Portretten Mobiliteit Automaterialen en gereedschappen

Brezan-GroupAuto Belux: Meer dan ooit zijn we een partnerbedrijf voor onze klanten

16/09/2020

Een strategische samenwerking, klinkt het unisono, wanneer de toenadering tussen beide Brezan Autoparts en GroupAuto Belux ter sprake komt. Een logische stap ook, zeker gezien de (internationale) ontwikkelingen in de sector. Een gesprek over het hoe en waarom hiervan.

De gesprekspartners kort voorgesteld

Marc Vanbergen, General Manager Brezan Autoparts nv

Als zoon van een voormalige Volkswagen-concessiehouder kreeg hij de automotive met de paplepel mee (“je krijgt de jongen makkelijker uit de auto, dan de auto uit de jongen”). Toch ging hij op een gegeven moment in een heel andere sector aan de slag. De vaderlijke garage overnemen bleek na het vroege overlijden van de betrokkene niet echt een optie te zijn, waarna hij professioneel aan de slag ging bij Daihatsu. Na een verblijf in het buitenland, zette hij zijn loopbaan verder in de evenementensector. “Zonder meer uitdagend, maar tegelijk ook erg druk waardoor je dit enkel maar enkele jaren kan blijven doen”, vertelt hij over die periode. “In 2013 kwam ik in contact met Brezan waar ze iemand zochten om de Belgische afdeling te leiden.” 

Etienne Dubois, General Manager GroupAuto Belgium & Luxemburg

Zonder meer een bekend gezicht in TRAXIO-kringen en sinds een kleine twee jaar staat hij aan het hoofd van de Federatie Automateriaal (FAM). Zijn eerste professionele stappen zette hij als Instructeur en Technisch Inspecteur bij Fiat Auto Belgio, om enkele jaren later de stap naar de aftermarket te zetten. Hij werkte voor SKF Belgium, Comma-Exxon Mobil om uiteindelijk Sales Manager bij KUHNE Belgium te worden. Precies 10 jaar geleden kwam hij aan het hoofd te staan van GroupAuto Belgium & Luxemburg. 

 

Het lid worden van Brezan van GroupAuto is natuurlijk de directe aanleiding voor dit gesprek, maar kan u bij wijze van proloog de nogal complex ogende markt van de aftermarket ontwarren…? 

Marc Vanbergen: “Voor een buitenstaander kan het inderdaad nogal ingewikkeld lijken, maar eigenlijk is het dat niet. Wat voor verwarring zorgt is dat je enerzijds met soms onduidelijke eigendomsstructuren zit. Zo is Brezan Autoparts een aparte nv die onderdeel uitmaakt van Alliance Automotive Groep Benelux, en het is net deze groep die tot GroupAuto toegetreden is, waardoor ook wij onder deze paraplu komen te staan. Anderzijds is de eigen manier waarop de respectievelijke spelers hun activiteiten invullen. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: zo veel mogelijk onderdelen aan de man brengen, maar de methode is anders. Om het simpel te stellen: de ene hanteert een tweetrapsmodel, terwijl de andere een voor een drietraps gaat. Als Brezan zijn wij zowel een invoerder als verdeler, die zijn producten direct bij de garage brengt. In een drietraps model komt er tussen de invoerder en de garage nog afzonderlijke groothandel tussen, een derde partij dus.”

Etienne Dubois: “Dé cruciale vraag is of je ervoor kiest een eigen magazijn te beheren en zelf in te staan voor de verdeling naar de klant toe. Daar zit hem het verschil tussen de twee modellen die Marc schetste. Er is bovendien nog een andere factor die voor verwarring kan zorgen. Binnen GroupAuto bevinden zich ook allemaal zelfstandige bedrijven die met een bepaalde graad van onafhankelijkheid toch samen werken. Anderen, zoals Brezan, werken dan weer niet met zelfstandigen – wat eveneens een bewuste keuze is.”

Marc Vanbergen: “Correctie: iedereen heeft een mentaliteit van zelfstandigen bij ons, maar staat wel zonder uitzondering op de loonlijst (lacht).”

Op welke manier kwam deze overname tot stand?

Marc Vanbergen: “Het verloop is eigenlijk best anekdotisch, mag ik het vertellen, Etienne (lacht)? Ik was in gesprek met Etienne, hij was nog maar net voorzitter van FAM. De reden was een discussie rond ons lidgeld. Punt is dat we toen zijn gaan eten en ik van die gelegenheid gebruik maakte de idee van eventuele samenwerking op tafel te gooien.”

Etienne Dubois: “Ik moet bekennen dat ik enigszins verbaasd was met de vraag, wat nog iets anders is dan niet geïnteresseerd (glimlacht). Hoe dan ook, ik beloofde Marc erover na te denken...”

Marc Vanbergen: “Van mijn kant pitchte ik ook bij onze CEO die, enigszins tot mijn verbazing, nogal terughoudend reageerde. Inmiddels is duidelijk waarom (lacht). Uiteindelijk bleek de kwestie rusten, tot na enkele maanden duidelijk werd dat de overnameoperatie aan de gang was. Eigenlijk was men op een hoger echelon aan het voorbereiden, waar ik vanuit mijn functie en hoedanigheid aan wou werken. Per slot van rekening spreken we hier over een strategische samenwerking waarmee we de kritische massa hebben om de dingen voor de garagist nog beter te organiseren.” 

Belgisch eiland

Door deze operatie zijn jullie een grotere speler geworden. Is een dergelijke consolidatie onontbeerlijk in de sector?

Etienne Dubois: “Door de krachten te bundelen, hebben we een duidelijk schaalvoordeel gegenereerd, toch moet je de dingen in proportie blijven zien. We waren twee middelgrote groepen, inmiddels zijn we belangrijker, maar toch nog substantieel kleiner dan de twee marktleiders Doyen en LKQ. Dit gezegd zijnde, is het voordeel onmiskenbaar en beschikken we voortaan over meer mensen met wie we aan de slag gaan. We hebben ook meer impact bij het plaatsen van aankopen, dat kan niet ontkend worden.”

Marc Vanbergen: “Op zich is het gezien de ontwikkelingen in de sector logisch wat nu gebeurd is. PartsPoint Group, de moeder van Brezan, is in 2019 overgenomen door Alliance Automotive Group. Alliance is samen met haar Amerikaanse moeder GPC het meest prominente lid van GroupAuto International. Na LKQ is AAG nummer twee in Europa. En GPC is dan weer de grootste aftermarketspeler in wereld. Dit gezegd zijnde, moeten we ons misschien de vraag stellen als het over consolidatie gaat waarom het in de automotive zo lang geduurd heeft? Kent u nog één onafhankelijke doe-het-zelfzaak? Allen zijn ze bij een of andere formule aangesloten, of krijg je te maken met de Brico's en Hubo's van deze wereld. En die vaststelling geldt voor heel wat sectoren. Eigenlijk zien wij in onze sector gebeuren, wat eerder al in landen als Nederland of Duitsland plaatsvond. Gedurende lange tijd is België een eiland gebleken, maar die periode is nu duidelijk ten einde.”

Markt elektrisch rijden

U hebt het over de consolidatie in de aftermarket, maar de automotive is ruimer en ook aan de garagezijde, toch jullie belangrijkste klanten, zijn de dingen behoorlijk in beweging. Wat betekent dit voor jullie business?

Marc Vanbergen: “Om begrijpelijke redenen is wat er gebeurt bij de merkendealers niet zo belangrijk voor ons, maar de universele garages zijn dat des te meer. Ik ben bij Brezan beginnen werken op het einde van een tijdperk, dat wordt nu steeds meer duidelijk. Tien jaar geleden was je een goede grossier als je een ruime stock en scherpe prijs had. Vandaag moet je een heus partnerbedrijf zijn dat de klanten omkadert en begeleidt.”

Etienne Dubois: “Het aanbod op de aftermarket is fors toegenomen, wat sowieso een andere vorm van stockbeheer gecreëerd heeft. Auto's zijn ook technisch veel complexer geworden, ook dat heeft een weerslag op onze sector. Wij reflecteren ook over het concept van de garage van de toekomst, want dat is iets waar onze klanten zelf de tijd niet voor hebben. Feit is dat er naar de toekomst minder zullen zijn, de garages of netwerken groter worden, maar vooral dat de lat hoger zal komen te liggen, niet in het minst in de relatie naar de klant toe.”

Marc Vanbergen: “Denken aan de toekomst behelst ook het detecteren van uitdagingen en gevaren. Ik geef één voorbeeld: elektrisch rijden. We weten dat 50 % van de nieuwe wagens voor hun derde jaar in het universele kanaal terechtkomen. Bij hybrides gebeurt dat veel later, soms pas na 6, 7 of 8 jaar. Hier moet dringend werk van gemaakt worden of de universele garages dreigen dit hele segment te verliezen. Het is ook onze taak hier niet alleen op te wijzen, maar ook proactief mee de nodige stappen te zetten.”

Hoe moeilijk is het om in een sector in beweging de juiste mensen te (blijven) vinden?

Marc Vanbergen: “Dat is een reëel aandachtspunt. Twintig jaar geleden volstond het een goede technicus te zijn om een mooie carrière uit te bouwen. Vandaag zijn meer kwaliteiten nodig. Je moet de klant begrijpen, hem aanvoelen en meedenken. Kortom, er is meer commerciële flair vereist.”

Etienne Dubois: “Soms moet je behoorlijk zoeken voordat je de juiste persoon weet te strikken; het heeft geen zin dit pijnpunt onder de mat te vegen. Het contact met de school is belangrijk, ook al moet erkend worden dat de opleiding die ze daar krijgen onvoldoende op de noden van de arbeidsmarkt afgestemd is. Ook de belangrijke rol die EDUCAM speelt mag wel eens benadrukt worden.”

 

Dienstverlener pur sang

“Tal van diensten die we aanbieden staan misschien ver van onze corebusiness, maar hebben hier wel een directe repercussie op”, beklemtoont Marc Vanbergen. “Sta me toe dit met een concreet voorbeeld te illustreren. Enkele jaren geleden is een Europese regel in het leven geroepen dat vloeistof voor airco enkel nog verkocht mocht worden aan houder van een specifiek certificaat dat men ontving na het succesvol volgen van een opleiding. Welnu, wij zijn toen die training beginnen geven. Meer nog: we hielden de certificaten van onze klanten zelf bij, kwestie van zeker te zijn dat we door te verkopen binnen de grenzen van de wet bleven. Is het onze taak die opleidingen aan te bieden? Nee. Maar door het niet te doen, zouden commercieel in onze eigen vlees dreigen te snijden.”

FAM is plaats van kennisoverdracht”

“Je zou versteld staan van de diversiteit aan dossiers waar wij ons als sectororganisatie mee inlaten”, legt Etienne Dubois uit. “Dit gaat van bijstand in het definiëren van de juiste profielen voor bepaalde functies, tot het lobbyen om voortaan een nummerplaat aan een voertuig en niet langer aan de eigenaar te koppelen, precies zoals dat elders het geval is. Interessant is ook het dossier van eco-onderhoud, een onvoldoende bekende manier om een wagenpark te vergroenen. Door deze ingreep kan men betere resultaten voorleggen, waardoor de wagen in kwestie een jaar langer de lage-emissiezone mag betreden. Maar het belangrijkste voor mij is dat we de collega's binnen FAM ontmoeten. Het is een plek waar gepraat wordt en informatie uitgewisseld wordt. Daar ligt de échte meerwaarde!”

 

Foto Jerry De Brie