Mobiliteit

Eric Berkhof: 'Klantentevredenheid moet onze topprioriteit zijn’

Van Mossel Automotive Groep. Een begrip in de sector, zowel in Nederland als in België. Dit vooraanstaand auto-imperium met Nederlandse roots groeide in 70 jaar uit tot een mobiliteitsbedrijf, met meer dan 125 vestigingen in vijf Europese landen. Aan het hoofd, een man, een gefundeerde strategie en een heldere visie: Eric Berkhof.

Al voor hij zijn studies aan de detailhandelsschool afgerond had, kreeg Eric Berkhof een stageplaats bij autobedrijf Van Mossel, toen een VW-Audi concessie in Waalwijk. Hij kende de zaak, ging er als jonge knaap wel eens mee naar toe met zijn vader die ook een autohandel runde. In 1982, zijn diploma op zak, werd hij aangeworven bij Van Mossel, twee jaar later werd hij verkoper en vier jaar later, in 1988, nam hij als 24-jarige de zaak over. Inspiratiebron daarbij was zijn vader die hem altijd op het hart gedrukt had: ‘maak van je passie je werk’. Dat is blijkbaar ook gelukt, want de zaak kende een continue groei, met ontelbare uitbreidingen en overnames. 

Passie 

Zelf zegt Berkhof (56) een ongeduldige manager te zijn, een perfectionist ook. Met een neus voor zaken, oog voor detail en een open en directe communicatiestijl. Naar eigen zeggen, zijn grootste sterkte. De passie waar vader Berkhof het over had, wil Eric Berkhof ook in al zijn medewerkers zien. Hij verwacht gedrevenheid en aandacht voor de klant. “Het is een huizenhoog cliché maar klantentevredenheid moet onze absolute topprioriteit zijn. Ik wil mensen met de juiste ingesteldheid, betrokkenheid, passie en feeling voor de klant.” Berkhof wil een bereikbare manager zijn, niet iemand die zich verschuilt achter zijn medewerkers. Zijn persoonlijk gsm-nummer staat dan ook op de website. Iemand die zijn ongenoegen wil uiten, kan dus meteen bij de grote baas terecht. 

Succesformule 

Door een dergelijk auto-imperium uit te bouwen, bouw je ook ervaring op. Is er een of andere specifieke wijze les die hij daaruit geleerd heeft? “Toch wel. Het is niet zo dat je een bepaalde succesformule zomaar kunt toepassen in een andere zaak of regio. Elke locatie, elke business heeft zijn eigen cultuur en wat voor de ene werkt, werkt voor de andere totaal niet. Je moet ieders eigenheid respecteren. En dat is zeker zo wanneer je de landsgrenzen overschrijdt. Een Nederlandse klant is anders dan een Duitse of een Franse. In Nederland moet je je voor een deal goed voorbereiden op de onderhandelingen. In België hebben ze veel liever dat je meteen met een scherp voorstel komt. Nou, dat leer je gaandeweg.” 

‘Ontzorgen’

Hoe Berkhof de toekomst ziet, van de sector en de mobiliteit in het algemeen? “Dat het merendeel van mensen ooit elektrisch zal rijden, zal wel, maar het gaat langer duren dan sommigen vandaag denken. Dat we meer auto’s en andere transportmiddelen gaan delen, zie ik beslist ook gebeuren, zeker in grote steden die vandaag bijna gedwongen zijn om de auto te weren. Maar dat het autobezit verdwijnt, dat geloof ik niet. Jonge mensen die niet staan te springen om hun rijbewijs te halen, hebben vandaag voldoende alternatieven, en vaak (nog) geen interesse of budget. Maar zodra ze carrière beginnen te maken, is daar toch plots die droom van een mooie eigen auto. Als er dan ook nog gezinsuitbreiding komt…”

“Waar ik wel van overtuigd ben, is dat we mensen steeds meer zullen moeten ‘ontzorgen’, werken met een soort abonnementssysteem voor onderhoud en service zodat die auto altijd feilloos beschikbaar is. Dat is precies ook waarom we onze business opgebouwd hebben op drie pijlers: met autoconcessies voor verkoop, carrosseriebedrijven voor herstel en leasing voor alle tussenoplossingen willen we de meest volledige mobiliteitsaanbieder zijn.” 

Profiel 

Leeftijd: 56

Statuut: samenwonend en twee kinderen

Opleiding: Ondernemer/Manager Detailhandel - MBO-opleiding

Eerste job: verkoper bij Van Mossel

Hobby’s: Paarden

Droomwagen of -motor: te veel om op te noemen

Favoriete bestemming: Oostenrijk

Favoriete drank: water/thee

Ambitie binnen 5 of 10 jaar: verdere uitbouw Van Mossel Automotive Groep

Van Mossel Automotive Groep werd opgericht in 1949 en stelt vandaag 3.200 mensen tewerk in meer dan 125 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. De omzet dit jaar zal 2,6 miljard euro bedragen. Jaarlijks worden er 112.000 transacties verricht: 48.000 nieuwe auto’s, 40.000 occasies en een 24.000 leasewagens.