Directe belastingen: met welk uitstootgehalte rekening houden na 2020?
Sinds 1 september 2018 ondergaan alle nieuwe wagens de WLTP-test zoals opgelegd door de Europese regelgeving.
Sinds 1 september 2018 ondergaan alle nieuwe wagens de WLTP-test zoals opgelegd door de Europese regelgeving.
Tot en met 31 december 2020 moeten de autoconstructeurs een NEDC 2.0-waarde berekenen uit de WLTP-waarde. Vanaf 1 januari 2021 geldt deze verplichting enkel nog voor wagens die minder dan 50 g CO2.per km uitstoten. Voor de andere wagens wordt deze berekening dan optioneel.
Bij de vaststelling van het voordeel alle aard (VAA) en het aftrekpercentage (aftrek-%) van de autokosten moet rekening worden gehouden met het CO2-uitstootgehalte. Maar met welke waarde moet er rekening gehouden worden bij wagens met twee waardes: WLTP of NEDC?
In januari 2019 stelde de FOD Financiën dat de NEDC-waarde maar in aanmerking kan worden genomen tot en met 31 december 2020. Ze lichtte het stelsel toe dat vanaf 1 januari 2021 van toepassing is op haar website, door twee FAQ’s te publiceren.
Gezien de huidige wetteksten niet verduidelijken welke CO2-waarde (NEDC of WLTP) van toepassing is voor de autobelasting, stelt de FOD Financiën dat bij de berekening van het VAA en het aftrek-% rekening moet worden gehouden met:
- de NEDC 1.0 CO2-waarde als het voertuig enkel een NEDC-waarde heeft;
- de WLTP CO2-waarde als het voertuig enkel een WLTP-waarde heeft;
- de NEDC 2.0 CO2-waarde of de WLTP CO2-waarde (vrije keuze) als het voertuig zowel een NEDC-waarde als een WLTP-waarde heeft.
Dit standpunt van de administratie is van toepassing totdat, in voorkomend geval, nieuwe wetsbepalingen daaromtrent in werking zouden treden.
Foto: Pixabay