Actualiteit Tweewielers Mobiliteit

Fietspromotie kan beter!

Bij een dergelijke titel denkt iedereen automatisch aan de fietsinfrastructuur die moet verbeterd worden. Maar niet enkel daar zou de overheid verbeteringen kunnen aanbrengen. 

Dankzij de populariteit van de elektrische fiets en de fiscale aantrekkelijkheid van het fietsgebruik voor woon-werkverplaatsingen, kiezen steeds meer werknemers voor de fiets als alternatief of aanvulling op de auto of het openbaar vervoer.

De fietsvergoeding – (para-)fiscaal vrijgesteld tot 0,24 €/km – zorgt er bovendien voor dat de aankoop of leasing van een fiets voor een groot gedeelte kan worden terugverdiend. En de snellere speed pedelec zorgt ervoor dat de te overbruggen afstanden groter worden van gemiddeld 15 km tot 30 km of meer per rit.

Speed pedelec

Een speed pedelec wordt niet tot 25 km/u, maar tot 45 km/u elektrisch ondersteund, waardoor dezelfde afstand sneller en comfortabeler kan afgelegd worden. Hoewel dit type fiets in de wegcode grotendeels gelijkgesteld wordt aan een bromfiets, is deze (para-)fiscaal aanvaard als fiets. Dit betekent dat voor een speed pedelec geen extra verzekering vereist is en dat er ook een fietsvergoeding kan worden toegepast. De speed pedelec moet echter wel worden ingeschreven bij de DIV en moet een nummerplaat dragen. Deze nummerplaat is nu net het probleem! 

Aangezien de speed pedelec geen extra verzekering vereist en gedekt wordt door de BA van de familiale verzekering (voor particulieren) of de exploitatieverzekering (voor bedrijven), voorziet de DIV niet in een digitale mogelijkheid om een nummerplaat aan te vragen. Het platform webDIV (voor verzekeraars) laat niet toe om een nummerplaat voor een speed pedelec aan te vragen en dergelijke aanvraag kan bijgevolg enkel schriftelijk of aan een DIV-loket gebeuren. Uiteraard zorgt dit voor vertragingen, die momenteel tot meer dan 6 weken kunnen oplopen.  Bedrijven en leasingmaatschappen vragen dringend om een oplossing van dit probleem. 

Ook voor fietshandelaars zijn er problemen. Er bestaat namelijk geen specifieke proefrittenplaat voor een speed pedelec en de fietshandelaar wordt daarom verplicht om een “SZZ”-plaat aan te vragen voor bromfietsen. Hierdoor wordt de handelaar verplicht om een aparte verzekering af te sluiten en kan enkel zijn verzekeraar de proefrittenplaat via webDIV aanvragen.

Mochten deze administratieve problemen ook kunnen worden opgelost, dan zou de speed pedelec ervoor zorgen dat het fietsgebruik voor woon-werkverplaatsingen nog meer zou toenemen.