Dossier Mobiliteit

Diesel staat centraal in de debatten

11/01/2019

Steeds strengere milieunormen, lage-emissiezones (LEZ), de WLTP... Al deze recente regelgevingen hebben een duidelijke impact op de markt van de tweedehandsvoertuigen. Het is echter vooral de dalende populariteit van diesel die de professionals van de sector zorgen baart, zo bleek uit onze gesprekken.

"Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik zit erg verveeld met mijn voorraad dieselvoertuigen", begint Michel Redouté, verantwoordelijk voor de tweedehandsverkoop bij GSL Motors. "In een jaar tijd verzamel ik zo'n 2.500 wagens, hoofdzakelijk afkomstig van onze 17 dealers. Op dit moment bestaat slechts 10 % van mijn voorraad uit benzinevoertuigen. De vraag naar dieselmotoren is zodanig gedaald dat ik blijf zitten met auto's die erg moeilijk te verkopen zijn, zelfs voor de export.” Het is een bittere vaststelling. In enkele maanden tijd is de Belgische markt van tweedehandsvoertuigen drastisch veranderd. De recente wijzigingen op het vlak van milieunormen, de dieselprijs die maar blijft stijgen en het heen-en-weergeroep over de toekomst ervan lijken op korte termijn pijnlijk te worden voor de dieselmarkt. 

Ongegronde lastercampagne? 

"We zien steeds vaker klanten met dieselvoertuigen met Euronorm 3 of 4", bevestigt Wim Vos, CEO van Cardoen Autosupermarkt. "Deze mensen komen naar ons omdat ze op zoek zijn naar duidelijke en nauwkeurige informatie. Ze lopen verloren door de huidige niet-aflatende informatiestroom die bovendien soms tegenstrijdig is." De autosector leidt vandaag meer dan ooit tot controverse, mogelijk omdat amper iemand nog het fijne van de zaak kent. Daar is Ronald de Belder, directeur van Garage Mathieu, alvast van overtuigd: "Deze dieselbashing is van voorbijgaande aard. In Duitsland hebben bepaalde studies al aangetoond dat een verminderd dieselgebruik geen enkel effect heeft op de omringende vervuiling. Er is dus mogelijk nog een weg terug! " 

Snellere aankoop 

Omdat de consument het noorden kwijt is, weet hij niet meer waar te beginnen. "We stellen vast dat klanten hun voertuigen sneller vervangen dan vroeger het geval was", bevestigt Wim Vos. Deze plotse hernieuwde interesse voor benzinewagens verbijstert de professionals binnen de tweedehandssector die nooit eerder zo'n abrupte, belangrijke koerswijziging zagen. "Ik heb geen aanknopingspunten meer", zegt Michel Redouté vertwijfeld. "Ik verkoop nu vlotjes wagens die ik tot nu moeilijk kon slijten. We merken dat er vraag is naar alle soorten benzinevoertuigen, ongeacht de grootte". Bij Cardoen klinkt het dan weer veel genuanceerder: "Ik wil het niet hebben over een revolutie van de markt. Ik denk dat we veeleer met een natuurlijke evolutie te maken hebben, ingegeven door de milieubepalingen". Ronald De Belder is sceptischer over die evolutie van de verkoop van benzinemotoren en richt zich op de toekomst van diesel. "Leveranciers van uitrustingen zoals Bosch en constructeurs zoals BMW of Mercedes beloven een nieuwe generatie revolutionaire dieselmotoren die veel properder zijn dan nu het geval is. Daar geloof ik sterk in! Ik denk ook dat de klanten die nu een benzinewagen kopen, mogelijk snel ontgoocheld zullen raken door het hogere brandstofverbruik, dat niet conform de cijfers van de constructeurs is". 

Size does matter

Hoewel de toekomst van benzine al uitgestippeld lijkt, valt voor voertuigen met een zekere omvang de keuze nog altijd op diesel, gezien het gewicht of gebruik ervan. "Enkel de SUV's verkopen nog goed binnen de dieselcategorie", bevestigt Wim Vos. "We stellen ook vast dat we dit type voertuig meer in Wallonië verkopen dan in Vlaanderen en in bepaalde regio's, zoals de Ardennen. Dit verschil wordt deels verklaard door het feit dat klanten hun voertuig als sleepauto gebruiken en dat dieselmotoren een grotere getrokken massa toelaten". 

Moeilijke verkoop 

"Ik heb net geweigerd een partij dieselvoertuigen te kopen", klinkt het scherp bij Ronald De Belder. "Sommige wagens staan al meer dan zes maanden op mijn parking! Zelfs als ik mijn prijzen verlaag, raak ik er niet van af." Hetzelfde geluid bij GSL: "Deze spectaculaire inzinking van de markt, zelfs voor de export, is zichtbaar tot in ons overnamecijfer van nieuwe wagens. Tegelijkertijd zijn klanten verbaasd als ze vaststellen hoe weinig hun wagen nog waard is." Ook de exportmarkt die een grote impact ondervindt, is een probleem geworden. "De Franse markt is voor ons heel belangrijk", benadrukt Michel Redouté. "Daar kunnen we nu echter alleen nog maar kleine wagens aan kwijt. Middelgrote modellen van het type Renault Mégane zijn onverkoopbaar geworden." Steven Claus van PGA Group wijst nog op een bijkomend nadelig criterium: "Benzinevoertuigen van meer dan twee jaar oud zijn erg zeldzaam geworden om de eenvoudige reden dat klanten toen zelden voor die brandstof kozen." 

Nieuwe technologieën

De autoconstructeurs waren nog nooit zo milieubewust. In alle assortimenten duiken hybride en elektrische modellen op. Die zullen uiteraard ook op de tweedehandsmarkt belanden en er een groot deel van gaan uitmaken. Dat is nu echter nog niet het geval. "Elektrische wagens zijn veel te duur om de interesse van particulieren te wekken", aldus Wim Vos. "Die kijken wel naar de hybridetechnologie die, grotendeels dankzij Toyota, wijdverspreid raakt en betaalbaarder is." Elektromobiliteit lijkt vandaag dan wel gemeengoed, er heerst ook wantrouwen bij de professionals.  "De defecten die bij hybridesystemen kunnen opduiken (aan batterijen, inverters enz.) zijn bijzonder duur om te herstellen. Daar moeten we rekening mee houden voor de garantie die we op deze modellen toepassen." De zeldzame elektrische voertuigen op de markt jagen onze handelaars dan weer zoveel angst aan dat Ronald De Belder, Michel Redouté en Steven Claus moeten toegeven ze enkel voor de export aan te bieden ...

Foto: Pixabay Resone TIC