Dossier Mobiliteit

De scherpe daling van de occasieprijzen

De onzekerheid over de evolutie van de milieuwetgeving is nefast voor de markt van de tweedehandsvoertuigen. De prijzen dalen sterk en heel wat voertuigen vinden alleen nog een afzetmarkt in het buitenland.

 

“Veel klanten aarzelen voordat ze een nieuw voertuig aankopen, maar ze wenden zich ook niet echt tot de occasiemarkt”, zegt Filip Matthijs, directeur-generaal van TH Trucks Belux. “Ze stellen de verandering van voertuig liever uit.””

Volgens Statbel is de verkoop van voertuigen voor goederenvervoer (105.662) en van trekkers (5.061) in 2018 eerder gestagneerd in België, en heel wat minder snel geëvolueerd dan de markt van nieuwe voertuigen. Bekeken over 5 jaar is het verschil zelfs gigantisch. Bij de bedrijfsvoertuigen is de verkoop van nieuwe voertuigen met 46 % de hoogte ingeschoten, terwijl de occasiemarkt een toename van slechts 13 % optekende. Bij de trekkers verloopt de relatieve evolutie gelijklopender, maar de brutogegevens wijzen nog steeds op een hogere verkoop van nieuwe voertuigen dan van tweedehandsvoertuigen: 6.629 tegenover 5.061 in 2018. 

Euro 5-norm op een keerpunt 

Een algemene vaststelling die bevestigd wordt door Nicolas Pirson. De verantwoordelijke occasies bij Hocké onderstreept echter dat de prijzen en de vraag sterk afhangen van de Euronorm van het voertuig. “Over het algemeen gaan bedrijfsvoertuigen en trekkers met Euronorm 5 of 6 als occasie behoorlijk goed van de hand in Europa, maar voor de lagere normen rest vaak alleen de export. Een tweedehandsvrachtwagen wordt doorgaans afgeschreven op 3 tot 7 jaar en Europese kopers zijn bang dat ze een voertuig met Euronorm 3 of 4 niet ten volle zullen kunnen benutten, vooral wegens de lage-emissiezones. Dat heeft een effect op de prijzen. Een trekker van 2007 met Euronorm 5 zal bij de verkoop ongeveer 2.000 euro meer opleveren dan dezelfde trekker met een Euro 4-motor.”

Bij de export buiten Europa blijft de markt vrij complex wegens geopolitieke spanningen. Op de Afrikaanse markt zien we overigens een omgekeerde beweging op het vlak van uitstootnormen. “Afrikaanse klanten zijn vooral op zoek naar meer eenvoudige voertuigen met Euronorm 3 of eventueel 4, afhankelijk van het model en de versnellingsbak. De verklaring hiervoor is dat deze voertuigen beter bestand zijn tegen brandstof van slechte kwaliteit.”

Claude Yvens, hoofdredacteur van TransportMedia, onderstreept overigens dat er momenteel nog geen tweedehandsmarkt is voor de nieuwe motoriseringen. “De allereerste voertuigen op gas gaan op de tweedehandsmarkt belanden, maar globaal genomen hebben we niet het minste idee van hun potentiële restwaarde. Mogelijk zijn ze interessant voor ondernemingen die een voertuig van dit type willen uittesten zonder het nieuw aan te kopen. Maar waarschijnlijk moeten we hier niet op de exportmarkt rekenen.”