Dossier Mobiliteit

Een stabiele markt met veel onzekerheid

De verkopen zijn eerder gestegen in 2018, maar de evoluties van de fiscaliteit en de reglementering in alle richtingen, hebben de volatiliteit van de markt en de besluiteloosheid doen toenemen.

Dit zou kunnen wegen op de verkopen in 2019, vooral als de verkiezingen niet leiden tot meer stabiliteit. Een overzicht met drie belangrijke spelers uit de sector.

  • Frank Van Gool is algemeen directeur van Renta, de Belgische federatie van voertuigverhuurders
  • Jean-Marc Ponteville is verantwoordelijk voor public relations bij D’Ieteren Auto
  • Paul-Hervé Polet is de operationeel directeur van Groep Schyns 

In enkele woorden, hoe zou u het jaar 2018 beschrijven voor de automarkt in België?

Frank Van Gool: 2018 is een heel positief jaar geweest voor de verkoop van bedrijfswagens.

Jean-Marc Ponteville: Een goed jaar voor de merken van de groep.

Paul-Hervé Polet: De markt is stabiel gebleven in onze zone, zowel bij de personenwagens als de bedrijfsvoertuigen.

Het jaar werd gekenmerkt door de invoering van de eerste lage-emissiezones in Brussel en Antwerpen, de WLTP en door de verstrenging van de fiscaliteit voor diesel. Welk invloed hebben jullie waargenomen op de verkopen?

Jean-Marc Ponteville: De klanten weten niet meer echt aan welk type motorisering ze de voorkeur moeten geven. Maar ze vrezen de evolutie van de fiscaliteit voor diesel. De verkettering van deze brandstof heeft alles veranderd ten opzichte van 2011, toen zelfs wie weinig reed een dieselwagen kocht.

Paul-Hervé Polet: De WLTP heeft duidelijk de verkopen verstoord tijdens het tweede semester. Onze merken van de groep PSA waren op tijd klaar en wij hebben kunnen profiteren van de vraag naar voertuigen met maximum 105 g CO2.

Frank Van Gool: Bij de bedrijfswagens zien we een tendens om te dalen binnen het gamma. De grote wagens wegen fiscaal zwaar op het budget. Er is een evolutie naar kleinere wagens met een lagere CO2-uitstoot, die heel goed uitgerust zijn.

Denken jullie dat de ontdieseling zich zal voortzetten?

Frank Van Gool: De mensen zijn vandaag bang om diesel te kopen, omdat ze vrezen dat ze in de toekomst zwaar belast zullen worden. Op het vlak van de doorverkoopwaarde, zijn het daarentegen de leasingfirma’s die de risico’s op zich nemen, dus dat veroorzaakt niet al te veel problemen. Ondanks alles denk ik dat de dieselmotoren marktaandeel zouden kunnen afsnoepen in 2019. Diesel blijft een motorisering die minder CO2 uitstoot en die voordelig is voor zij de veel kilometers afleggen, vooral met de nieuwe Euro 6d-normen.

In het algemeen, hoe zien jullie de markt in 2019 evolueren?

Jean-Marc Ponteville: We verwachten een lichte daling van de verkopen op nationaal niveau. De evolutie van de markt houdt nauw verband met de economie die eerder tekens van vertraging toont. De verslechtering van de conjunctuur in Europa zet een rem op de bedrijven. Bij de particulieren zien we een grote aarzeling.

Paul-Hervé Polet: Wij voorspellen geen echte evolutie van de markt, of het nu om een stijging of een daling gaat. Dit doordat het Autosalon niet op het niveau kwam van het salon van 2018, maar ook niet echt slecht was voor een klein salon.

Kunnen we ons eraan verwachten dat de verkoop van elektrische auto’s en andere propere motoriseringen een hoge vlucht zullen nemen?

Jean-Marc Ponteville: Voor de elektrische voertuigen is 2019 vooral een voorbereidingsjaar, voordat ze zich versneld zullen ontwikkelen. We hebben net EDI gelanceerd, een aanbod met laadstations voor thuis en op het werk. Dit kondigt de komst van talrijke elektrische modellen aan vanaf 2020: Volkswagen zal de eerste I.D.-voertuigen op de markt brengen, elektrische voertuigen met hoge prestaties, die op grote schaal beschikbaar zijn en toegankelijk voor het grote publiek. We zetten trouwens ook in op de CNG-motoren, die even flexibel zijn als de klassieke brandstoffen, maar dan milieuvriendelijker en goedkoper. De tankstations blijven echter nog te zeldzaam, vooral in Wallonië.

Paul-Hervé Polet: Er is een oprechte interesse, veel vragen en zelfs enkele personen die verkiezen om te wachten tot het elektrische assortiment wat uitgebreider is. PSA zal eind dit jaar klaar zijn om zijn volledig elektrische en hybride assortiment te lanceren. Het effect op de verkopen zal dus nog niet erg opmerkelijk zijn in 2019.

Op het vlak van de segmenten, zullen de SUV’s nog altijd populair blijven?

Jean-Marc Ponteville: We stellen een echte vraag vast van consumenten die vooral waarderen dat SUV’s praktisch zijn zoals monovolumes en dat ze ergonomisch zijn dankzij hun verhoogde positie. Deze nood aan comfort weerspiegelt zich ook in het succes van de premiummerken.

Paul-Hervé Polet: De SUV’s zijn bij ons populair in alle B- en C-segmenten. De ludospaces worden eveneens gekozen omdat ze praktisch zijn. Maar we stellen ook vast, en vooral op het niveau van de b2b, dat berlines en breaks nog een mooie toekomst in het verschiet hebben.

2019 zal gekenmerkt worden door de Europese, federale en regionale verkiezingen. Wat verwachten jullie van de politieke wereld?

Paul-Hervé Polet: Het is nodig dat de politiek een halt toeroept aan de gevolgen van de aankondigingen. Ze brengen iets op gang en durven vervolgens niet meer van gedachten te veranderen, zelfs als blijkt dat hun standpunt niet houdbaar is. We hebben het gezien met diesel, dat geen goede en geen slechte brandstof is, maar die zich gewoon richt tot een bepaald profiel van automobilisten. De auto is onmisbaar voor de mobiliteit in België en hij kan in geen geval beschouwd worden als een luxe.

Frank Van Gool: Wij zijn nieuwsgierig om te zien of het mobiliteitsbudget succes zal hebben en welke keuzes de werkgevers en de werknemers zullen maken. Wij hopen te kunnen rekenen op een stabiele fiscaliteit in 2019.

Jean-Marc Ponteville: Het is van essentieel belang dat de politiek een meer duurzame visie op mobiliteit aanneemt, dat wil zeggen op lange termijn, stabiel en ten minste in België, maar liefst op Europees niveau geharmoniseerd. Op dit moment voelen we goed dat de juridische en fiscale onzekerheid weegt op de investeringen en bijgevolg op de verkopen. De politieke wereld moet trouwens ook een meer globale visie aannemen, vermits het op de markt brengen van veiligere en meer autonome wagens nood heeft aan telecomnetwerken met hoge prestaties.