Mobiliteit

Familie Van den Broeke: nog garages binnen 15 jaar maar heel anders

Al sinds de jaren ‘70 is de familie Van den Broeke actief in de garagewereld in West-Vlaanderen, met momenteel vier vestigingen van Toyota en Fiat-Chrysler. Wij gingen bij Savin en Olivier Van den Broeke polsen naar hun visie op de toekomst van het garagistenberoep, een metier dat voor grote veranderingen staat.

Het was vader Yves Van den Broeke die in de jaren ‘70 in Zulte een Toyota-garage oprichtte. Die is sinds 2002 de verantwoordelijkheid van zoon Savin. Zijn broer Olivier baat in Gent een vestiging uit van Fiat, Jeep en Chrysler: Gent Motors. Die ontstond nadat Yves in 1991 een bestaande Fiat-concessie in Gent overnam. Olivier nam er de fakkel over in 1999 en startte in 2010 een tweede vestiging in Drongen, de voormalige Garage Van Steenkiste, ’s werelds oudste Alfa Romeo-dealer. Alfa Romeo zit nu trouwens ook nog altijd in het gamma. De derde broer, Matthieu, ten slotte, is sinds 2017 zaakvoerder van de Fiat-garage in Kortrijk.

Elk detail is gekend

Op 15 jaar tijd heeft Savin het beroep stevig zien evolueren, zegt hij. “Vooral met de opkomst van het internet gaat het heel snel. Klanten zijn ongelooflijk goed geïnformeerd en kennen al elk detail van de auto. Daardoor is er veel minder trafiek in de showrooms, maar als er iemand binnenstapt, is de kans heel groot dat hij zijn keuze al gemaakt heeft en dus een aankoop zal doen.”

Ook Olivier heeft die ervaring. “Klanten zijn inderdaad zeer goed geïnformeerd wanneer ze de showroom binnenstappen of digitaal een offerte aanvragen”, bevestigt hij.  “Het komt eropaan dat we ons als dealerbedrijf opstellen als een “One stop shop”. Onze verkopers proberen samen met de eindklant de juiste auto te kiezen, eventueel uit de stock, maar vaak wordt hieraan ook een financieel of verzekeringsproduct gekoppeld, waardoor de relatie en de opvolging van de klant sterker is en de marge verbetert.” 

Kostbare assets 

De groep De Prins verkoopt 3.000 nieuwe wagens per jaar, plus een 800-tal occassies. Het bedrijf stelt 55 mensen tewerk.  “Niet alleen voor de verkopers is er veel veranderd, ook voor de mecaniciens is dat zo”, stelt Savin. “Bijscholen? Bestond vroeger niet. Je studeerde af als mecanicien en dan was je dat voor de rest van je leven. Nu moeten onze mensen voortdurend op cursus gaan. Alles is ingewikkelder en technischer geworden. Voor managers geldt dat trouwens ook.” 

Ondanks alle beloften van de overheid over lastenverlagingen, blijven medewerkers trouwens een zeer kostbare asset voor een garagebedrijf, stelt Olivier. “De loonkosten ten opzichte van de uurlonen die doorgaans worden gehanteerd, zijn echt onevenredig. Tegelijkertijd worden ook de administratieve lasten van de backoffice steeds groter en worden (dure) opleidingen des te belangrijker voor de ontwikkeling van onze medewerkers.” 

Bewust kiezen 

Veel garagehouders klagen over de merkinvoerders die steeds hogere eisen stellen qua quota en inrichting van de showrooms. Savin wil daar niet aan meedoen. “Ik vind dat de relatie met de importeur net verbeterd is. Is de druk toegenomen? Natuurlijk. Maar ik zie ook dat importeurs tegenwoordig heel bewust voor een bepaalde dealer kiezen en er samen met hem dan ook voluit voor gaan. Als je hun visie wil volgen en meegaat in hun ideeën, dan kan je samen een mooi verhaal schrijven. We staan ook in nauw contact met Toyota, er is minstens wekelijks overleg met hen.” 

Bij Olivier klinkt echter een heel ander geluid. “Tja, voor mij ligt het toch anders”, zegt hij. “De relatie van mijn broer met Toyota kan ik totaal niet vergelijken met hoe wij tegenover Fiat Chrysler Automobiles staan. Door de huidige herstructurering van FCA België naar een Benelux-unit zijn het woelige tijden bij de invoerder. En dat laat zich duidelijk voelen qua support en communicatie met het netwerk. Hoe dealerbedrijven evolueren, daar heeft de lokale invoerder trouwens ook een grote rol in, denk ik. Tot voor kort konden wij voor heel wat zaken op de support van de invoerder rekenen, maar we zien hierin grote veranderingen de laatste tijd. Steeds hogere eisen, een variabel margesysteem waar de dealer geen 100 % controle over heeft, haast malafide praktijken om stock te pushen, … dat vormen onze grootste bedreigingen.”

Toyota is een merk dat al heel lang aan de kar trekt van de “elektrificatie”. Is dat voor Savin een voordeel met het oog op de toekomst? “Zeker. Nu al is meer dan de helft van onze verkoop hybride. En dat zal alleen maar toenemen. Toyota heeft ook al een wagen op waterstof in het gamma: de Mirai. Nu goed, dat is een trager verhaal omdat er bijna nog geen plaatsen zijn waar je waterstof kunt tanken en het is nog altijd behoorlijk prijzige technologie.”

Fiat heeft een gelijkaardige troef, zegt Olivier: CNG of aardgas. “Ook dat is een mooi alternatief als je milieubewust wilt rijden.” 

Alles wordt anders 

Maar niet alleen de voorkeur voor brandstof evolueert bij de consument. Ook het hele concept van autorijden zal er in de toekomst waarschijnlijk anders uitzien. Zowel Savin als Olivier zien de veranderingen aan de horizon al opduiken. 

“Uber, carsharing, zelfrijdende auto’s… alles gaat anders worden”, zegt Savin. Er zullen binnen 15 jaar nog garages zijn, maar het zullen eerder “aanbieders van mobiliteit” worden. Wie elke dag lange afstanden aflegt, zal nog steeds een auto nodig. Maar voor andere klanten zullen wij een soort boetiek worden met verschillende oplossingen om tot je bestemming te geraken. En dat zal een aanpassing vergen. Een grote auto kopen, alleen maar om rond de kerk te rijden… die tijden zijn stilaan voorbij, denk ik.” 

Olivier knikt: “We staan inderdaad voor grote uitdagingen binnen de automobielmarkt. De invoering van elektrificatie binnen de FCA-groep zal de komende jaren de grootste uitdaging worden. Maar daarnaast zullen alle technologische evoluties, zoals alternatieve brandstoffen en de zelfrijdende auto uiteraard al evenzeer hun weerslag hebben op hoe wij werken.”  

 

Olivier Van den Broeke

Naam: Gent Motors

Aantal vestigingen: 2

Merken: Fiat, Jeep, Alfa Romeo

 

Savin Van den Broeke 

Naam: Garage De Prins

Aantal vestigingen: 1

Merken: Toyota

 

Matthieu Van den Broeke 

Naam: Kortrijk Motors

Aantal vestigingen: 1

Merken: Fiat

 

Foto: Benjamin Brolet