Actualiteit Mobiliteit

Car-Pass-certificatie voor DMS software

14/01/2018

Het meedelen van kilometerstanden aan Car-Pass is bij de ondernemingen uit de automobielsector goed ingeburgerd. Meer dan 90 % van de data worden elektronisch aangeleverd via de DMS (dealer management system) softwarepakketten. 

Jammer genoeg worden nog te vaak foute gegevens meegedeeld, die problemen veroorzaken bij de latere verkoop van het voertuig. Car-Pass heeft daarom een certificatiesysteem voor DMS-systemen uitgewerkt. De inbouw van interne controles pakt het probleem aan bij de bron. 

Jaarlijks verwerkt Car-Pass ongeveer 15 miljoen kilometerstanden van meer dan 11.000 verschillende ondernemingen. Dit is een heel mooi resultaat waar de autosector trots op kan zijn. Het is immers enkel dankzij hun medewerking dat de strijd tegen de kilometerfraude gewonnen kan worden. Meer dan 90 % van de data worden aangeleverd via de DMS-systemen van de gebruikers. Hierdoor wordt dubbel werk vermeden en blijft de administratieve last erg beperkt. De gebruikers zijn echter nog onvoldoende precies in de melding van de juiste kilometerstand en de juiste datum. Tot eind november veroorzaakten bijna 250.000 meldingen een anomalie d.w.z. dat de aangeleverde kilometerstand lager was dan het meest recente gegeven in de databank. Dit cijfer is onaanvaardbaar hoog en zorgt ervoor dat er een trendbreuk voorkomt in de kilometerhistoriek van één voertuig op vijf. In de overgrote meerderheid van de gevallen is er sprake van een menselijke fout en niet van fraude. De klanten zijn daarvan de dupe wanneer zij hun auto willen verkopen en deze fouten op de Car-Pass verschijnen. Aangezien de kopers terecht meer en meer aandacht schenken aan de juistheid van de Car-Pass, uit zich dit in een toenemend aantal klachten, zowel van professionele handelaars als van particulieren. Car-Pass verwacht om voor heel 2017 ongeveer 5.000 dergelijke klachten te zullen ontvangen. Dit zorgt voor extra werklast, zowel bij Car-Pass als bij de garages die de foute gegevens hebben meegedeeld. Zij moeten dan (vaak oude) gegevens manueel terug opzoeken. 

Certificatie van DMS-software

Deze fouten zijn niet enkel het gevolg van vergissingen of slordigheden, maar vaak ook te wijten aan onvolkomenheden in het bedrijfsproces. In sommige bedrijven vraagt men de kilometerstand aan de klant, zonder deze nog zelf te controleren. Het gebeurt nog te vaak dat bedrijven de factuurdatum meedelen i.p.v. de datum van de werken. Sommige garages en carrossiers koppelen de kilometerstand van het bestek aan de datum van de herstelling. Car-Pass stelt soms vast dat een bedrijf gedurende maanden geen gegevens doorstuurt, terwijl men in de waan is dat alles correct verloopt. Via een aantal functionaliteiten en interne controles kan een goed DMS-systeem de gebruikers helpen om dat soort van systematische fouten te vermijden. Car-Pass heeft een lastenboek met 13 criteria opgesteld waaraan een “Car-Pass approved” DMS-systeem moet voldoen. Deze vindt u op car-pass.be. 

Communicatie via Web Services

Het grote nadeel van de verzending van een bestand met de kilometerstanden van een hele week, is dat de foutboodschappen pas verschijnen wanneer de klant al lang vertrokken is met zijn auto. Daarom vereist het lastenboek dat het meedelen van de tellerstanden via Web Services moet gebeuren. Deze technologie laat de verwerking van de data in real time toe. De garage wordt onmiddellijk verwittigd over eventuele fouten en kan deze dus verbeteren wanneer het voertuig nog in de werkplaats staat. Het verzenden van wekelijkse bestanden zal trouwens niet meer toegelaten zijn, zodra de aangepaste “Car-Pass-wet” in voege treedt. 1.000 ondernemingen gebruiken al Web Services. Waarop wacht u nog om het goede voorbeeld te volgen? Uw klanten zullen u dankbaar zijn.

Foto: Infogarage