Comet Belgium: liften die de top nastreven

Comet Belgium bouwt al bijna vijf decennia lang hydraulische liften voor professioneel gebruik. Deze specialiteit is het meest succesrijke product van het Naamse bedrijf, dat alleen al meer dan driekwart van de Belgische markt vertegenwoordigt.

10/05/2019

In 1972 ontstaat het toekomstige bedrijf Comet Belgium, dat dan een filiaal is van FN Herstal en gewijd is aan de constructie van voertuigen die een hydraulische installatie nodig hebben: hoogwerkers, maar ook lepelschopladers of zelfs vuilniswagens. Na meerdere opeenvolgende overnames behoort het bedrijf inmiddels toe aan twee Franse aandeelhouders sinds 2018. Het heeft zich trouwens opnieuw gericht op zijn eerste vaardigheid: hydraulische liften. Oplossingen ontwikkeld op maat om te voldoen aan alle soorten toepassingen ... en aan alle soorten voertuigen. “Wij bouwen hoogwerkers voor bestelwagens en vrachtwagens natuurlijk, maar ook voor spoorwegwagons”, preciseert Eric Thiry, directeur van Comet Belgium, dat vandaag 23 personen tewerkstelt.

De belangrijkste klanten van het bedrijf? De netbeheerders en de intercommunales. “Het is een nichemarkt”, preciseert Eric Thiry van meet af aan. “Wij richten ons uitsluitend op die professionele toepassingen. We werken niet voor de verhuur- of verhuisbedrijven. In ons segment vertegenwoordigt dat ongeveer 350 liften in circulatie bij alle klanten samen (Ores, Fluvius, Resa enzovoort) en ons marktaandeel bedraagt vandaag bijna 80 % in België. De overige 20 % bestaat uit invoer.” De jaarlijkse productie van Comet Belgium is bescheiden, 20 tot 25 eenheden al naargelang het jaar. Met een beperkte productie kan het bedrijf zich exact aanpassen aan de desiderata van de klanten. 

Producten op maat 

Alle liften die gebouwd zijn door Comet Belgium, zijn op maat geproduceerd om te voldoen aan specifieke toepassingen. Geen catalogus waar de klant het voertuig van zijn keuze aanwijst: elk project wordt op unieke wijze ontwikkeld. “Omdat wij veel voor openbare spelers werken, gebeurt de toekenning van de markten via een openbare aanbesteding. Er zijn dan twee werkwijzen. Ofwel lanceert het bedrijf een openbare aanbesteding voor het voertuig en een tweede voor de lift, dan is het aan ons om ons aan te passen aan het voertuig dat in aanmerking komt. Ofwel kopen wij de voertuigen om een volledig product te leveren aan de klant.”

Elke verwezenlijking verschilt dus zowel qua aanpassingen als qua uitvoering. Ze vereist een nauwkeurig onderzoek, om de indeling en het evenwicht van de massa’s te optimaliseren of om de optimale gestroomlijnde carrosserie te ontwikkelen. “Werken aan een vrachtwagen van 16 ton of een bedrijfsvoertuig van 3,5 ton is heel verschillend. In het eerste geval vertrekken we van een chassiscabine en kunnen we makkelijk alle soorten wijzigingen en installaties realiseren. Maar in het tweede geval, zijn de wijzigingen ingewikkelder want ze zijn meer beperkt door de MTM.” Het bedrijf monteert niet enkel de liften, het heeft een volledig gamma behuizingen en cabines ontwikkeld om het gereedschap van de professionals op te bergen. In dit geval is het voertuig volledig geverfd en beletterd op het moment van de levering om een afgewerkt product te bieden aan de klant. 

Veiligheid en service 

« Vermits elke lift aangepast is om te voldoen aan specifieke noden, garandeert dit ook een verhoogde veiligheid bij het gebruik”, onderstreept de directeur, die bevraagd wordt over de troeven van Comet Belgium ten opzichte van de concurrentie. “Onze andere kracht is de dienst na verkoop. Het onderhoud is een zeer belangrijke vectoractiviteit voor ons. Wij bieden een volledig dienstenpakket aan, wat gewaardeerd wordt door onze klanten, net zoals het feit dat we voor de onderhouden de voertuigen bij hen oppikken en terugbrengen, of zelfs dat we vier vervangbestelwagens klaar hebben voor in noodgevallen, ook tijdens het weekend via een wachtdienst.”

Comet Belgium is vandaag uitsluitend gericht op de Belgische markten en sluit niet uit dat het in de toekomst in het buitenland actief zal worden, maar met een klein voorbehoud. “Wij onderzoeken natuurlijk alle ontwikkelingsmogelijkheden in de buurlanden, maar ze passen allemaal verschillende reglementeringen toe. Wij staan dus liever eerst aan de top in België voordat we aan export denken.” En om aan de top te blijven staan, is Comet Belgium net gestart met de renovatie van zijn fabriek van 1.200 m2, om een ultramoderne verfcabine te verwelkomen. Sinds 15 maanden vertegenwoordigt het bedrijf ook de merken HIAB voor hijskranen en MULTILIFT voor containerdragers in de provincie Namen. 

In het kort

Oprichting: 1972 (FN Herstal)

Sector/Activiteit: constructie van hydraulische liften

Adres van de zetel: Chaussée de Perwez 301, 5003 Namen

Aantal vestigingen: 1

Certificaat ISO 9001: 2015

COP-erkenning 

Kerncijfers

Personeelsbestand: 23

Omzet: +/- 3,5 miljoen euro

Jaarlijkse productie: 25 liften

Productgamma: 3,5 tot 16 ton

Werkhoogte: 11 tot 26 meter

 

Foto: Benjamin Brolet

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy