Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Brezan Autoparts: vinger aan de pols van het garagebedrijf

Brezan Autoparts werd opgericht in 1928 en is onderdeel van PartsPoint Group (Nederland), een dochterbedrijf van het familiebedrijf AutoBinck Group. Begin maart 2019 is een overeenkomst gesloten waarbij Alliance Automotive Group 100 % van de PartsPoint Group aandelen zal verwerven.

“De consolidatie biedt ontegensprekelijk heel wat mogelijkheden tot synergie en groei, geeft CEO Cor Baltus aan. We zullen die mogelijkheden grondig onderzoeken, nieuwe productgroepen toevoegen zoals body parts, verlichting… We zullen investeren in onze voorraden in de vestigingen om zo onze service verder op te voeren. We moeten mee evolueren met de alsmaar bredere variatie in de gamma’s bij de automerken. Een jaarlijkse groei met 7 à 8 % is nodig om mee te zijn.”

De consolidatie zal niet meteen naar buiten zichtbaar zijn – hoogstwaarschijnlijk blijven de uithangborden behouden – maar zal zich vooral achter de schermen afspelen met het overkoepelend centraliseren van logistiek, ICT en marketing. “We focussen op een lokale marktbenadering, waarbij we onze expertise zo dicht mogelijk bij de klant brengen, licht Cor Baltus toe. Klantgerichtheid, integriteit en werken op mensenmaat zijn de waarden die Brezan en AAG delen. In de meeste landen waar AAG aanwezig is bekleden we een eerste of tweede plaats. In België is dat nog niet het geval, maar zeker onze ambitie”.

In Ede (NL) opent een nieuw centraal logistiek centrum, een ‘state of the art’ realisatie, met geothermische verwarming, led-verlichting, ecologische aanplantingen, kortom zeer milieuvriendelijk en energie efficiënt. 

Partner zijn van het garagebedrijf 

“De onafhankelijke garagist moet technisch bijblijven en dat is een hele uitdaging nu auto’s alsmaar complexer worden, benadrukt Cor Baltus. Wij spelen daar actief op in met diverse opleidingen, maar het is vaak moeilijk om een luisterend oor te krijgen: wat niet gefactureerd kan worden, wordt gemakkelijk als tijdverlies aan de kant geschoven, terwijl het absoluut noodzakelijk is om de kennis op peil te houden. Vele onafhankelijke garagisten hebben vandaag nog goed te doen en voelen daarom de noodzaak tot bijscholing niet aan. Garages die niet mee zijn zullen onherroepelijk moeten sluiten. De anderen hebben reële groeikansen”.

Brezan Autoparts focust op het beantwoorden aan de noden van de klant, vervolgt Marc Vanbergen, General Manager België. “We staan voor menselijk contact en ontzorgen, want we weten heel goed dat de garagist een ‘oplosser’ is, iemand die aan auto’s wil sleutelen en al het overige als ballast ervaart. Zonder afbreuk te willen doen aan het belang van assortiment en prijs, is de relatie met de klanten toch hoofdzaak. Het totale serviceplaatje moet kloppen”.

De eigen mensen spelen daarin een sleutelrol. Twee jaar geleden werden alle medewerkers op cursus gestuurd om voeling te krijgen met hybride-aandrijftechniek, zodat iedereen de klant het juiste gereedschap kan adviseren. “Een schroevendraaier is plots niet zomaar een schroevendraaier als je er mee moet werken aan een hybride-auto” stelt marketingmanager Filip Cavens vast. Brezan is een klein maar heel dynamisch team lacht Marc Vanbergen. “Elke medewerker heeft eigenlijk drie jobs te doen. Dat houdt ons actief betrokken bij de klant. Gelukkig is er veel interne dynamiek in onze teams en is er ook veel doorgroei binnen het bedrijf. Onze managers hebben praktijkervaring aan de balie met de garagisten, zodat iedereen weet waarover hij praat en wat de markt nodig heeft”. 

Service met variatie 

Brezan Autoparts had vroeger het imago van snoepwinkeltje en bediende niet de hele markt met een eerder beperkt assortiment. In 2013 kwam daar verandering in met een nadrukkelijke professionalisering om meer garagebedrijven aan te spreken. Door o.a. het opzetten van commerciële opleidingen is het bedrijf verder doorgegroeid en bedient Brezan nu elke klant, van heel klein tot heel groot.

“Onze digitale catalogus is één voorbeeld van onze service naar de garagist: we geven de klant de informatie zoals hij die verwacht, stelt Filip Cavens. We streven naar een one-stop-shoppingoplossing voor de klanten met ons aanbod onderdelen, vloeistoffen, gereedschappen, werkplaatsuitrusting, verbruiksgoederen en sinds enkele jaren ook banden”. Hoewel de vestigingen een uniforme uitstraling hebben, hebben ze elk eigen accenten, met lokale flexibiliteit t.o.v. het assortiment.

Het opzoeken van het juiste onderdeel is lang niet eenvoudig voor Belgische garagisten, omdat merk en model op zich niet volstaan. In landen waar een vaste relatie bestaat tussen voertuig en nummerplaat is dat iets eenvoudiger. “Aankopen via het internet houdt een groot risico in op het leveren van foute onderdelen, gaat Filip Cavens verder. Klanten gaan zeker weleens op zoek, komen al eens discussiëren over prijzen, maar finaal is het internet voor ons een opportuniteit om ons als professionele partner van de garagist te bewijzen”.

Het testen van injectoren is een andere service aan de klanten. “We hebben een eigen logistieke service met twee rondes per dag, verduidelijkt Filip Cavens. Binnen de 24 uur weet de klant de uitslag van de test en hij kan ervoor kiezen bij een vastgesteld defect automatisch een nieuwe geleverd te krijgen. Dat betekent voor de garage tijd- noch geldverlies”.

En wat morgen?“Additieven worden terug belangrijk als compensatie voor het 'verkeerd' gebruik van auto's, die te vaak korte ritten afleggen en bijgevolg zelden de optimale werkingstemperatuur halen. Vooral voor het reinigen van de injectoren, kleppen en uitlaat tonen moderne additieven zich heel nuttig. Ze worden eenvoudig aan de brandstof toegevoegd via de brandstoftank. Wij verwachten hiervoor een groeiende omzet!”.

Elektrische voertuigen hebben minder slijtageonderdelen en dat zal een impact hebben op de business van de grossier wanneer ze in grote aantallen op de weg komen. “Misschien moeten we wel batterijpacks gaan verkopen, bedenkt Marc Vanbergen. Wij hebben nu al een gamma laadkabels opgenomen in ons assortiment. Mogelijk komen daar ook nog laadpalen bij. We houden ons klaar voor een doorbraak van de elektrificatie. Met de opname in Alliance Automotive Group hebben we een betere toegang naar de juiste fabrikanten gekregen. Indien de mobiliteit meer elektrisch wordt dan zullen daarvoor de juiste producten, ondersteuning en technische scholing aanbieden”.

Een Europese speler

Alliance Automotive Group werd opgericht in 1989 en groeide uit tot de tweede grootste speler in de onafhankelijke Europese aftermarket voor voertuigonderdelen. Het telt 2.100 vestigingen (excl. PartsPoint) en een logistieke infrastructuur met 47 nationale en regionale distributiecentra. In 2017 ging AAG zelf op in Genuine Parts Company (GPC), wereldwijd de grootste automotive aftermarket-organisatie.

CEO Cor Baltus: “Consolidaties zijn al ruim een decennium aan de gang. Na de autofabrikanten volgden hun toeleveranciers en nu de volledige automotive sector. Om concurrentieel te blijven is het logisch dat we deel gaan uitmaken van een wereldspeler”.  

AAG is vooral in Europa actief, met Frankrijk en Groot-Brittannië, gevolgd door Duitsland en Polen. “De Benelux past daar mooi tussen, geeft Cor Baltus aan. Er zijn heel wat mogelijkheden tot synergie bij inkoop, marketingconcepten en de introductie van nieuwe productgroepen”.

In het kort

Oprichtingsdatum: 1928

Sector/activiteit: grossier auto-onderdelen en diensten ter ondersteuning voor het garagebedrijf

Zetel: Temse (België) 

Kerncijfers

Aantal vestigingen: 20

Personeelsaantal: 130-tal in België / 1.700 in Nederland

Omzet in 2018: 300 miljoen euro (PartsPoint Group)

 Foto: Benjamin Brolet