Actualiteit Mobiliteit

De Car-Pass-cijfers voor 2018

Met de komst van de Car-Pass is de kilometerfraude in België nagenoeg verdwenen. Toch ondergaat het systeem momenteel tal van wijzigingen om het nut en de relevantie ervan voor de consument nog te vergroten. In deze infografiek komen we terug op enkele cijfers.

De Car-Pass werd in 2006 gelanceerd om fraude met de kilometerteller van tweedehandswagens en lichte bedrijfsvoertuigen op te sporen. Bij een ingreep aan het voertuig (onderhoud, banden, technische keuring enz.; momenteel met 11.848 partners) wordt telkens de weergegeven kilometerstand bijgehouden. Die gegevens komen op het Car-Pass-certificaat dat de verkoper van een tweedehandsvoertuig verplicht aan de koper moet bezorgen. Uit een Europese studie blijkt dat dergelijke fraude niet te verwaarlozen valt. Met 30 % tot 50 % van de voertuigen in Europa zou er iets loos zijn en dat vertegenwoordigt een bedrag van 5,6 tot 9,6 miljard euro.

Screen Shot 2019 10 03 At 094743

In ons land is de Car-Pass een uitgesproken succes. Van de 819.000 afgeleverde certificaten in 2018 waren er slechts bij 1.648 of minder dan 0,22 % (zonder rekening te houden met de ingevoerde voertuigen) redenen om aan te nemen dat er met de kilometerteller was geknoeid. Gemiddeld bleek er 64.000 km ‘verdwenen’ maar soms zelfs meer dan 500.000 km. Sinds eind 2016 worden de kilometerstanden voor ingevoerde voertuigen ook uitgewisseld met Nederland om de fraude tussen de twee landen op te volgen. Zo kon worden vastgesteld dat 40 % van de fraude afkomstig is van voertuigen uit Nederland. Het aantal Nederlandse fraudegevallen is in 2 jaar weliswaar met 58 % gedaald.

Screen Shot 2019 10 03 At 094724

Na 12 jaar trouwe dienst is het Car-Pass-systeem begin 2019 omgevormd tot een volwaardige informatietool voor de consument-koper van een tweedehandsvoertuig. Naast de kilometerstanden worden nu ook de Euronorm, de CO2-uitstoot, de keuring na een zwaar ongeval en de eventuele lopende terugroepacties vermeld.

De uitdaging voor de toekomst is er een echt Europees systeem van te maken dat fraude bij de invoer van een voertuig voorkomt. In een eerste fase moeten merken en importeurs vanaf januari 2020 bij de invoer van een voertuig verplicht de kilometergegevens uit hun database bezorgen.

We zien dus hoe de consument met de Car-Pass steeds beter beschermd en geïnformeerd wordt over frauduleuze praktijken. Dat kan zijn vertrouwen in onze sector van tweedehandsvoertuigen alleen maar vergroten. Iedereen vaart er wel bij en we hopen dan ook dat deze 'best practice' snel in heel Europa zal worden toegepast.

Alle informatie over de Car-Pass vindt u op www.car-pass.be.