Tweewielers

Fietsen Loix: Service onderscheidt speciaalzaak

14/01/2018

‘Fietswinkel’ is een understatement voor deze familiale speciaalzaak waarin vandaag drie generaties werkzaam zijn. Hoewel de fiets momenteel onbetwistbaar de wind in de rug heeft, is de familie Loix heel bewust bezig met de uitdaging die morgen stelt.

Nu 54 jaar geleden begonnen vader en moeder Loix een fietsenhandel in Brustem. Ze verkochten er de fietsen van een lokale fabrikant in Sint-Truiden. In 1980 bouwden ze een nieuwe woning met fietswinkel in het centrum van Brustem, waaraan rond de eeuwwisseling nog een nieuwe werkplaats werd bijgebouwd. Van hun drie zonen stapte Frank in 1998 mee in de zaak. Johan en Tom volgden in 2010, vormden de eenmanszaak om tot bvba en zwengelden een serieuze expansie op gang.

“We zaten bij onze ouders aan tafel en zonder het van elkaar te weten vroegen we hen of we mee in de zaak mochten komen” blikt Johan Loix terug. “De elektrische fiets begon toen aan zijn opmars en we bespraken met de boekhouder of het haalbaar zou zijn om met drie zonen en de ouders van de zaak te kunnen leven”.

Er is een taakverdeling tussen de broers met Frank als verantwoordelijke voor de werkplaats en Johan die de verkoop behartigt. Waar nodig springen ze elkaar wederzijds bij. Tom neemt de administratie op zich, de communicatie (ook Facebook) en is op piekmomenten ook in de verkoopruimte actief. Het eerste jaar dat de drie broers samenwerkten in de zaak werd een succes en al vlug volgde het besluit te investeren in een nieuwe toekomst voor Fietsen Loix.

Johan Loix: “We gingen op zoek naar een locatie met goede zichtbaarheid, veel passage en groot genoeg om ook op lange termijn te kunnen voldoen aan onze noden. We spraken met een aantal partijen en konden uiteindelijk een woning met boerderij kopen, gelegen aan de drukke Luikersteenweg in Sint-Truiden, ook bekend als de chaussée d’Amour…, om er een nieuwbouwproject uit te werken”.

De bouwvergunning kwam er eind december 2013 en in april 2014 was de nieuwe thuis voor Fietsen Loix een feit. Omdat Johan een rijke bouwervaring meedraagt – de crisis in de bouwsector en een ongeval met medische gevolgen lagen aan de basis voor een heroriëntering naar de fietswereld – was hij de ideale man als project manager voor de nieuwbouw. “We hebben ook heel veel zaken zelf aangepakt, waardoor het allemaal zo snel is kunnen gaan en we weinig rendementsverlies leden door de verhuis”.

Momenteel wordt nog een testparcours aangelegd achter de zaak.

Klantensegmentering

De verhuis naar het 1.000 m² grote nieuwbouwpand resulteerde in de toevoeging van slechts één merk: Cannondale. Johan Loix: “We hebben ervoor gekozen alles ruimer te zetten, per merk meer modellen en variatie te tonen en de ruimte duidelijk te structureren volgens fietstype en toebehoren. De showroom is over verschillende niveaus verspreid, met mountainbikes helemaal bovenaan, een plateau voor de racefietsen enz. Ook de toebehoren zijn duidelijk zichtbaar opgedeeld in kleding, voeding, accessoires en onderdelen”.

Johans dochter begon op 16 jarige leeftijd op leercontract in de oude winkel en heeft zich inmiddels toegelegd op de fietskleding en schoenen. Zijn zoon Nick kwam eind 2014 ook op leercontract het team versterken en spitst zich toe op de verkoop.

De fietsverkoop boomt, maar dat brengt ook nieuwe concurrentie met zich mee. Johan Loix: “Op het internet kan men gemakkelijk alles vinden, zonder de vele spaar en incentiveacties te vergeten waar fietsen als lokvogel gebruikt worden!”.

Er wordt dan ook ernstig werkgemaakt van een strategisch plan voor een klantensegmentering, iets wat ook leeft binnen de groepering fietsspecialisten bij TRAXIO. Johan Loix: “Mensen die bij ons een fiets hebben aangekocht verdienen in onze ogen de snelste en voordeligste service. Wie echter via internet of andere kanalen vooral een scherpe prijs heeft gekocht en daarna bij ons aanklopt voor een depannage in nood, kunnen we onmogelijk dezelfde voorwaarden toekennen. We zijn ons zeker bewust van het potentieel dat er eventueel in de laatste categorie schuilt, maar vinden het toch niet meer dan fair onze A-klanten te belonen. Het is evenmin de bedoeling om willekeurig af te rekenen volgens het uitzicht van de klant, maar we zoeken naar een zo eerlijk mogelijke, gestructureerde en wettelijke formule om deze klantensegmentering door te voeren”.

Een sterk partnership

Fietsen Loix ging in  op het voorstel van KBC Autolease om erkend partner te worden voor fietsleasing. Johan Loix: “Wie opteert voor de fietsleaseformule levert maandelijks een bepaald bedrag van zijn brutoloon in en zet dat gunstig om naar een vergoeding voor fiets, services en verzekering. De klanten gaan vlot voor dure fietsen en het volledige pakket errond”.

In principe neemt KBC Autolease de prospectie naar bedrijven voor zijn rekening, maar Fietsen Loix neemt op dat vlak ook zelf initiatief. Johan Loix: “KBC Autolease verwacht uitsluitend kwaliteitsmerken en die hebben we in ons assortiment. De verkoop telt bij onze omzet met die merken en versterkt onze relatie t.o.v. onze leveranciers”.

Veeleisend

De voorbestellingen die bij de leveranciers moeten geplaatst worden en de zelf aan te leggen voorraden lopen op om te kunnen inspelen op de vraag van de klanten. “De belangstelling voor kwaliteitsmerken en zelfs voor de hoogst geplaatste producten is groot, maar niemand wil er 4 à 5 maanden op wachten” geeft Johan Loix aan.

De klanten die op zoek zijn naar een bepaald merk komen tot 25 km van hun woonplaats. ‘De serviceverwachtingen groeien ook’ vervolgt Johan Loix. “Daarom hebben we een open, goed zichtbare werkplaats en hechten we veel belang aan orde en netheid. Met onze service willen we klanten overtuigen niet online te kopen”.

De vraag naar accessoires neemt ook toe. Nu er veel gepraat wordt over veiligheid zwengelt de verkoop van helmen aan.

Hoewel de verwachtingen voor de fietsenverkoop zeer gunstig zijn, heerst er zeker geen euforie en jubelstemming. Johan Loix: “Wij vrezen voor rechtstreekse online verkoop door fabrikanten, een model dat Canyon al hanteert. We werden ook al benaderd door webwinkels om als servicepunt op te treden, maar dat is niet rendabel. Positieve ervaringen hebben we recent gedaan met het opnemen van fietsfinanciering en ook het aanvaarden van ecocheques bevalt”.

Fietsenverhuur

Fietsen Loix krijgt herhaald de vraag naar het overnemen van fietsen. “Dat is vooral het geval bij aankoop van E-bikes en vaak gaat het dan om weinig gebruikte klassieke fietsen in goede staat” merkt Johan Loix op. “Een overname wordt erg geapprecieerd al is het maar omdat onze klant niet zelf tweedehands moet proberen te verkopen via internet”.

“We verhuren deze fietsen omdat we in een toeristische regio liggen, met veel promotie als ideale fietsregio  door de provincie Limburg” commentarieert Johan Loix. “Er is vraag naar fietsenverhuur en we hebben een mooie samenwerking opgezet met een 10-tal B&B-uitbaters, inclusief reserveringssysteem, brengen en halen van de fietsen”.

Het gaat vandaag om een 20-tal E-bikes en 30 tot 40 klassieke fietsen in verhuur.

 

Oprichtingsdatum: 1963 / 2010 bvba

Sector/Activiteit: fietsenspeciaalzaak

Adres van de zetel: Luikersteenweg 227 - 3800 Sint-Truiden

Aantal vestigingen: 1

Personeelsaantal: 8, waarvan 3 werknemers 

Omzet: +/- 1,8 miljoen euro

 

Foto: Thierry Dricot