Fietsen De Geus: meerwaarde in elk facet van de klantenrelatie

In 2012 nam Thomas Vanderhoydonck het aan de Antwerpse Marnixplaats gevestigde ‘Fietsen De Geus’ over. De jonge ondernemer bouwde de positieve naamsbekendheid van de bijna 30-jarige speciaalzaak verder uit. Vandaag beheert hij drie fietsspeciaalzaken (Antwerpen, Berchem en Edegem) in en rond Antwerpen en stelt 27 enthousiaste fietsers tewerk.

11/01/2022

Thomas Vanderhoydonck begon als fervente fietser aan zijn eigen verhaal met een duidelijke missie: “Antwerpenaren op een kwaliteitsfiets zetten en daardoor bijdragen tot de nieuwe mobiliteit in de stad”. Vandaag is die missie nog steeds de leidraad voor zijn 27-koppig team. Thomas Vanderhoydonck: “Wat wij bij De Geus doen is meer dan fietsen verkopen. Voor ons is het voortraject net zo belangrijk als het eigenlijke verkoopmoment, terwijl het natraject – het onderhoud van de fiets – echt het verschil maakt. De relatie met elke klant vertrekt vanuit een goede basis door het juiste advies vooraf. Het optimaal invullen van de mobiliteitsbehoeften wordt beloond met klantentrouw.”

Fietsen De Geus zet in op toegevoegde waarde voor elk facet van de klantenrelatie. Dat is ook een voortdurende en nooit eindigende uitdaging. Het productaanbod is slechts de basis, maar de medewerkers, het ‘De Geus expert-team’, zijn de essentie om toegevoegde waarde te bieden. “Fietsen zijn servicegevoelig” stelt Thomas Vanderhoydonck. “De werkplaats is dan ook even belangrijk als de etalage. We voorzien de mogelijkheid om online een afspraak te plannen, een vervangfiets te reserveren…”

Fietshandel is grondig gewijzigd

“Het gaat vandaag niet langer om een evolutie, maar een ware revolutie: mensen willen fietsen” stelt Thomas Vanderhoydonck vast. “De kleine fietszaken zullen helaas meer en meer verdwijnen omdat de noodzakelijke investeringen vandaag veel groter zijn en fietsen ook een erg technisch product zijn geworden.”

De hedendaagse fietshandel heeft zich moeten leren organiseren. Waar je vroeger JIT (just in time) kon afroepen van de leverancier, is dat definitief verleden tijd. Thomas Vanderhoydonck: “Wij moeten één tot twee jaar vooruit bestellen, veel nauwkeuriger prognoses opmaken, de markt beter kennen en voorspellen, en meer financiële daadkracht hebben.”

De fietswinkel is uitgegroeid tot een multidisciplinaire business, waar juist aankopen, het kunnen stockeren van grote volumes en het professioneel beheer van voorraden onontbeerlijk zijn om succesrijk te kunnen zijn.

“De juiste schaalgrootte vinden en aanhouden is een essentieel aandachtspunt” benadrukt Thomas Vanderhoydonck. “Niet de hoeveelheid vestigingen telt, wel een harmonieus evenwicht van alle beheeraspecten. Wij spelen op b2c en b2b en voelen dat beide kanten nog erg veel potentieel hebben. Wij geloven in omnichannel aanwezigheid, maar vinden dat onlineverkoop van fietsen eerder ondersteunend kan zijn i.p.v. leading. De kwaliteit van een verkoop zal na een testrit en degelijk advies in de winkel altijd hoger liggen dan een online-tool om je maat en advies in te gaan winnen.”

‘De keus van De Geus’

“We hebben een intern panel van medewerkers met verschillende fietsinteresses, die zorg dragen voor een gesegmenteerd basisassortiment” licht Thomas Vanderhoydonck toe. “We hebben dat ‘de keus van De Geus’ gedoopt. Het is een werkwijze die veel dichter bij de klant aanleunt en grondig verschilt van het klassieke gewoon (blijven) volgen van een gamma. Ondanks de kritische afweging voor het opnemen van producten in ons assortiment, streven we evenzeer maximaal trouw en partnership met onze leveranciers na, en zijn daar ook loyaal in als het partnership een win-win is.”

De evolutie van de fietsensector loopt zo hard dat er een duidelijke toekomstvisie nodig is. Zelfs op maandelijkse basis moet er een businessplan opgemaakt en bijgestuurd worden. “Dat vereist een goed dashboard voor het nemen van de juiste beslissingen” gaat Thomas Vanderhoydonck verder. “Tijdens de lockdown n.a.v. corona viel de b2b in één klap bijna volledig op 0. Dan is er veel veerkracht nodig om niet in de problemen te komen!”

Vandaag liggen er veel hindernissen op de weg van de fietsenhandel. Zo zijn de transportkosten stevig gestegen wat kan leiden tot prijsstijgingen van +5 tot +10 %. Levertermijnen zijn uiterst onbetrouwbaar en zorgen voor dagelijkse stress tegenover de klanten. Thomas Vanderhoydonck: “We hebben het initiatief genomen om zelf een interne database voor backorders op te zetten. Daar is bij ons iemand intern mee bezig. Hij is de schakel tussen leverancier en klant, wat helpt om de relaties te versterken. Door proactief te reageren slagen we erin frustraties wegens lange levertijden af te zwakken.”

Kennis intern delen

De fietssector is veel technischer geworden en de industrie investeert stevig in R&D. Dat brengt heel wat nieuwigheden naar de fietswinkels, zoals bv. ABS voor fietsen, nieuwe versnellingssystemen, trackingsystemen, ‘actieve’ helmen…

Thomas Vanderhoydonck: “We hebben besloten om zelf eigen kennisprogramma’s op te bouwen voor onze ‘De Geus Academy’. We maken selectief gebruik van wat leveranciers ons voorstellen, en vullen dit aan met eigen kennis. Intern kennis delen onder collega’s is inmiddels goed ingeburgerd en wordt ondersteund via onze eigen expertisedatabank. Investeren in kennis en mensen is onontbeerlijk om de evoluties in de sector bij te blijven."

Ambities voor morgen

Fietsen De Geus zal een gezonde groei blijven nastreven door slim uit te breiden en de optimale schaalgrootte aan te houden. Dat vereist een voortdurend en zeer nauwlettend monitoren van de markt om snel in te spelen op veranderingen. Antwerpen zal de ankerplaats blijven voor de onderneming.

Thomas Vanderhoydonck: “Wij bieden een veilige biotoop aan onze medewerkers, waarin we mensen laten meegroeien. Halfjaarlijks nemen we twee uur de tijd voor een individueel coaching-gesprek. Job-fierheid en persoonlijke ontwikkeling vinden we essentieel voor onze mensen.”

Voor Fietsen De Geus is de fiets een gebruiksgoed, maar geen verbruiksgoed. “De fietssector is een belangrijke speler in de strijd tegen de klimaatverandering” stelt Thomas Vanderhoydonck. “We moet onze verantwoordelijkheid nemen t.o.v. het milieu en opletten dat we niet groener lijken dan we zijn.”

Voor de sector is het noodzakelijk dat de overheid consequent blijft inzetten op het stimuleren van het fietsgebruik, zowel fiscaal als via aantrekkelijke infrastructuur. De fiets moet serieus genomen worden als mobiliteitsoplossing.

Fietsen voor bedrijven

Fietsen De Geus zet hard in op consulting naar bedrijven. Thomas Vanderhoydonck: “De verkoop van cargo-bikes, elektrische fietsen en speed pedelecs aan bedrijven stijgt sterk, geruggensteund door fietsleasing”. De vraag naar cargo-bikes bijvoorbeeld komt steeds meer spontaan uit diverse sectoren die met stedelijk transport te maken hebben. Bestelwagens rijden zich vast, vinden geen plek om te lossen…  Toch is hier nog veel consulting nodig om tot de juiste keuze te komen. Thomas Vanderhoydonck: “Net als bij elke tweewieler die we verkopen gaat het telkens om maatwerk. We helpen bedrijven van A tot Z om een 360° fietsplan te implementeren. Dat gaat van financiering van hun fietsen tot de HR-adviezen. Van assortiments-advies op basis van persoonlijk/professioneel gebruik tot het onderhoud op locatie bij het bedrijf. Toegevoegde waarde staat centraal. Dit doen we vanuit het potentieel om te vergroenen, het aangenamer maken van de woon-werkverplaatsing, het verhogen van mentale en fysieke gezondheid, fiscale optimalisatie…”

Foto: Benjamin Brolet

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy