Dossier Automaterialen en gereedschappen

De constructeurs mengen zich in de strijd

Sinds 2016 kent de onafhankelijke aftermarket naast de 'historische' groothandelaars een nieuwe speler. Zijn naam: Distrigo Parts Distribution. Wat is daar zo bijzonder aan? Hij behoort tot de autogroep PSA. Gezien de concurrentie tussen de officiële netten en de onafhankelijke partijen is dat opmerkelijk, maar misschien ook een belangrijke trend.

We trappen een open deur in als we zeggen dat het tussen de dealergarages en de onafhankelijke garages niet altijd rozengeur en maneschijn is geweest. De eersten zweren bij hun originele stukken en bij de meerwaarde van een bezoek aan een erkende garage. De tweeden beweren dat ze een gelijkwaardige kwaliteit en service bieden, zelfs nog beter, en goedkoper. Het was dan ook een verrassing dat PSA in 2016 de oprichting aankondigde van Distrigo Parts Distribution, een platform voor de levering van onderdelen van allerhande merken. Daaronder uiteraard de originele stukken van de merken van de eigen groep, nl. Peugeot, Citroën, DS en vanaf 2020, Opel en zijn Britse tegenhanger Vauxhall. Maar de Franse groep gaat nog verder door een breed gamma onderdelen aan te bieden van allerhande merken en is wel degelijk van plan een toonaangevende speler te worden in de onafhankelijke aftermarket. En daar durft ze zwaar op in te zetten. 

Onderdelen voor alles en iedereen 

Distrigo verenigt meerdere types producten en diensten onder een label. Eerst en vooral zijn er de originele stukken die hoofdzakelijk bedoeld zijn voor de erkende werkplaatsen van elk van de vijf merken van de groep. Die worden aangevuld met multimerkenonderdelen, verkocht onder de merknaam Eurorepar, met een catalogus van meer dan 10.000 referenties. "Begin 2019 zullen we stukken aanbieden van uitrustingsleveranciers. We zullen dus beschikken over een volledig gamma van onderdelen voor alle merken en voor alle herstellers, zowel voor de officiële netwerken als voor de onafhankelijke.  En Distrigo levert meerdere keren per dag", benadrukt Stefaan De Doncker, Directeur Parts and Aftersales bij PSA Belux. 

Conceptgarages 

PSA lanceert ook zijn garagelabel Eurorepar Car Service. Dat is een nieuwe speler op het vlak van onafhankelijke multimerkengarages. Volgens Stefaan De Doncker moet daarin niet een strategie gezien worden om de eigenaars van oudere voertuigen aan zich te blijven binden of hun keuze te beïnvloeden wanneer ze zich richten tot het onafhankelijke netwerk. "Eurorepar Car Service richt zich tot een ander cliënteel. De verwantschap met PSA wordt nergens in de verf gezet. Als een bestuurder weet dat Eurorepar tot de PSA-groep behoort en zijn keuze hierdoor laat bepalen, is dat zijn eigen vrije keuze! Maar voor ons is het een volstrekt nieuwe activiteit. De sector diversifieert en de groep wil een belangrijke speler worden op de aftermarket voor alle merken." Eurorepar Car Service is dus bedoeld als een afzonderlijke branche die de bestaande verkoop- en reparatieactiviteiten van de groep aanvult. "We weigeren uiteraard nooit een klant in een officiële werkplaats. Integendeel, het is onze doelstelling ze binnen ons netwerk te behouden. We stellen trouwens Eurorepar-stukken voor aan klanten met voertuigen ouder dan drie jaar. Ze kunnen dan kiezen verder te gaan met originele onderdelen of te kiezen voor onderdelen die vanuit technisch oogpunt gecertificeerd zijn door PSA en die goedkoper zijn." Dat zijn onderdelen die worden geproduceerd door externe leveranciers van uitrustingen maar waarvan onze gesprekspartners garanderen dat ze niet gewoon werden herlabeld. 

Professionalisering van de distributie 

"Distrigo is er gekomen omdat de groep de distributie van wisselstukken wil professionaliseren. Vroeger werkten we met duizenden kleine verdelers in Europa. Tegenwoordig werken we op basis van 130 Distrigo-vestigingen", licht Stefaan De Doncker toe. Vier daarvan zijn gelegen in België, met name Vilvoorde, Zwevegem, Zele en Luik. Na die verovering van Europa wil de dienst binnenkort gaan uitbreiden naar andere bestemmingen in Azië en Zuid-Amerika. Enkel in de markten waar Peugeot, Citroën of Opel aanwezig zijn? "Niet noodzakelijk", antwoordt Stefaan De Doncker, "Distrigo is een activiteit die los staat van de voertuigverkoop van PSA. Het kan best dat je Distrigo terugvindt in een land waar er momenteel geen merk van de groep verkocht wordt. Dat vormt geen beletsel om er stukken te leveren." 

Competitief zijn 

Hoewel Distrigo Parts Distribution maar een dwerg is tegenover de grote spelers van de Belgische markt, vreest het de concurrentie geenszins. "De concurrenten-groothandelaars zijn de laatste jaren veel professioneler geworden. Wij moeten in hun zog competitiever worden op het vlak van prijzen voor gelijkwaardige stukken en daarnaast wat de service betreft. Daarvoor is het belangrijk te kunnen beschikken over een aanzienlijke voorraad onderdelen die meteen beschikbaar zijn en meerdere leveringen per dag te kunnen realiseren. We hebben ook een callcenterservice voor bestellingen", zegt de Directeur Parts and Aftersales. Als we hem vragen waarmee Distrigo punten kan scoren tegenover gevestigde waarden als Doyen Auto en Van Heck Interpièces antwoordt onze gesprekspartner onomwonden: "Met de originele stukken van PSA en het Eurorepar-multimerkengamma dat enkel bij Distrigo beschikbaar is. De merken Peugeot, Citroën, Opel en DS dekken ongeveer 20 % van de markt. We hebben dus alle originele stukken, ook de erg technische stukken, voor een vijfde van alle wagens die momenteel rondrijden. En die hebben we onmiddellijk beschikbaar!" 

Aanstaande revolutie 

"Er zijn allerhande soorten klanten en zij bepalen uiteindelijk hoe de reparatiekanalen er wereldwijd uitzien", antwoordt Stefaan De Doncker op de vraag hoe de onafhankelijke aftermarket er in de toekomst zal uitzien. "Maar het is duidelijk dat we met de elektrische en autonome wagens, de grootste revolutie op de aftermarket ooit zullen meemaken! Aan ons om behendig te zijn en ons daaraan aan te passen."