Dossier Mobiliteit

Dossier smart repair: verzekeraars van kleine zorgen

Smart Repair spreekt ook de autoverzekeraars aan. Niet alleen omdat het hen in staat stelt tegen lagere kosten in te grijpen wanneer dat mogelijk is, maar ook omdat het hen de mogelijkheid biedt een goede service te verlenen aan hun klanten. Een woordje uitleg.

Naast fleetmanagers en privé-eigenaars, die de beste prijs-kwaliteitverhouding willen voor de herstelling van hun voertuigen, speelt nu een derde speler een niet te verwaarlozen rol in de ontwikkeling van Smart Repair in België, namelijk de autoverzekeraar. Als die moet tussenkomen om schade van een ongeval te vergoeden, heeft hij er alle belang bij een zo laag mogelijke factuur te verkrijgen.

Als het beschadigde onderdeel hersteld kan worden eerder dan vervangen, is dat een betere optie vanuit zijn oogpunt, zeker als het een duur stuk is, ... zelfs al zou de carrossier liever werk leveren met een hogere toegevoegde waarde.

Dat is ook de reden waarom tal van erkende verzekeringsexperts al een opleiding Smart Repair hebben gevolgd bij Educam, weet Hans Allaert, technisch coördinator bij de organisatie. Ze zijn vaak als eerste vragende partij om de kost van de factuur te drukken. 

Twee mogelijkheden

Na een verkeersongeval kunnen twee scenario's ontstaan vanuit verzekeringsoogpunt, zegt Wauthier Robyns, Directeur Communicatie van Assuralia, de Belgische beroepsvereniging van (her)verzekeringsondernemingen. "Het slachtoffer van de schade wordt vergoed door de BA-verzekeraar van degene die verantwoordelijk is voor het ongeval. De wet geeft het slachtoffer de vrijheid over de vergoeding te beschikken zoals hij wil. Hij kan de schade laten herstellen of niet en hij kan vrij een hersteller kiezen. De verzekeraar van zijn kant streeft naar eenvoud en doeltreffendheid. Hij stuurt alleen een expert als diens bezoek echt nodig is. Bij lichte schade kan hij zich tevreden stellen met een schatting vergezeld van foto's of video's." En in dat geval is het weinig waarschijnlijk dat hij een herstelling aan de hand van Smart Repair-technieken zou weigeren. 

Terug naar de bron

Een tweede mogelijkheid is dat de eigenaar van het beschadigde voertuig zelf in fout is en een omniumverzekering aanspreekt. "In dat geval ligt de situatie enigszins anders. De regels worden bepaald door het verzekeringscontract. Zij hebben met name betrekking op de hoogte van het mogelijke eigen risico, maar vaak ook op de keuze van de hersteller." Veel verzekeraars eisen dat reparaties worden uitgevoerd door een door hen erkende garage waarmee zij bepaalde afspraken hebben gemaakt. In de huidige context beschikken carrossiers die Smart Repair aanbieden daardoor over een niet te verwaarlozen troef bij de verzekeringsmaatschappij.

Des te meer omdat we volgens Wauthier Robyns bij de grote verzekeraars een soort terugkeer zien naar de wortels van het vak, namelijk de notie van klantenservice. "Verzekeraars hebben lange tijd de neiging gehad 'kleine problemen' te vermijden om het aantal geopende dossiers en de bijbehorende kosten te verminderen, waarbij soms zelfs het gevoel teloor ging dat ze zich nuttig hoorden te maken voor de klant", zegt de expert bij uitstek van de branche. “Maar ook het contact met hun klanten gaat daardoor verloren. Smart Repair biedt daarentegen de opportuniteit ook diensten te verlenen op momenten die minder ernstig zijn." En dus de loyaliteit terug te winnen van de consumenten die in de verleiding zouden kunnen komen een beroep te doen op de concurrentie, in het bijzonder de onlineverzekeraars. 

Stukprijzen

Maar er is nog een andere factor die meespeelt. "Voor de verzekeraars wordt de vermindering van de frequentie van ernstige ongevallen deels tenietgedaan door een verhoging van de stukprijzen", zegt de woordvoerder van Assuralia. Dit kan een stimulans betekenen voor technieken die herstellen in plaats van vervangen. Beweren dat bepaalde maatschappijen de erkende carrosserieherstellers met wie ze op een bevoorrechte manier samenwerken, pushen om te investeren in Smart Repair, is nog een stap verder ... die Wauthier Robyns niet zet. "De concurrentie speelt in de relatie tussen de verzekeraar en de reparatieprofessional waarmee hij samenwerkt", besluit hij.

In elk geval hoeft de hersteller bij een reparatie die tijdens de dag kan gebeuren niet voor een vervangwagen te zorgen. En als de schade gedekt is, is het aan de verzekeraar om die te betalen. Nog een extra besparing dus.

Een innovatieve 'tunnel' 

Slecht weer is in België een van de belangrijkste klantenleveranciers voor Smart Repair en met name een van zijn belangrijkste pijlers, namelijk het uitdeuken zonder spuiten (UZS). De in Halle gevestigde Carrosserie Vercruysse, die gespecialiseerd is in de behandeling van hagelschade, heeft een innovatief concept ontwikkeld dat anderen snel tot voorbeeld zou kunnen strekken. "We hebben een unieke 'Smart Repair Tunnel' ontwikkeld waarmee dankzij intens, gelijkmatig licht alle schade aan het voertuig nauwkeurig en snel kan worden beoordeeld en vervolgens ter plaatse kan worden behandeld", zegt Wesley Vercruysse, oprichter van de carrosserie.

"Het licht geeft een uniform beeld van de hele auto en kan naar believen van kleur veranderen, afhankelijk van de kleur van het te herstellen voertuig, om de ogen van de technici die er de hele dag werken niet al te veel te vermoeien", vervolgt hij. De tunnel kan zo nodig 10 voertuigen per dag aan. Er worden wat betreft politoeren en finishing resultaten mee behaald die nooit eerder werden verwezenlijkt, bevestigt de uitvinder ervan. "Je kunt het kleinste detail perfect onderscheiden, in tegenstelling tot wanneer je gewoon een lamp langs de carrosserie beweegt.”

Aanvankelijk zal deze speciale cabine worden geïnstalleerd in de vijf bedrijfseenheden van het HagelCenter-netwerk waarvan Carrosserie Vercruysse lid is, maar er zijn al besprekingen gaande met een groot netwerk dat gespecialiseerd is in Smart Repair. "We zouden deze service binnenkort in ongeveer 20 werkplaatsen verspreid over België moeten kunnen aanbieden", hoopt Wesley Vercruysse. Daarmee wil hij met name de belangstelling opwekken van de verzekeraars. "Op de lange termijn zullen we niet alleen de omvang van de schade door hagel of andere oorzaken veel sneller kunnen inschatten, we zullen ook gemiddelde tarieven kunnen aanbieden voor herstellingen, waardoor de verzekeraar geen expert meer moet langssturen en kosten kan besparen.”