Automaterialen en gereedschappen

Etienne Dubois: “Een steeds moeilijkere strijd”

Etienne Dubois is de nieuwe voorzitter van de Federatie Automateriaal (FAM). Hij volgt Didier Perwez op, die voorzitter is geworden van TRAXIO. Hoewel Etienne Dubois de doelstellingen van zijn voorganger zal nastreven, wil de man zijn mandaat benutten om enkele hervormingen door te voeren die deze sector vol uitdagingen nodig heeft.

Als algemeen directeur van GroupAuto Belgium & Luxembourg, mag Etienne Dubois prat gaan op zijn kennis van de automarkt in het algemeen en de aftermarket in het bijzonder. Na een periode bij Fiat Auto Belgio, heeft hij verschillende functies uitgeoefend bij SKF, Comma en tot slot bij GroupAuto. “Ik was al vicevoorzitter van FAM aan de zijde van Didier Perwez”, rappelleert hij. “Het spreekt dus voor zich dat ik mij kandidaat gesteld heb om hem op te volgen. Met reden, want ik werd unaniem verkozen.”

In de lijn

Het mandaat van de voorzitter zal overeenkomen met dat van zijn voorganger, gericht op drie grote dossiers: de professionalisering van de sector via het charter van de grossiers dat ondertekend werd tijdens de laatste AutoTechnica-beurs, de toegang tot de voertuiggegevens via de nummerplaat in plaats van het chassisnummer en het invoeren van het eco-onderhoud.

“De stimulansen voor schone voertuigen worden vaak enkel aangeboden bij nieuwe wagens. Dat betekent dat hoogstens 10 % van het wagenpark jaarlijks vernieuwd wordt. We willen het eco-onderhoud aanbieden als saneringsoplossing voor een deel van de overige 90 %. Het doel is om de voertuigen die normaal gezien geen lage-emissiezones (LEZ) in mogen, er terug toegang toe te geven. Een ander idee zou zijn om de fiscale druk te verlagen voor wie de test met glans doorstaat. Wallonië toont zeer veel interesse, de gesprekken zouden in de vrij nabije toekomst van start kunnen gaan. Maar dat zal ook afhangen van het resultaat van de stembussen in de maand mei. We weten dat bepaalde politici beter luisteren dan andere.”

Etienne Dubois wil ook ‘de kleinste spelers’ van de sector naar voren schuiven, met volledige instemming van Didier Perwez die bij TRAXIO de voorzitter van alle federaties wil zijn.

Toenadering tot andere federaties?

Aan deze grote lijnen voegt de voorzitter een laatste punt toe: proberen om FAM, de federatie IAS (de onafhankelijke garages (Reparauto), de handelaars in tweedehandsvoertuigen (GVO) en de motorrevisiebedrijven) dichter bij elkaar te brengen. “Dat is uiteindelijk iets vrij logisch. Onze leden zijn nauw verbonden vermits de leden van IAS (Independent Automotive Specialists) allemaal klant zijn bij onze grossiers. Dit zou toelaten om representatiever te zijn en meer gewicht te hebben bij onderhandelingen voor onze projecten”, rechtvaardigt Etienne Dubois.

Meer representativiteit zou niet overbodig zijn: “De wagens zijn steeds technischer en meer geïnformatiseerd. Toch doen de constructeurs vandaag alles om de wagens binnen hun netwerk te houden, door te proberen om de toegang tot de technische gegevens van de voertuigen te beperken. De strijd is steeds moeilijker! Wij kunnen gelukkig rekenen op de steun van de internationale federatie (FIGIEFA). Ze heeft trouwens al enkele algemeen erkende stappen vooruit bereikt, zoals bijvoorbeeld het behoud van de fysieke OBD-stekker in de wagen. Dat is een belangrijke overwinning, maar de strijd is nog lang niet voorbij!” 

Profiel

Leeftijd: weldra 59 jaar

Functie: algemeen directeur van GroupAuto Belgium & Luxembourg/voorzitter FAM

Opleiding: graduaat verbrandingsmotoren en auto-expertise (IRAM/Mons)

1e job: technisch trainer/inspecteur bij Fiat Auto Belgio (Fiat & Lancia)

Hobby’s: bezig zijn met zijn dieren en de autowereld in het algemeen

Droomwagen: Morgan Roadster

Droombestemming: Australië

Favoriete drank: mojito

Ambitie binnen 5 jaar: mijn loopbaan beëindigen met dezelfde verantwoordelijkheden


Foto: Benjamin Brolet