Dossier Mobiliteit

Dossier smart repair: voor alle materialen

10/09/2018

"De vraag naar Smart Repair-diensten groeit, vooral bij fleetmanagers en particulieren", bevestigt Robert De Cock, zaakvoerder van Dent & Car Repair in Sint-Gillis-Waas. Dat is het gevolg van de wijzigende vraag en ook van een steeds vollediger aanbod reparatiediensten.

De Smart Repair-herstellers maken gebruik van gespecialiseerde hulpmiddelen om snelle herstellingen aan te bieden tegen een toegankelijke prijs. Ze kunnen bv. deuken uit de carrosserie verwijderen zonder het oppervlak te hoeven overschilderen. De uitrustingen die ze daarvoor kunnen inzetten, zijn de afgelopen jaren diverser geworden. Het spectrum van de schade die ze kunnen afhandelen is zowel naar grootte als naar vorm uitgebreid, zeker bij langgerekte deuken.

De tweede markante evolutie van de laatste jaren is dat er nu meer materialen in aanmerking komen. "Met nieuw gereedschap kunnen we ledkoplampen repareren die duur zijn om te vervangen, evenals synthetische materialen, of het nu om bumpers of het interieur van het voertuig gaat", aldus Frederik Delmotte, van uitrustingverdeler Carrosserie Service. "En de technologie om plastics te laten samensmelten maakt het mogelijk allerhande herstellingen uit te voeren aan kunststof dat in auto's op grote schaal wordt gebruikt." 

Een belangrijke beperking

Robert De Cock benadrukt anderzijds de mogelijkheid aluminium onderdelen te repareren. Deze nieuwe uitrustingen zijn cruciaal voor het succes van Smart Repair. Leds, kunststoffen en aluminium worden steeds meer gebruikt in auto's omdat ze het verbruik verminderen en auto's lichter en zuiniger maken.

Structureel is de belangrijkste beperking voor de carrosserieherstellers de ruimte. Voertuigen rondbewegen, lakateliers en Smart Repair-reparatiewerkplaatsen, dat vraagt allemaal veel plaats. Gezien de toename van de vraag lijkt een uitbreiding dan ook een valabele oplossing. Maar de bouw of aankoop van nieuwe gebouwen is duur. 

SmartBox

In die context werd de SmartBox ontwikkeld. Met een dergelijke all-in-cabine kunnen alle werken op dezelfde plaats worden verricht. Het kan een hoop ruimte besparen voor de carrosserieherstellers. "Deze oplossing is echter vooral geschikt voor werkplaatsen met relatief weinig Smart Repair-reparaties", zegt Robert De Cock. Bij meerdere Smart Repair-activiteiten per dag wegen de beperkingen op het vlak van tijd en onderhoud zwaarder door dan de ruimtebeperkingen. Daarom wijzen steeds meer carrosseriespecialisten een specifieke ruimte toe aan Smart Repair evenals specifieke en speciaal daarvoor getrainde teams.