Dossier Mobiliteit

Export: gedaan met lachen!

Veel mensen denken dat oude wagens die niemand meer wil in Europa, uiteindelijk in Afrika belanden waar ze dan nog een extra leven krijgen tot ze volledig zijn opgebruikt. Maar klopt dat beeld nog? Om dat te weten te komen, spraken we met Pierre Hajjar, Vicevoorzitter van de Federatie van Belgische Exporteurs van Nieuwe en Tweedehandse Voertuigen (FBEV).

"De mooie jaren van de export liggen achter ons", stelt Pierre Hajjar, die zijn functie binnen de FBEV combineert met het management van zijn zeetransportbedrijf SOCAR, dat gespecialiseerd is in het vervoer van rollend materieel. Het Afrikaanse continent blijft de belangrijkste bestemming voor de uitvoer van voertuigen buiten de EEG, "en sommige regio's zoals West- en Centraal-Afrika kennen nog steeds een positieve groei", aldus onze gesprekspartner. "Maar men wil niet zomaar alles meer toelaten, met name door de invoering van douanetarieven die nieuwere voertuigen bevoordelen. Bovendien is er zich een middenklasse aan het ontwikkelen maar die heeft nog niet de middelen om nieuwe voertuigen te kopen. Nieuwe voertuigen zijn bovendien minder in trek omdat ze niet overeenstemmen met onze Europese normen (controles, kwaliteit, conformiteitsattesten, ...). De Europese wagens blijven dus erg in trek maar het zijn ondertussen lang geen 'vuilbakken' meer". De gemiddelde leeftijd schommelt tegenwoordig tussen 6 en 12 jaar. Enkele jaren geleden was dat nog tussen 15 en 25. 

Altijd weer de Japanners 

Desalniettemin vertrekken vanuit de haven van Antwerpen elk jaar nog steeds 350.000 voertuigen richting Afrika. Daarvan zijn er ongeveer 100.000 afkomstig van de Brusselse markt die de Belgische verdelers verenigt, maar ook enkele Franse, Duitse en Nederlandse. Deze markt heeft een uitstekende reputatie want "zelfs in Afrika is de beste occasie Belgisch of Duits". De Afrikaanse aankopers komen er hun wagens kopen om ze ter plaatse met een beperkte marge door te verkopen. "Omdat de levensduurte er helemaal anders is kunnen ze met die kleine marge rondkomen."

De favorieten van deze markt veranderen zelden. "De Toyota heeft nog altijd een heel goeie reputatie, zelfs al waren de vorige generaties nog geliefder", zegt Pierre Hajjar. "De Japanners blijven algemeen beschouwd het meest in trek, meer nog dan Mercedes. Achteraan in de rij doet Peugeot het iets beter terwijl Renault verdwijnt omdat de elektronica te ingewikkeld is." 

Minder diesel maar ... 

Net als op de andere markten wordt ook in Afrika tegenwoordig de voorkeur gegeven aan benzine. Dat heeft echter een heel andere reden dan hier. Er is in Afrika geen sprake van een 'dieselgate' of van milieuoverwegingen: "De laatste 15 jaar zijn dieselmotoren geavanceerder en kwetsbaarder geworden. De diesel van slechte kwaliteit die in Afrika vaak wordt aangeboden, wordt daardoor minder goed verdragen. Bij benzine is er geen probleem", zegt Pierre Hajjar.  

Foto: Pixabay Josua Douglas