Autosalon Mobiliteit Tweewielers

Fietsen Wildiers: (Expertise + betrokkenheid)² voor gefundeerde groei

31/01/2021

Fietsen Wildiers opende dit jaar zijn vijfde zaak en ziet het succes van de fiets en de e-bike in het bijzonder zeker nog wel een tiental jaar aanhouden. Om gepast te kunnen reageren op de evoluties aan zowel leveranciers- als klantenzijde trekt hij externe expertise aan.

Tim Wildiers nam in 1998 de ouderlijke fietsenhandel over in Kapellen. Hij was de derde generatie die de fietsenhandel zou voortzetten. “De fietsenhandel kwam in die tijd in een enorme transitieperiode” blikt Tim Wildiers terug. “Het was 15 jaar best lastig om de overname te dragen en vooral de toekomst niet te missen”. In 2015 volgde de verhuis naar een groot pand aan de Antwerpse Steenweg in Kapellen en werd een eerste medewerker aangeworven. Tim Wildiers: “Het 1.100m² grote winkelpand hebben we gedurende een half jaar eigenhandig ingericht en afgewerkt. Gelukkig was de opening een megasucces. Sales en de werkplaats werden door afzonderlijke mensen verzekerd, we werkten met onderhoud op afspraak… in die tijd nog best vernieuwend!”.

E-bike en fietsleasing

In mei 2018 opende een tweede filiaal in Zwijndrecht. “De keuze voor Zwijndrecht werd ingegeven door de toenemende mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen, in het bijzonder door de start van de jarenlang lopende werken voor de Oosterweelverbinding” argumenteert Tim Wildiers. “Bovendien sloot Zwijndrecht aan op de water- en fietsbus, initiatieven die het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer stimuleren. Het eerste weekend verkochten we 25 e-bikes”.

In februari 2019 opende een volgend filiaal in Geel en enkele maanden later was Hasselt aan de beurt. Oostmalle is dit jaar de vijfde vestiging waar het logo van Fietsen Wildiers de gevel siert. “We hebben het pand casco aangekocht en opnieuw eigenhandig de inrichting gemaakt en geplaatst, zelfs geholpen bij de elektriciteitswerken” klinkt het enthousiast. Fietsen Wildiers heeft resoluut gekozen voor de e-bike en was pionier met fietsleasing. Vandaag is er samenwerking met alle vijf leasemaatschappijen en benadert men actief het b2b-potentieel met gericht advies en demofietsen.

Doordacht gestructureerde organisatie

In Hasselt is er naast een filiaal ook een gecentraliseerd magazijn opgezet voor alle filialen. Hier worden alle fietsen afgeleverd en geregistreerd. Voor elke ingekochte fiets wordt een ID-fiche opgemaakt met barcode, sleutelnummer, serienummer van de batterij. De fietsen worden er gemonteerd en nadien kant-en-klaar voor aflevering naar de filialen getransporteerd met een eigen logistieke dienst. “Er gebeurt geen enkele rechtstreekse levering aan de filialen” benadrukt Tim Wildiers. “Elke fiets is volledig op te volgen via ons track & trace systeem. We hebben dit ontwikkeld met de expertise van Kris Voet en Peter Hermans, onze eerste vennoten, die in 2018 de autobranche achter zich lieten”.

Het centraal servicen van de filialen is het concept waarmee Fietsen Wildiers zijn verankering en groei in de toekomst wil versterken. In die optiek is er ook een voltijdse boekhoudster werkzaam, die alle financiële transacties van de filialen verwerkt, evenals een medewerkster die zich specifiek over de b2b-klanten ontfermt.

Fietsen Wildiers kiest niet voor een franchisingformule om te blijven groeien, maar opteert voor het aantrekken van vennoten die elk hun specifieke expertise inbrengen, niet zelden vanuit een andere sector. In principe is elke vennoot verantwoordelijk voor één filiaal. “Door het bundelen van de expertise van elke vennoot staan we samen sterker” klinkt het overtuigd bij Tim Wildiers. “Je staat er nooit alleen voor, hebt altijd een klankbord en bredere visie om gefundeerder te kunnen beslissen. We kijken nauwlettend naar onze businessanalyse, doen aan kostenbewaking van onze werkplaatsen en per filiaal om verbetering van het resultaat aan te sturen”. 

“Onze verkoop- en technische medewerkers maken ook vaak de overstap uit een andere sector, niet zelden vanuit de autobranche” getuigt Tim Wildiers. “Wij stellen alles in het werk om een aantrekkelijke werkgever te zijn, bieden een fiets van de zaak, ecocheques, een milieuvriendelijke werkomgeving, douches en lockers…”. 

Het fietsuniversum

“De fiets staat dan wel centraal, vandaag is het aanbod errond even belangrijk” stelt Tim Wildiers. “Wij vertrekken altijd van een behoefteanalyse van de klant om een klantenprofiel op te maken en daarop de beste oplossingen voor te stellen, rekening houdend met het budget. Dat betekent dat fietsleasing of een groene lening vaak bepalend zijn voor de klanten”. Een testrit is uiterst belangrijk bij het maken van de definitieve keuze. Fietsen Wildiers ontwikkelde eigen software voor het beheer van de testfietsen. Er is een testvloot die gedeeld wordt door de vijf filialen en alle testfietsen zijn voorzien van een chip voor track & trace.

“Daarnaast bieden we alles wat het gebruik van de fiets – in het bijzonder voor het woon/werkverkeer – veiliger en comfortabeler maakt” vervolgt Tim Wildiers. “Meer mensen kiezen er vandaag voor om de auto aan de kant te laten staan en over te stappen op de fiets. Wij maken er een erezaak van om door ons totaalaanbod een zo volledig mogelijk alternatief te bieden”.

In de filialen is verkoop en techniek opgesplitst met elk hun specifieke medewerkers. Er is geen enkele onderwijsrichting die uitstroom levert voor de hedendaagse fietsenzaak. Tim Wildiers: “Interne opleiding is een absolute noodzaak, evenals de door merken als Bosch, Shimano en andere georganiseerde opleidingen. Gemiddeld volgen onze technische mensen 4 à 5 dagen bijscholing per jaar. Per filiaal volgt één persoon de opleiding en deelt deze met zijn collega’s”. 

Alle onderhouds- en herstelwerken worden op afspraak afgehandeld. Er zijn vervangfietsen voorzien en de klant ontvangt een sms als zijn fiets weer paraat staat.

Voor de b2b-klanten staan twee servicewagens paraat. “Vanaf 10 fietsen kan service ter plaatse georganiseerd worden” geeft Tim Wildiers aan. “We kunnen tot 600 fietsen op een week ter plaatse checken. Er is ook een heel grote klant waar we wekelijks voor één dag een technicus naartoe sturen, die er over een on-site werkplaats beschikt”.

Traditionele fietsenhandel omvergeblazen  

Fietsenfabrikanten zijn al enkele jaren verplicht om hun onderdelen vooraf te bestellen voor levering binnen 12 tot 15 maanden. Dat is vooral het gevolg van de elektrificatie, waar grote spelers in de toeleveranciersketen hun jaarproductie vooraf uitverkopen/afstemmen op de vraag. Deze omwenteling sleurt ook de fietsenhandel mee. Ook zij moeten nu mee in ‘pre-ordering’ naar de fietsfabrikanten toe, m.a.w. een jaar en meer vooraf bestellen. Bijbestellen is niet langer mogelijk, want de jaarproductie is toegekend. Dat vereist niet alleen professionele inzichten en een grondige voorbereiding, maar evenzeer een grote financiële slagkracht en stabiliteit om de onontbeerlijke bankgaranties te verkrijgen. Het inkoopvolume is doorslaggevend voor de uiteindelijke marge die de fietsenhandel zal kunnen realiseren. Tim Wildiers: “Het is zeer moeilijk tot onmogelijk voor de kleinere zaken om dit mechanisme te volgen. Het verdienmodel van de moderne fietsenhandel vereist vooruitziendheid en financiële draagkracht”. 

In het kort

Oprichting: 1998

Sector/activiteit: fietsenhandel, gespecialiseerd e-bikecenter b2b en b2c

Adres van de zetel: Antwerpsesteenweg 213/217, 2950 Kapellen

Aantal vestigingen: 5

Personeelsbestand: > 30, waarvan 6 vennoten

Omzet: een 3.000-tal e-bikes in 2020