Mobiliteit

Danny Bultot: Representatief zijn om geloofwaardig te zijn

11/07/2018

Danny Bultot is de nieuwe voorzitter van de Waalse divisie van TRAXIO. Een functie die hij combineert met zijn functie van operationeel directeur bij de groep Soco, een bekend merk in het zuiden van het land. De van nature discrete man wil de op hem wachtende uitdagingen aangaan en heeft zijn prioriteitenlijst al opgemaakt.

Danny Bultot was nochtans niet voorbestemd voor een carrière in de autowereld. “Ik heb een diploma van industrieel ingenieur machinebouw. Toen ik zes maanden in een studiebureau gewerkt had, besefte ik dat het niets voor mij was. Het werk was te technisch en ik had al commerciële feeling. Ik heb dus een baan gevonden bij de naverkoopdienst van Auto Satellite, waar Soco deel van uitmaakt, en ik ben daar nu al 20 jaar!” De 40-jarige heeft zo “ongeveer alle functies uitgeoefend van een autoconcessie” tot hij operationeel directeur van Soco werd.

Een betrokken man

Doordat Danny Bultot al bestuurder was van de Groepering van de Handelaars in Tweedehandsvoertuigen (GVO), besliste hij om meer betrokken te zijn bij het nemen van beslissingen en bij de aanstaande veranderingen in de autowereld. En dus stelde hij zich kandidaat voor de functie van voorzitter. Een keuze die de man rechtvaardigt, ook al houdt hij er niet van om in de spotlights te staan. “Ik heb er belang bij om deze functie uit te oefenen, want meer en meer materies worden geregionaliseerd. Ik kan mij dus echt op bepaalde thema’s werpen, wat moeilijker is op het nationale niveau bij GVO. En het is trouwens altijd interessant om te praten en van gedachten te wisselen met mensen die uit dezelfde activiteitensector komen, maar uit verschillende vakgebieden zoals de bandenverkopers, concessiehouders van nieuwe voertuigen enz.”.

Een representatieve raad

Danny Bultot heeft de prioriteiten van zijn mandaat al bepaald. De eerste is het opzetten van een representatieve raad voor de verschillende beroepsgroepen. “Het is bijvoorbeeld nodig om een concessiehouder met meerdere vestigingen rond de tafel te hebben, want het is naar dat soort structuur dat de distributie zal evolueren. Geen rekening houden met hun expertise zou een fout zijn. Hetzelfde geldt voor de markt van de reserveonderdelen, die vertegenwoordigd moet worden door een grootschalige groep, zelfs als we rekening moeten houden moet met de mening van kleinere entiteiten.” Het is de enige manier om meer gewicht te geven aan de stem van TRAXIO bij de Waalse politieke beslissers op het vlak van mobiliteit, zoals bij de hervorming van de wegcode of de fiscaliteit. “TRAXIO heeft natuurlijk een essentiële rol te spelen op dit terrein. Maar wij moeten ook het belang van onze leden verdedigen. Daarom moeten we representatief en geloofwaardig zijn binnen de groepering”.

Opleiding: cruciaal!

Voor Danny Bultot moet de technische opleiding die in de scholen gegeven wordt ook absoluut snel herzien worden. “Vandaag komt het onderwijs in België en vooral in Wallonië niet overeen met de noden van de autoateliers. Wij zijn verplicht om de jongeren zelf op te leiden, wat nog veel ingewikkelder is voor onafhankelijke groepen zoals Soco die daarin geen ondersteuning krijgen van de constructeurs. Het beroep van autotechnicus is erg geëvolueerd en zal nog zeer sterk veranderen. Het blijft echter een mooi beroep, maar vandaag hebben we moeite om het goede profiel te vinden tussen de studenten die afzwaaien van de secundaire scholen en een gebrek aan kennis hebben. En wie doorstudeert als bachelor, richt zich daarna op andere beroepen. Het opleidingskader moet dringend opnieuw gedefinieerd worden”, besluit de voorzitter.

 

Profiel

-        Leeftijd: 45 jaar

-        Functie: operationeel directeur van Soco, voorzitter van TRAXIO Wallonië

-        1e job: bediende bij een studiebureau in mechanica

-        Hobby’s: MTB, golf

-        Droomwagen: Tesla

-        Droombestemming: Afrika in het algemeen

-        Favoriete drank: blauwe Chimay

-        Ambitie binnen 5 tot 10 jaar: Van Soco de leider maken van de verkoop in nieuwe en tweedehandse voertuigen in België


Foto: Benjamin Brolet