Actualiteit Mobiliteit

De autosegmenten in de eerste helft van 2019

De volledige markt kende een duidelijke daling (-6,2 %) in de eerste 6 maanden van 2019 en maar weinig segmenten konden een positieve groei neerzetten. Voor veel segmenten is het zelfs het slechtste van de voorbije 5 jaren.

Maar twee segmenten hebben dit eerste halfjaar vooruitgang geboekt. Enerzijds de roadsters (+2,9 %) waar de nieuwe BMW Z4 doorstootte naar de tweede plaats binnen het segment en anderzijds de kleine SUV's (+1,8 %) die hun positie als eerste segment versterken met bijna 1/3 marktaandeel (31,5 %). Alle andere segmenten kenden een daling, in sommige gevallen zelfs een zeer aanzienlijke. Zo doken de kleine monovolumes met bijna 40 % naar beneden nadat ze het jaar ervoor ook al met 41 % waren gedaald. Sinds 2015 moeten we het aantal inschrijvingen voor dit segment door 3,5 delen! Ook de middenklassers (BMW 5 Series, Mercedes E-Class, ...) kenden, net als de cabrio's (-24,4%), een duidelijke afname van het aantal inschrijvingen (-28,5%). Bij de SUV's zien we terugvallende cijfers voor de middelgrote (-2,3%) en in het bijzonder voor de grote modellen (‑17,5%), weliswaar met de opgemerkte intrede van de elektrische Audi e-tron op de derde plaats van het segment.

Screen Shot 2019 09 20 At 141145

Deze slechte cijfers wegen globaal genomen op het geheel van de segmenten: voor 12 van de 17 segmenten was dit het slechtste halfjaar van de afgelopen 5 jaar. Dankzij de allerkleinste modellen komen enkel de SUV's er nog iets beter uit. Zij hebben nu bijna 40 % van de markt in handen.

Meer in detail zien we dat vooral de particulierenmarkt achteruitgaat (-13,2 %) in alle segmenten, zelfs bij de kleine SUV's en roadsters. De bedrijfswagens gaan er daarentegen op vooruit (+1,9 %) en vooral de leasing & renting, met +5,5 %.

Op het vlak van de brandstoffen zien we bij diesel overal een dalende trend, behalve bij de hogere middenklassers (BMW 6 Series GT en 7 Series, Tesla Model S, …) waar we net een heropleving van diesel vaststellen (+11 % van het marktaandeel). Dat gaat hoofdzakelijk ten koste van de hybrideversies (-12,5 % van het marktaandeel) die evenwel een belangrijke plaats in het segment blijven innemen met 1 wagen op 3. Bij de middenklassers (BMW 5 Series, Mercedes E-Class, …) doet zich net het tegenovergestelde voor met een aanzienlijke stijging van de hybride- (+28 % van het marktaandeel) ten opzichte van de dieselversies (-26,3 % van het marktaandeel).

We kunnen besluiten dat dit jaar over het algemeen veel minder positief van start is gegaan dan de voorgaande jaren. De belangrijkste trends blijven echter dezelfde, met een almaar toenemend belang van de SUV's ten koste van de traditionele sedans/breaks maar vooral van de monovolumes.

Screen Shot 2019 09 20 At 141212