Dossier Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Elektrische oldtimers: vintage en Volt

De elektrificatie zet zich niet enkel door bij de nieuwste automodellen. Ook bij de zogenaamde ‘youngtimers’ is er een ontluikende markt voor elektrisch aangedreven exemplaren. Ombouw, al dan niet in combinatie met een doorgedreven restauratie, of volledige nieuwbouw zijn daarbij de mogelijkheden. Telkens zijn de technische uitdagingen niet te onderschatten. 

Autoliefhebbers die in een LEZ (Lage Emissie Zone) wonen en er ook hun oldtimer of youngtimer hebben gestald, zijn de pineut en kunnen niet zomaar ongepland hun lievelingsauto buitenrijden voor een ritje. Ook voor eigenaars die buiten de stad wonen, is de LEZ zonder meer een ‘no-gozone’ geworden. Hemeltergend! Dat kan een reden zijn om te kiezen voor een elektrisch aangedreven ‘classic’.

Toegegeven, het klinkt als heiligschennis voor de ware petrolhead. De ronk van de motor, het schakelen en de geur die bij een verbrandingsmotor hoort zijn zaken die je moet missen in een elektrische auto. Anderzijds moeten geen carburatoren of ontsteking meer worden afgesteld en een lekkende cilinderkoppakking of een falende benzinepomp hoef je ook al niet vrezen. Zoeken naar tal van mechanische onderdelen wordt tot een minimum herleid, tenminste als de ombouw tot een elektrische aandrijving op een vakkundige manier is gebeurd. 

Met kennis van zaken 

De ombouw tot een elektrische auto is snel gezegd maar niet gauw gebeurd. Er zijn tal van technische uitdagingen. Een opleiding om te werken aan EV’s (Elektrische Voertuigen), zoals EDUCAM die voorziet, is een pure noodzaak en een minimum. Wie heel wat ervaring heeft met automechaniek, wordt geconfronteerd met een hele nieuwe technologie. Bovendien moeten heel wat veiligheidsaspecten worden overwogen. We spreken niet langer van 12 volt maar misschien 400 volt, hoogspanning dus, en dat vraagt om de nodige veiligheidsmaatregelen. De technieker moet de gevaren kennen, moet weten hoe hij een systeem spanningsloos kan zetten en hij moet vaardig zijn met de spanningsmeter. Bij de ombouw moet je weten welke elektrische motor en batterij bruikbaar zijn, waar en hoe die gaan geplaatst worden. Wordt de bestaande aandrijflijn geheel of gedeeltelijk behouden? Dan zijn er nog de remmen. Hoe ga je die bekrachtigen als er oorspronkelijk een motorgestuurde servo was en dan hebben we het nog niet over de verwarming…We kunnen nog even doorgaan want er moet ook nog een laadpunt op de auto worden voorzien. 

Amazon uit Amsterdam 

Anne Kloppenborg, half-Nederlander, half-Amerikaan en de zaakvoerder van New Electric met hoofdvestiging in Amsterdam, heeft de uitdaging aangegaan. Net iets meer dan 10 jaar geleden, kwam hij op het idee om een elektrisch aangedreven speedboot te ontwikkelen. Ondertussen heeft hij al meer dan 15 exemplaren geleverd, speedboten maar ook rondvaartboten. Hij heeft aandrijfpakketten ontwikkeld voor botenbouwers. Van het een kwam het ander. Zo is het idee ontstaan om ook auto’s om te bouwen. Niet de eerste de beste auto’s want de ombouw is duur. Er komt heel wat ontwikkelingswerk bij kijken. Het meest gevraagd is de ombouw van oude Volvo’s: de 120-Serie, beter bekend als de Amazon, en de 245-modellen. De ombouw van een Amazon gaat gauw € 55.000 kosten. Dat is een smak geld. Voor de ware liefhebber is dat geen probleem, zo weet Kloppenborg. Ook niet voor het Franse depannagebedrijf ATS, dat Land Cruisers elektrisch laat ombouwen bij New Electric. 

RBW en MG 

Ongetwijfeld een van de succesvolste producenten van elektrische ‘klassiekers’ is het Engelse RBW Electric Classic Cars dat ontstaan is uit het restauratiebedrijf RBW Classic & Sports Cars. Oprichter en zaakvoerder Peter Swain staat bekend als een perfectionist. Zijn ervaring als restaurateur en zijn kennis van elektronica en elektrische toepassingen brachten hem op het idee om een elektrische klassieker te ontwikkelen. Hij koos voor de MG B die volledig nieuw wordt gebouwd en dus geen ombouw is op basis van een bestaande MG. De ganse carrosserie wordt geleverd door British Motor Heritage dat over de persen en de oorspronkelijke mallen van heel wat Britse klassiekers beschikt, gaande van de Mini tot de Triumph Stag. Alle panelen zijn nieuw en de carrosserie wordt voorgeassembleerd aan RBW geleverd.

De motor komt van Zytek Automotive dat deel uitmaakt van Continental Engineering Services (CES), op zijn beurt een afdeling van Continental AG. De elektrische motor is goed voor 70 kW en laat de auto vanuit stilstand naar 100 km/u versnellen in net geen 9 seconden, niet slecht. De motor en de compacte aandrijflijn vormen één geheel en steken achterin de auto. Vooraan is de lithium-ion batterij gemonteerd en die maakt gebruik van technologie die ook bij de Nissan Leaf terug te vinden is. Hyperdrive is de fabrikant.

Dit bedrijf levert ook batterijen aan JCB voor zijn grondwerkmachines. Het frame waarop de motor en de aandrijflijn zijn gemonteerd, samen met de ophanging vooraan en achteraan is ontwikkeld door Development Engineering & Enterprise. De ophanging is ook achteraan onafhankelijk, wat niet het geval was bij de oorspronkelijke MGB die het moest stellen met een starre as en bladveren. Kortom, Peter Swain heeft zich duidelijk omringd door specialisten. De eindassemblage van de auto gebeurt bij RWB. De auto kost £105.000, aan de huidige koers komt dat neer op een fikse € 110.000 maar voor dat geld wordt een ‘nieuwe’ classic voor de deur geparkeerd. RBW zoekt nog importeurs… 

De grote merken volgen 

De initiatieven om klassiekers te elektrificeren blijft niet beperkt tot een dozijn specialisten. Jaguar en meer bepaald zijn afdeling Jaguar Classic, gespecialiseerd in restauratie, heeft net de E-Type Zero gelanceerd. Er wordt gestart van een bestaande donorauto die volledig gerestaureerd wordt en dan een elektrische aandrijving meekrijgt. Daarvoor wordt heel wat technologie gebruikt die al een toepassing kent in de i-Pace. De motor en de aandrijflijn steken achterin en vooraan neemt de lithium-ion batterij de plaats in van de vroegere zes-in-lijnbenzinemotor. Tegelijk wordt een digitaal instrumentenbord gemonteerd en krijgen de koplampen ledverlichting. Achter de benzineklep kun je nu de stekker kwijt.

Ook bij Renault, dat toch al een heel palmares heeft qua elektrische auto’s, wordt gekeken of er een markt is voor een retroproduct. Zo heeft het een paar maanden geleden een concept getoond op basis van de Renault 4.