsen veel hoger is dan die van mechanische. Qua stijl van fiets is de mountainbike uiteraard de bestseller in de winkels, vooral door de geografische ligging en de gulle omringende natuur.

Het positieve effect van covid

Uiteraard moet ook de coronacrisis hier genoemd worden want die heeft de fiets midden op het mobiliteitsschaakbord gezet. Voor Bicyclic en de collega's was er duidelijk een positieve impact. "De verkoop van al onze fietsen is toegenomen, ongeacht het type, elektrisch of niet. We hebben veel nieuwe klanten gezien in onze winkels. Dat is normaal. Corona heeft mensen aan het denken gezet. Ze zijn hun levensstijl en hobby's aan het herbekijken. In tijden van crisis hebben mensen altijd de neiging de mens en zijn welzijn centraal te stellen. Wielrennen is dan de perfecte sport om te herbronnen."

Zelfs dat de nieuwe klanten vaak 'op een ochtend wakker zijn geworden met een fietsbevlieging', vindt Jean-Michel Poisket geen reden om dit te zien als een voorbijgaande rage, gedoemd om te verwateren bij een terugkeer naar pre-coronatijden. "Veel mensen die nu (her)beginnen met fietsen zullen de smaak te pakken krijgen. De markt kan alleen maar groeien de komende maanden en jaren!", zegt hij enthousiast.

In tegenstelling tot veel van zijn onafhankelijke collega's uit de fietsenbranche, ziet de baas van Bicyclic ook het bekende sportmerk Decathlon als een groeimotor van zijn bedrijf. "Ik waardeer Decathlon omdat ze mensen aan het sporten brengen! Die zullen waarschijnlijk onze klanten worden als ze eenmaal gebeten zijn door het fietsen. Decathlon schudt aan de boom. Wij moeten alleen maar het fruit oprapen dat er uitvalt", legt hij uit, niet zonder een vleugje humor.

In het kort

Opgericht in: 2006

Sector/activiteit: fietshandel

Contactgegevens hoofdkantoor: Rue Chaussée 2B, 4342 Hognoul

Aantal vestigingen: 5

Personeelsleden: 38

Omzet: n.g.

 

Foto: Benjamin Brolet