Dossier Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

De nieuwe tachografen en VECTO-norm zijn er

Met de invoeringen van een nieuw soort tachograaf én nieuwe milieunormen heeft de vrachtwagensector de handen vol de komende maanden. Wat gaan deze twee nieuwigheden meebrengen en hoe moet de sector zich voorbereiden? De Commissie Vrachtwagens lichtte zijn leden onlangs in tijdens een werkbezoek aan DAF Trucks in Westerlo.

De invoering van de volgende generatie tachografen komt er na de goedkeuring van een nieuwe Europese richtlijn uit 2014. Daarmee wou Europa een dubbel doel dienen: zowel de fraude inperken door oneerlijke concurrentie te beteugelen als de verkeersveiligheid verbeteren.

“Bij de nieuwe tacho’s zijn drie afkortingen belangrijk, zegt Hubert Pinckaers van verdeler Phelec. GNSS (Global Navigation System), DSRC (Dedicated Short Range Communication) en ITS (Intelligent Transport System). De GNSS is een module die niet alleen de Amerikaanse gps-signalen kan ontvangen, maar ook de signalen van het Europese Galileo-systeem. Het registreert de plaats waar het voertuig zich bevindt wanneer je de kaart insteekt en er weer uithaalt en na drie uur gecumuleerde rijtijd.Tegelijk dient hij ook als tweede snelheidssignaal. DSRC maakt het dan weer mogelijk om het voertuig zelfs al rijdend te controleren. De politie kan bijvoorbeeld naast een vrachtwagen rijden en zo bepaalde gegevens uitlezen over onder meer de ijking, het VIN-nummer, het gewicht en de snelheid. Let wel: rij- en rusttijden kunnen zo niet nagekeken worden. Het is puur een indicator om tot een eventuele verdere controle over te gaan, niet om automatisch boetes uit te schrijven.”

Het ITS ten slotte, is een nieuwe, gestandaardiseerde interface om de data van de tachograaf te delen met bijvoorbeeld boordcomputers of digitale apps. Pinckaers: “Er komen ook nieuwe kaarten. De huidige kaarten voor chauffeurs, controleurs en bedrijven zijn compatibel met zowel de systemen 1b en 1c. Het enige verschil is dat wanneer je een huidige kaart (1b) in een systeem 1c stopt, de GNSS-gegevens niet opgeslagen worden. De huidige werkplaatskaarten daarentegen zijn niet compatibel met de nieuwe tachografen. Die moeten op termijn dus vervangen worden.”

Nieuwe norm VECTO

Niet alleen de nieuwe tachograaf komt op de vrachtwagensector af. Vanaf 1 juli moeten zware vrachtwagens voorzien worden van een document (het klanteninformatiedossier) waarop zijn “VECTO”-score staat. VECTO (Vehicle Energy Consumption Tool) is een nieuwe norm die bepaald hoe milieuvervuilend een vrachtwagen is. Daarbij wordt verder gekeken dan enkel het brandstofverbruik. Ook zaken als onder meer de aerodynamica van het voertuig, zijn rolweerstand, het gewicht en de motorefficiëntie spelen mee.

“De basis voor VECTO is een rekenprogramma waarin die verschillende data wordt ingevoerd”, zegt Thomas Van De Veegaete van TH Trucks. “Uit dat programma komen dan drie verschillende waarden, uitgedrukt in gram per ton per kilometer: voor stadsvervoer, voor regionaal vervoer en voor vervoer op lange afstand. Want ook de manier waarop een voertuig gebruikt wordt, heeft natuurlijk zijn invloed. Voor Europa is het ook een basis om de constructeurs objectieven opleggen. En die zijn niet min. Tegen 2025 moeten vrachtwagens 15 % minder CO2 uitstoten, tegen 2030 is dat al 30 %. De boetes wanneer dit niet gehaald worden, zijn ook niet van de poes.”

Vanaf 1 juni moet van nieuwe 4x2- en 6x2-voertuigen boven de 16 ton het klanteninformatiedossier beschikbaar zijn. Vanaf 1 januari 2020 volgen de 4X2-voertuigen tussen 7,5 en 16 ton, een half jaar later ook de 6x4 en 8x4-voertuigen. Nog later moet er ook bijvoorbeeld voor bussen een VECTO-score zijn.

 

Goede VECTO en toch een hoog verbruik

Is VECTO de beste uitvinding sinds gesneden brood? Er zijn toch wel enkele kanttekeningen bij te plaatsen, zegt Thomas Van De Veegaete. “Het is perfect mogelijk dat een truck een goede VECTO-score heeft, maar tegelijk ook een hoog brandstofverbruik. Door het aanbrengen van bijvoorbeeld een spoiler krijgt een truck een betere aerodynamica en dus een betere score, maar als daarna de oplegger niet boven de spoiler uitkomt, heeft die eigenlijk geen zin, wel integendeel. Ook bijvoorbeeld zaken als het weer, het rijgedrag en de rijomstandigheden worden niet in de berekening meegenomen. Tot slot houdt VECTO ook geen rekening met bijvoorbeeld chauffeurstrainingen of “platooning”, de technologie die het mogelijk maakt dat vrachtwagens zeer dicht op elkaar kunnen rijden en zo minder verbruiken.