Automaterialen en gereedschappen

Deer Behaeghe: vakmanschap in alternatoren en starters

Niet veel niet-ingewijden weten het, maar op een wat grijs industrieterrein in Groot-Bijgaarden bevindt zich een van de grootste verdelers van Europa van starters, alternatoren en stuurpompen: Deer Behaeghe. Vanuit de Brusselse rand bedienen zij klanten vanuit de hele wereld. Hoog tijd om dit 60 jaar oude bedrijf even voor het voetlicht te brengen.

De geschiedenis van Deer Behaeghe gaat terug tot 1959 toen het bedrijf werd opgericht door Aimé Behaeghe. Zijn drie zonen zetten de onderneming verder tot deze in 2014 werd overgenomen door de Fransman Samuel Denos. “Ik had al een min of meer gelijkaardig bedrijf in Frankrijk opgericht dat ik kort daarvoor had verkocht”, vertelt hij. “Ik was dus op zoek naar een opportuniteit en ik wist dat Deer Behaeghe een bedrijf met veel potentieel was. Vooral de vakkennis die hier is opgebouwd doorheen de jaren… dat vind je nergens anders meer terug. ”

Denos leidt me rond door het uit de kluiten gewassen magazijn van zijn bedrijf. “We verdelen alle grote merken”, zegt hij, “Remy, Bosch, Denso, Mitsubishi, Mahle, Valeo… noem maar op. Onze klanten zitten praktisch allemaal in de b2b-markt. Nee, niet zozeer garagehouders, maar wel groothandelaars, elektrospecialisten, vrachtwagenverdelers, grote bouwfirma’s ook… dat gaat van boten over vorkheftrucks tot zelfs mijnbouwwagens in Congolese mijnen. Zolang er een motor in een machine zit, is de kans heel groot dat wij er de juiste startmotor, stuurpomp of alternator voor kunnen leveren. Classic cars doen we ook regelmatig, motorhomes, tractoren, ... Alleen voor helikopters en vliegtuigen leveren we niet vaak, dat is té gespecialiseerd materiaal (lacht).” 

Economisch zinvol repareren 

Maar Deer Behaeghe verkoopt niet enkel, zowat 10 % van de omzet komt tegenwoordig uit reparaties. “We doen zowel reparaties als totale renovaties”, vertelt Denos. “Pas op, dat moet nog wel economisch zinvol zijn. De alternator van een VW Polo of een Renault Clio gaan repareren… dat is te gek, dan kan je er beter een nieuwe insteken. Maar voor pakweg mijnbouwwagens kan dat perfect. Een reparatie is eenvoudig: als er in een startmotor een tandwiel kapot is, steken wij er een nieuw in en klaar. Een renovatie gaat veel verder: dat stuk wordt volledig gedemonteerd, proper gemaakt, gebruikte onderdelen worden vervangen en alles wordt getest. Om zoiets voor elkaar te krijgen, moet je wel echte specialisten in huis hebben. Soms passen we ook alternators aan, voor bijvoorbeeld competitiedoeleinden en drijven we hun vermogen op. Bij Bosch of Valeo moet je met zoiets niet aankomen, voor hun zijn dat veel te kleine series. Voor ons is dat net onze meerwaarde.”

Sinds een jaar of vier is Deer Behaeghe ook met een eigen merk gestart: Everkraft. “Het idee daarachter is dat we dezelfde kwaliteit leveren voor een prijs die 20 à 25 % onder die van de grote merken zit”, vertelt Denos. “We mikken daarmee dus vooral op prijsbewuste klanten. Er zijn ook klanten die graag alle onderdelen van eenzelfde merk beheren, dus zowel de starter, als de alternator als de batterij, want die doen we ook met Everkraft, naast Varta. En naast batterijen is het gamma de laatste tijd wel meer uitgebreid. Deer verdeelt ook SKF, dieselonderdelen of verlichtingsstukken. Dat is meestal op vraag van grote klanten dat we daarmee beginnen.” 

Olieveld in Koeweit 

Bij Deer Behaeghe in Groot-Bijgaarden werken nu zo’n 14 mensen. Twee jaar geleden werd ook een vestiging geopend in Bretagne, Frankrijk. Daar zijn nu zeven mensen aan de slag. “De Franse vestiging doet precies hetzelfde als de Belgische, maar richt zich puur op de Franse markt”, zegt Denos. “Ze groeien ook zeer sterk en draaien al een omzet van 2 miljoen euro. Hier in Groot-Bijgaarden zitten we nu op 4 miljoen euro omzet. Dat is een verdubbeling op drie jaar tijd.”

Ongeveer 35 % van het zakencijfer van Deer Behaeghe wordt buiten de Benelux gerealiseerd, het bedrijf levert dan ook ongeveer in elke uithoek in de wereld. “Vooral Afrika, Azië en Europa zijn belangrijke uitvoermarkten voor ons”, zegt Denos. “De klanten vinden ons vooral via het internet of internationale beurzen waar we exposeren. Bedrijven die in alternators, stuurhuizen en startmotors gespecialiseerd zijn, zijn ook niet zo dik gezaaid. Vooral onze technische competentie en onze grote stock, zijn onze grote troeven, denk ik.”

In stuurhuizen bijvoorbeeld zijn er heel veel verschillen en gigantisch veel referenties. “Een leek verdwaalt daar al snel in, daar kunnen wij helpen. Nog een troef is dat we heel snel kunnen leveren. Als er op een olieveld in Koeweit de motor van een pomp stilstaat, kost dat elke minuut handenvol geld aan de maatschappij. Zulke klanten moeten hun stukken dus zo snel mogelijk hebben. Of als er een vrachtwagen met 20 ton yoghurt ergens stilstaat… dat mag ook geen dagen duren, natuurlijk.”

Omdat internet en de e-commerce zo belangrijk zijn geworden, is het up-to-date houden van de webshop dan ook een van belangrijkste taken van het personeel bij Deer Behaeghe. “We hebben in totaal bijna 3,5 miljoen gekruiste referenties online staan”, zegt Denos. “Die catalogus up-to-date houden, is een gigantisch werk. We zijn trouwens bezig om alle oude referenties van de laatste halve eeuw toe te voegen. Heel die bibliotheek werd altijd bijgehouden en die zijn we nu aan het digitaliseren. Daarnaast gaat een groot deel van de tijd naar technische ondersteuning geven.”

Bij Deer Behaeghe zijn zes mensen in dienst die de hele dag de klanten adviseren. “Dat gaat dan bijvoorbeeld over een klant die een alternator zoekt voor een zeer specifieke landbouwmachine. Of ze willen een startmotor voor een oldtimer en we krijgen enkel een foto om op verder te gaan. Dat is een uitdaging, hoor (lacht). Of ze hebben een goedkope Chinese machine gekocht en nu zoeken ze daarvoor passende wisselstukken. Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het al meegemaakt.” 

Grondstoffen 

Elektrische voertuigen hebben geen alternator of starter meer nodig. De elektrificatie van machines baart Denos echter geen zorgen. “Honderd procent elektrisch? Daar zitten we nog láng niet, dus wij kunnen nog wel even verder. De hybridisering brengt misschien zelfs kansen mee voor ons. Een alternator in een hybride voertuig kost vaak drie keer zoveel als in een voertuig met een conventionele motor. Bovendien: hoe ver gaat elektrificatie zich doorzetten? Gaan er wel grondstoffen genoeg zijn om alle nodige batterijen te fabriceren?” 

In het kort 

2 vestigingen (België en Frankrijk) 

21 werknemers 

6 miljoen euro geconsolideerde omzet 

1.200 verschillende cliënten 

3.000 vierkante meter magazijnoppervlakte (8 meter hoog) 

3,4 miljoen gekruiste referenties

Tijdslijn 

Opgericht in: 1959 

Overgenomen door Samuel Denos: 2014 

Lancering van het eigen merk Everkraft (momenteel 5.500 referenties): 2014 

Deer wordt officieel Benelux-distributeur van Mitsubishi: 2015 

Verhuis naar een nieuw gebouw: 2016

Oprichting van het Franse filiaal: 2017

Lancering van het gamma SKF en Denso Automotive: 2018

 

Foto: Benjamin Brolet