Mobiliteit

DQN: kwaliteit overtuigt vandaag en morgen

30/03/2020

In 1925 stond Victor du Quesne als zaakvoerder aan het hoofd van een eigen bandencentrale. Vanuit die praktijk ervoer hij de nood aan beter aangepast gereedschap. Hij ontwikkelde zijn eerste professionele machine voor bandenwissels, die hij in 1929 commercialiseerde.

De ontwikkeling vanuit de praktijk en het onvoorwaardelijk vooropstellen van productkwaliteit, bleken al snel de troeven voor de verkoop die ‘tot ver buiten Antwerpen’, waar Victor du Quesne gevestigd was, aanzwengelde. Vandaag staat Bertrand du Quesne als CEO aan het hoofd van DQN - DU QUESNE, de merknaam waaronder het productengamma voor ‘bandenmanipulatie’ gecommercialiseerd wordt. Opmerkelijk is dat het familiebedrijf al meer dan 90 jaar trouw is gebleven aan haar specialiteit en het ‘made in Belgium’ statement.

Bertrand du Quesne: “Kwaliteit is en blijft onze topprioriteit. DQN is er in de eerste plaats voor de intensieve gebruiker, de bandencentrales en grote garages, wat niet uitsluit dat ook kleinere garage- en carrosseriebedrijven met een eerder occasioneel gebruik de voorkeur geven aan ons vertrouwde Belgische merk. Finaal is service voor de gebruiker doorslaggevend en daar maken we een erezaak van!”. 

Doordachte hightech support 

Door de jaren hebben de DQN-producten hun weg gevonden over zowat de hele wereldbol. “Een goede service bieden in eigen land is nog wel haalbaar” stelt Bertrand du Quesne. “Hoe verder de klanten zich echter bevinden, hoe moeilijker het wordt. Onze producten worden op de meest afgelegen locaties dagelijks gebruikt. Om ook deze klanten van een in hun specifieke omstandigheden optimale service te voorzien, hebben we ingezet op een sterk online servicetool”.

De online serviceassistentie voorziet vooreerst in een gedetailleerde en rijkelijk geïllustreerde servicemanual, met exacte aanduiding van alle onderdelen en hun bijhorend onderdelennummer. “Omdat we hebben vastgesteld dat onze producten vaak op heel afgelegen plekken hun toepassing vinden – vb. een tankstation, annex garage, in Namibië waar in een straal van 100 km niets te vinden is - hebben we besloten tot het uitwerken van een tool waarmee de klant zijn toestel volledig zelf kan servicen” licht Bertrand du Quesne toe. “We waren ons bewust van het risico een stuk van onze business weg te geven, maar weten inmiddels dat het allemaal positief uitdraait. We doen wel degelijk aan klantenbinding dankzij onze service en handelen evenmin achter de rug van onze buitenlandse distributie. Zij reageerden overigens ook positief op ons initiatief”.

Onderdelen voor 16u besteld vertrekken nog dezelfde dag. De taal van de servicemanual is automatisch gelinkt aan de locatie waar het toestel in gebruik is. Elke dag wordt het achterliggende IT-systeem geüpdatet: voor elk verkocht product wordt een online servicelocatie aangemaakt waar de klant alle informatie kan terugvinden. Zoeken en misverstanden worden zo uitgesloten. 

Blijven evolueren 

Bij DQN zijn enkele mensen voortdurend in de weer met het verder ontwikkelen van het gamma. “Wij ontwikkelen nog steeds zoals het ooit begon: vanuit een praktische probleemstelling” verduidelijkt Bertrand du Quesne. “Onze mensen gaan zelf bij klanten om maximaal voeling te krijgen met het werk in de praktijk”.

De alsmaar toenemende wielmaten en de populaire laagprofielbanden gaven aanleiding tot nadenken over productaanpassingen. Vergeten we evenmin de runflatbanden. ‘Ergonomie’ is een trend die zich vanuit het noorden doorzet naar onze kontreien en een sterke invloed zal uitoefenen op verdere ontwikkelingen.

“Vandaag richten we ons zeer sterk op ergonomie” benadrukt Bertrand du Quesne. “Bij de veelgebruikers van onze producten zoals bandencentrales voeren de medewerkers soms tientallen keren per dag dezelfde bewegingen uit. Dan speelt ergonomie een sleutelrol om rugklachten en in het slechtste geval absenteïsme als gevolg van kwetsuren te voorkomen”.

In dat kader kent de ‘Ergo-lift’, een van de recentste DQN-ontwikkelingen, veel succes. Het gaat om een pneumatische lift met automatische activering die het tillen en positioneren van vooral grote wielen sterk vergemakkelijkt.

DQN gaat er prat op tot op heden alles in eigen huis te ontwikkelen, zelf prototypes aan te maken en vervolgens naar eigen specificaties te laten produceren. Zo werden zelfs de cilinders voor de ‘Ergo-lift’ in eigen huis ontworpen i.p.v. ze in te kopen uit een standaardprogramma. Ook de assemblage van alle onderdelen en de finale afwerking van elk DQN-product gebeuren in het Antwerpse hoofdhuis. 

Montagelijnen 

Zowel het actuele werken als de aandacht voor ergonomie maken dat vandaag bij veelgebruikers vooral montagelijnen toegepast worden. “Montagelijnen werken efficiënt en snel, maar vormen een zwaardere belasting van de samenstellende componenten” verduidelijkt Bertrand du Quesne. “Uitval van één onderdeel in de montagelijn is problematisch, dus betrouwbaarheid is het opperste gebod!”.

Ook hierop speelt DQN in met zowel productaanbod als een handige online simulator voor het samenstellen van zo’n montagelijn. “We vinden het goed dat onze klanten zelf aan de slag gaan met de simulator en zo voor zichzelf de meest optimale oplossing kunnen bedenken” verrast Bertrand du Quesne. “In België onderhouden we zowel rechtstreeks sales relaties als we via grossiers verkopen. Veel van de beslissingnemers – aankopers - gebruiken onze producten zelf niet. Daarom is het erg zinvol om online alle informatie beschikbaar te stellen, zodat de eigenlijke gebruikers mee hun zegje kunnen doen. We voorzien ook downloadbare grafische elementen van al onze producten voor CAD-software, zodat ze gemakkelijk in plannen van architecten of firma’s die volledige garage-uitrusting aanbieden kunnen overgenomen worden”.

Er zijn ook nog de video’s bij de online productvoorstelling. “Ze zijn technisch-commercieel opgevat, maar dienen ook als een vlot toegankelijke opleiding voor het gebruik van onze producten” licht Bertrand du Quesne toe.

Ten slotte verwijst Bertrand du Quesne naar toenemende aandacht voor de TCO bij aankoop (Total Cost of Ownership), wat betekent dat er verder gekeken wordt dan de naakte aankooprijs en het totaalpakket inclusief alle serviceprestaties in aanmerking worden genomen bij de keuze.

AutoTechnica 2020

40 jaar geleden was de vader van Bertrand du Quesne bij de allereerste exposanten op de eerste editie van AutoTechnica. Vier decennia later is DQN nog steeds trouw op post voor de tweejaarlijkse afspraak voor alle aftersales professionals. 

“In 2019 was er nog veel twijfel in de markt, maar voor de 20e editie van AutoTechnica hebben we een goed gevoel” commentarieert Bertrand du Quesne. “Wel wordt er gewacht met aankopen tot het al bijna te laat is. Dat gaat gepaard met tal van piekmomenten waarop we als producent moeten voorbereid zijn met de nodige bufferstocks”.

Uiteraard brengt DQN het hele gamma naar AutoTechnica. Speciale aandacht gaat naar de recente nieuwigheden als de ‘Ergo-lift’, ‘Ergo-press’ en de hoektafel als onderdeel in een montagelijn. “Een salon als AutoTechnica is bijzonder waardevol voor de menselijke contacten” besluit Bertrand du Quesne. 

 

Foto: Benjamin Brolet