Dossier Mobiliteit

Diesel zal onmisbaar blijven

10/05/2019

Er worden steeds meer nieuwe motoriseringen ontwikkeld in de vrachtwagensector. Op termijn zal elk ervan waarschijnlijk een schone toepassing hebben.

De milieuwetgeving zet de constructeurs ertoe aan nieuwe oplossingen te ontwikkelen. Op basis van de voor- en nadelen ervan kunnen de voertuigen aangepast worden aan de noden van elk type klant. 

CNG: flexibeler, maar minder ‘groen’ 

Er is al een vrij uitgebreid aanbod aan vrachtwagens beschikbaar, onder meer bij Iveco, Scania en Volvo. We onderscheiden twee types motorisering op aardgas. Aan de ene kant is er gecomprimeerd aardgas, dat een kleinere actieradius heeft, aldus Claude Yves, hoofdredacteur van TransportMedia. Dit is dus eerder bestemd voor lokaal en zelfs regionaal transport. Aan de andere kant heb je vloeibaar aardgas, dat een grotere actieradius heeft en een vermogen haalt dat vergelijkbaar is met dat van een dieselmotor van rond de 450 pk. “Maar er zijn nog maar 7 stations in België, ook al zou het netwerk zich stilaan uitbreiden.” Vanuit milieuoogpunt ligt de uitstoot van fijne stofdeeltjes en NOx duidelijk lager bij aardgas. Op het vlak van CO2-uitstoot is de balans minder positief, tenzij men overstapt op biomethaan, dat zich commercieel echter nog in een embryonaal stadium bevindt. 

Elektrisch stadsvervoer 

Momenteel zijn er nog maar weinig voertuigen beschikbaar, met als opmerkelijke uitzondering de Streetscooter (zie kader). Michael Reul, secretaris-generaal van de UPTR, verwacht echter dat er op korte termijn massaal elektrische bestelwagens en vrachtwagens ter beschikking zullen zijn op de markt. Meerdere fabrikanten hebben inderdaad tests gelanceerd bij klanten. “Deze voertuigen zijn vooral bestemd voor gebruik in de stad, waar hun beperkte autonomie geen probleem is. De afwezigheid van schadelijke emissies en het feit dat ze stiller zijn, zijn daarentegen grote troeven in deze omgeving. Michael Reul stelt zich echter vragen bij de dure onderbrekingen in de bevoorradingsketen met opslagplaatsen aan de rand van de stad. 

Diesel onmisbaar 

Diesel zal ongetwijfeld aan marktaandeel inboeten, maar blijft in meerdere situaties onmisbaar. In het internationaal transport vormen de brandstofcellen (waterstof) het meest geloofwaardige potentiële alternatief. Deze oplossing biedt tal van voordelen, maar vereist nog een lange ontwikkeling, waarschijnlijk tot na 2025 volgens Claude Yvens. Nicolas Pirson verwijst eveneens naar werfvoertuigen die minder kilometers op de weg afleggen, en waarvoor diesel moeilijk te vervangen zal zijn aangezien ze ingezet worden voor zwaardere werkzaamheden. Tenzij men overstapt op een groenere diesel, bijvoorbeeld op plantaardige basis. 

De Streetscooter, een voertuig op maat

De Streetscooter is het voorbeeld geworden van een voertuig dat aangepast is aan de noden van zijn gebruiker. Dit kleine elektrische voertuig met 4 wielen werd in Duitsland ontworpen door Deutsche Post DHL voor de levering van post en pakjes. In 2018 werd een tweede fabriek ingehuldigd. De Duitse groep wil eind 2019 over een vloot van 15.000 Streetscooters beschikken en is van plan om op termijn alle 70.000 voertuigen te vervangen. Ze hebben de verkoop ook opengesteld voor externe klanten, met prijzen gaande van 31.950 tot 43.540 euro excl. btw, vóór de verkoop van de grotere Work XL. Een hoge prijs gezien de beperkte snelheid (max. 90 km/u) en autonomie (max. 205 km). Maar dit schrikt klanten niet af die geïnteresseerd zijn in een voertuig dat aan precieze noden beantwoordt en de laatste kilometers kan afleggen voor een levering in de stad, waar andere voertuigtypes of motoriseringen moeilijker door het verkeer raken of op termijn mogelijk niet meer welkom zijn …