Dealers worden uitgedaagd

De markt van elektrische scooter en motorfietsen zit in de lift. Maar deze groei kan enkel een positief verhaal worden als dealers ook bereid zijn erin te investeren. “Elektrische mobiliteit zal ons verplichten ons businessmodel te herzien”, klinkt het. 

17/09/2019

“Van de globale trends die we op het vlak van batterijtechnologie ontwaren, plukken wij in onze branche evenzeer de vruchten”, legt Guido Brenders, Zaakvoerder van Active Pits, uit. “Je ziet dat er een evolutie is naar lichter en krachtiger, wat voor moto's en bromfietsen zo mogelijk nog belangrijker is dan voor personenwagens, bussen en dergelijke meer. Wij schrijven inzake gewicht nu eenmaal een ander verhaal (glimlacht). Ook op het vlak van betrouwbaarheid en levensduur werden aanzienlijke stappen gezet. Stuk voor stuk positieve ontwikkelingen dus, ook al moet hier toch één kanttekening bij geplaatst worden.”

“Ik kan natuurlijk enkel vanuit mijn eigen praktijkervaring spreken, maar wat me opvalt is dat soms een aanzienlijke kloof gaapt tussen de theorie en de praktijkprestaties”, vervolgt Brenders. “Een voorbeeld: afhankelijk van het soort ijzerfosfaat, mangaan, polymeer en dergelijke zal men bij lithiumgeneratiebatterijen in de literatuur dikwijls waarden opgeven van meer dan 1.000 cycli. Toch kan het in de praktijk al een succes genoemd worden als de batterij na 600 cycli nog over een behoorlijke actieradius beschikt.”  

Mobiliteitsantwoord 

“Dealers mogen geen passieve toeschouwers zijn van de manier waarop de markt evolueert”, benadrukt Guido Brenders. “Er is een maatschappelijke realiteit waar wij niet omheen kunnen. De mobiliteit is en blijft een torenhoog probleem in ons land. Tweewielers, en dan denk ik in het bijzonder aan scooters, zijn vaak het enige plausibele alternatief voor de wagen. Maar er speelt ook een wijzigend bewustzijn bij de mensen. Steeds meer wordt milieubewustzijn als een plicht gezien, meer dan wat holle frasen. En hier bieden elektrische scooters en bromfietsen een serieus antwoord op. De voorbije twee jaar zag ik de vraag naar elektrische scooters duidelijk toenemen. Tot op zekere hoogte kan dit verklaard worden door de bestaande subsidieregeling. Deze bestaan op zowel gewestelijk als federaal vlak, en vaak zijn ze nog combineerbaar ook. De verwachte groei zal nog wel een tijdje gedragen worden door deze subsidies, maar het maakt die stijging er niet minder reëel op. Persoonlijk gok ik dat het totale marktaandeel van elektrische scooters en dito motorfietsen tegen 2025 zo'n 5 % zal bedragen. Van het totale park, wel te verstaan.” 

Sector voorbereiden 

Meer elektrisch aangedreven 'tweewielers' plaatst dealers voor enkele belangrijk uitdagingen, meent Guido Brenders. “Het is belangrijk dat we deze markt niet zien verdwijnen in handen van enkele grote gespecialiseerde spelers”, waarschuwt hij. “Enkel wanneer we de nodige knowhow in huis hebben, zal dit vermeden kunnen worden. Concreet betekent dit investeren in materiaal en opleiding. Voor elektrisch rijden zal ook ons businessmodel herzien moeten worden. Want tegenover de noodzaak om hoger opgeleid en gespecialiseerde medewerkers te kunnen inzetten, staat ook de realiteit dat elektrische mobiliteit minder klassieke service-inkomsten genereert. Beide verzoenen in een sector waar de rentabiliteit al sowieso laag ligt, is geen sinecure.” 

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy