Actualiteit Mobiliteit

Focus op de takelsector

Net zoals sommige andere sectoren, heeft de takel- en bijstandssector vrij vage contouren. De sector kan op verschillende manieren gedefinieerd worden en door die definities samen te brengen, komen we waarschijnlijk het dichtst bij de realiteit. Een poging tot verduidelijking.

De eerste methode bestaat erin om het aantal vestigingen en bedrijven te vermelden die deze activiteit aangaven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen. We komen zo op 6.278 bedrijven en 7.047 bedrijfsvestigingen. Zelfs als we enkel de bedrijven nemen die takelen als hoofdactiviteit hebben, komen we nog uit op 5.693 bedrijven, wat alle spelers uit de sector als ruim overdreven beschouwen. Veel garages bieden deze activiteit immers aan aan hun klanten, maar voeren die zelf niet uit en doen een beroep op onderaanneming.

Een andere methode bestaat erin om de bedrijven te vermelden die in hun park minstens één voertuig hebben van het takeltype. Daar komen we op 1.098 bedrijven. Van dichterbij bekeken zien we echter verhuurbedrijven voor voertuigen of garages/concessiehouders. Opnieuw lijkt het cijfer erg hoog.

Door deze twee informaties bijeen te leggen - de bedrijven met depannageactiviteit en zij die minsten over één takelvoertuig beschikken - komen we uit op een meer realistisch gegeven van 431 bedrijven verdeeld over 510 vestigingen. 63 % van deze vestigingen liggen in Vlaanderen, 31 % in Wallonië en 6 % in Brussel. Naast belangrijke takelspelers die soms 10 of zelfs 20 voertuigen hebben over meerdere sites, kunnen we ook VAB en Touring vermelden.

Hoewel er geen enkel cijfer beschikbaar is over de omzet van de volledige sector, kunnen we echter opmerken dat het aantal takelvoertuigen in het verkeer de laatste jaren continu gedaald is. Van 4.214 voertuigen in 2015 naar 3.927 in 2018.

Qua merken werd de top 3 in 2018 ingenomen door Mercedes (29 % marktaandeel), Iveco (18 %) en MAN (8 %).

Takelsector