Actualiteit Mobiliteit

De autosegmenten (juli 2020)

16/09/2020

De globale malaise op de automarkt maakt het des te interessanter te bekijken wat de afzonderlijke segmenten hebben gedaan en vooral ook of de gebruikelijke conclusie, het belang en de groei van SUV's, nog altijd klopt...

De totale automarkt daalde dit jaar met bijna 27 % en slechts één segment boekte vooruitgang ... dat van de grote SUV's. Die hebben weliswaar een heel klein marktaandeel (2,2 %) maar groeiden met 21,4 % niettemin het meest, aangevuurd door de twee topmodellen BMW X5 (+88 %) en Mercedes GLE (+76 %). In zowat 44 % van de gevallen werd daarbij voor een hybride gekozen. De top 3 wordt afgesloten door de elektrische Audi e-tron. De andere soorten SUV's (Small en Medium) zijn met 26 % gedaald.

Tot de minst slechte van de andere segmenten behoren de hogere middenklassers (-14,9 %) met de komst van de Porsche Taycan, die onmiddellijk de meeste inschrijvingen haalt (289 voertuigen). De elektrische motorisatie vormt de tweede aandrijving (32,3 %), net na de hybride (32,9 %). De middenklassers worden gevolgd door de polyvalente wagens (-21,9 %).

Helemaal onderaan staan – nu al ettelijke maanden – de MPV Small en Medium, die respectievelijk met 47,9 % en 45,1 % zijn gedaald. Ook coupés kennen een significante daling (-39,9 %). De Porsche 911 heeft de meeste inschrijvingen, vergelijkbaar met de Taycan hiervoor. En wat Porsche betreft staat de 911 ook in de top 3 van de cabrio's.

In deze infografiek zien we ook de top 3 van de segmenten op basis van hun motorisatie en type (particulier, leasing&renting en andere bedrijven).

 

TRAXIO heeft de wagens gegroepeerd in 16 verschillende segmenten volgens hun carrosserietype en -klasse:

Hatchbacks, sedans en breaks: stadswagens (Fiat 500, Renault Twingo, ...), polyvalente wagens (Renault Clio, VW Polo, ...), compacte wagens (VW Golf, Peugeot 308, ...), gezinswagens (Skoda Octavia, Audi A4, ...), middenklassers (BMW 5 Series, Mercedes E-Class, ...) en hogere middenklassers (Porsche Panamera, Tesla Model S, ...).

Vervolgens de coupés (BMW 2 Series coupé, Mercedes C- en E- Class coupé, ...), 4-zits cabrio's (Mini cabrio, Mercedes C- & E-Class cabrio, ...) en de 2-zits roadsters (Mazda MX-5, Fiat 124 Spider, ...).

Daarna volgen MPV - Multi Purpose Vehicles of monovolumes, geklasseerd als ludospace (Peugeot Partner, VW Caddy, ...), MPV Small (Citroën C4 Picasso, BMW 2 Gran/Active Tourer, ...), MPV Medium (Renault Scenic, VW Touran, ...) en MPV Large (Renault Espace, VW Transporter, ...).

En om te besluiten de SUV's - Sport Utility Vehicles en 4x4, ingedeeld in SUV Small (VW Tiguan, Nissan Qashqai, ...), SUV Medium (Mercedes GLC, Peugeot 5008 ...) en SUV Large (Volvo XC90, BMW X5, ...).

De meest populaire segmenten...

 

Diesel

Benzine

Hybride

Elektrisch

Particulieren

Lease&Rent

Niet-L&R-bedrijven

1

MPV Large
92,2 %

Roadster
97,1 %

Toerwagens
57,3 %

Grote toerwagens
32,3 %

Stadswagens
68,7 %

Gezinswagens
49,2 %

Grote toerwagens
68,4 %

2

MPV Small
54 %

Stadswagens
95,8%

SUV Large
43,6 %

SUV Large
14,8 %

Roadsters
67,4 %

Toerwagens
48,6 %

SUV Large
64,7 %

3

SUV Medium
53,1 %

Polyvalente wagens
82,2 %

Grote toerwagens
32,9 %

Gezinswagens
4,7 %

Ludospaces
67,3 %

MPV Medium
36,2 %

MPV Large
42,2 %